شعر انقلاب با حمید سبزواری به ساختاری منحصربه‌فرد رسید

شنبه 17 نوامبر 2018 در 18:21


مصطفی محدثی خراسانی، شاعر، درباره شخصیت حمید سبزواری گفت: مرحوم سبزواری با آثار خود رویه شعر انقلاب را به‌خوبی پایه‌گذاری کرد و امروز با ساختاری منحصربه‌فرد مواجه هستیم.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره اثرگذاری شعر مرحوم حمید سبزواری بر شعر انقلاب گفت: شعر انقلاب برخاسته از ادبیات نو و واژگان بدیعی بود که با حرکت‌های جسته‌گریخته توانست به پیروزی انقلاب کمک کند. سرودها، اشعار و حتی برخی شعارها مقدمه‌ای بودند تا شعر انقلاب را در مسیری مستقل قرار دهند. اما رفته رفته شعر انقلاب از تب و تاب افتاد و نیاز بود تا در یک ساختار جدیدی بازتعریف شود؛ تعریف مشخص و حرفه‌ای از شعر انقلاب نیازمند منشوری مستقل بود که به برکت مرحوم سبزواری این امر مهم محقق شد.

وی ادامه داد: شعر انقلاب اسلامی با دفاع مقدس، روح سلشحوری و حماسی خود را بازیافت و توانست ادبیات مقاومت را در کنار ادبیات انقلاب به شکوفایی برساند. ساختارهای نو و نگاهی منطبق با اصول و نیاز آن روز جامعه کاری کرد که امروز شاعران جوان با ادامه دادن همان مسیر شعر انقلاب را طی می‌کنند و به تنومند شدن آن مدد می‌رسانند. هرچند آفت‌ها باعث بروز برخی مشکلات و موضوعات حاشیه‌ای در طول این سال‌ها شده است، اما باید گفت امروز که به چهار دهه از ادبیات و شعر انقلاب نگاه می کنیم، می توانیم به تاثیر بسزای انقلاب بر حوزه ادبیات صحه بگذاریم و تایید کنیم که حضور شاعران دغدغه‌مند تا چه حد توانسته است به گسترش ادبیات انقلاب کمک کند.

این شاعر درباره مرحوم سبزواری نیز گفت: ادبیات انقلاب به‌ویژه شعر مدیون شخصیت‌هایی همچون سبزواری‌ها است که با روحیه انقلابی خود توانستند پیشروتر از همه پرچم انقلاب را بر زمین شعر و موسیقی به اهتزاز دربیاورند. ادبیات انقلاب یکی از شاخه‌های موفق نسبت به سایر رشته‌های فرهنگی و هنری است. شاعران به دلیل آگاهی خود نسبت به اتفاقات زمانه واکنش نشان می‌دادند؛ تلاطم‌های دهه ۶۰ همانند ترورها، شهادت‌ها، حملات رژیم بعث عراق، رحلت حضرت امام(ره) و بسیاری از اتفاقات دیگر هرکدام سبب شد تا شاعران پیشروتر از همه هنرمندان دست به کار شوند و شعری بسرایند. همین بیداری و هوشیاری شاعران رفته رفته آن‌ها را به پیشگامان هنر انقلاب بدل کرد؛ به‌طوری که امروز هر اتفاقی در عرصه داخلی و بین‌المللی بیفتد، این شاعران هستند که زودتر از همه وارد میدان می‌شوند. از همین رو رونق شعر انقلاب با تمامی شاخه‌های خود از جمله مقاومت، ایثار، شهادت و دغدغه برای انقلاب خود بیش از همه مدیون هنر هنرمندان و افراد جوانی است که می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند.

محدثی در پایان تصریح کرد: شعر انقلاب شعر زندگی مردم است؛ مردمی که خود بانی انقلاب بودند و با رهبری امام راحل(ره) به پیروزی دست یافتند. همان مردم امروز جوانانی را تربیبت کرده‌اند که ادامه دهنده راه سبزواری‌ها هستند. از همین رو نمی‌توان با خط‌کشی گروه یا قشری را از گذشتگان جدا کرد. سختی‌ها، مشکلات و آفت‌ها وجود داشته و دارد اما چیزی که ماندگار شده، افتخارات شعر انقلاب است.

انتهای پیام/

اظهار نظر