سند "خدمت سلامت در داروخانه‌ها" راهی برای پایان نگرانی از مصرف غیرضروری دارو/ مزایای پرونده الکترونیک سلامت برای داروسازان و بیماران

سه‌شنبه 27 آگوست 2019 در 20:55


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رونمایی از سند “خدمت سلامت در داروخانه‌ها” توسط وزیر بهداشت، گفت: این سند نگرانی در مورد مصرف غیر ضروری دارو برطرف کرده و مردم از خدمات مفید داروسازان بهره مند می شوند.

دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در چهل و یکمین همایش ملی روز داروسازی ایران برای تبریک روز داروساز اظهار کرد: چند سالی است که مراسم روز داروساز چند روز و حتی یک هفته برگزار می‌شود و در رسانه‌ها بازخورد خوبی دارد اما برخی نگران هستند که نکند این مسئله نشان از نبود اتحادیه بین داروسازان باشد و انتقاداتی وارد شده است و وزیر نیز در این زمینه نقطه نظرهایی دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه ظرفیت محدود در امتیاز بازآموزی داریم و برگزاری ٢ همایش راهکاری برای ایجاد ظرفیت بیشتر در امتیاز بازآموزی داروسازی محسوب می‌شود، اما بناداریم برای سال‌های آینده ظرفیت بازآموزی را بالا ببریم و یک مراسم مشترک برای داروسازان برگزار کنیم.

حوزه دارو همواره هدف دشمن بوده است

شانه ساز یا بیان اینکه روز داروساز برای قدردانی از چند نسل داروسازی است، گفت: همیشه بخواهند تحریم کنند می‌گویند غذا و دارو استثناست و وقتی در غذا تحریم می شویم جایگزین وجود دارد اما دارو را نمی‌توان جایگزین کرد و به همین دلیل برخلاف اینکه غذا قوت قالب است با دارو تفاوت دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حوزه دارو همیشه مورد حمله دشمنان بوده و از زمان جنگ تحمیلی تاکنون مورد همجه قرار داشته است، گفت: صنعتگران خارجی زمانی که ایران را ترک می‌کردند، معتقد بودند که دارو انقلاب ایران را به زمین خواهد زد اما اکنون به جایگاه برجسته‌ای رسیده‌ایم.

وی افزود: پیش از انقلاب در تولید ماده اولیه صفر بودیم، شاید اینکه می‌گفتیم، جنگنده و موشک خواهیم ساخت آسانتر قابل باور بود اما امروز با تلاش داروسازان و سیاستمداران توانستیم به نقطه‌ای برسیم که از دانش و تخصص در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که هر دارویی در دنیا تولید شود و آن را نیاز داشته باشیم می‌توانیم آن را ظرف ٢ سال تولید کنیم و شاید باورش سخت باشد اما این جمله عین حقیقت است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه داروخانه و داروخانه‌ داری حلقه مفقوده صنعت داروسازی است، گفت: فشارهای مالی بسیاری بر داروخانه‌ها وارد می شود و دوستان مجاهدات و با کمترین گلایه دارو مردم را تامین می کنند، متاسفانه وضعیت اقتصادی داروخانه ها خوب نیست و مشکلات روز به روز بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کمبودها به حداقل رسیده و نشان از گذشت داروسازان در داروخانه هاست، در گذشته با تاخیر سه ماهه بدهی داروخانه ها پرداخت می‌شد و اگر به این وضع برگردیم شرایط مطلوب تر خواهد بود.

نقدینگی اصلی ترین چالش حوزه دارو

وی با اشاره به چالش نقدینگی در صنعت داروسازی ادامه داد: متاسفانه شرکت داروسازی به دلیل اینکه نقدینگی ندارد ثبت سفارش باطل می شود و حتی پس از تمدید، شرکت داروسازی توان تامین ریال برای تبدیل به ارز را ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رونمایی از سند “خدمت سلامت در داروخانه‌ها” گفت: داروخانه ها باید از صرف فروش کالا خارج شوند و مشابه کشورهای پیشرفته اقتصاد داروخانه با خدمات سلامت اداره شود.

نقش آفرینی مناسب داروخانه ها در بسیج ملی فشار خون

وی با اشاره به نقش داروخانه ها در بسیج ملی فشار خون، عنوان کرد: داروخانه‌ها در بسیج ملی فشارخون نقش برجسته‌ای داشتند و تعداد فشارهای ثبت شده در مطب ها با داروخانه‌ها بسیار نزدیک بود در حالی که تعداد داروخانه‌ها بسیار کمتر از مطب‌های پزشکان است و خوشبختانه طرح بسیج ملی فشار خون در شرایط سیاسی کشور بسیار موفق بود و ۲.۵ میلیون مبتلا به فشارخون شناسایی شد و این مورد تقدیر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دیگر فواید سند خدمات سلامت در داروخانه‌ها گفت: با این سند نگرانی در مورد مصرف غیر ضروری دارو برطرف خواهد شد و مردم جامعه از خدمات مفید داروسازان بهره مند شوند و وابستگی به فروش دارو و بیمه‌ها کمتر شود و چرخ اقتصاد دارو در مسیر درست خود قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این سند دست نیاز و طلب به طرف داروسازان و انجمن‌های داروسازی دراز می کنیم و امیدواریم تا پایان این دولت این مهم محقق شود.

سهم ۴۵ درصدی داروخانه های خصوصی از عرضه دارو

شانه ساز گفت: آیین نامه‌ای داشتیم برای پر رنگ شدن نقش داروخانه‌ها خصوصی که روی زمین ماند، نزدیک ۵۵ درصد دارو در بخش دولتی و ۴۵ درصد در داروخانه های خصوصی عرضه می‌شود و ما در این آیین نامه به دنبال ایجاد تعاونی بودیم که با تغییر دولت حذف شد، اما برخی شهرها مانند تبریز و زنجان با این راهکار مشکل خود را در تامین دارو حل کردند.

مزایای پرونده الکترونیک سلامت برای داروسازان و بیماران

رئیس سازمان غذا و دارو با انتقال از برخی که در برابر پرونده الکترونیک مقاومت می‌کنند، گفت: پرونده الکترونیک سلامت یعنی ضرورت وجود داروخانه های دولتی بزرگ برطرف می‌شود و بیمار نیازی نخواهد داشت در صف چند ساعت داروخانه ها دولتی بایستد و می‌تواند دارو را از نزدیک ترین داروخانه دریافت کند اما اکنون چون پرونده نداریم داروهای کم مصرف را مجبوریم در چند داروخانه بزرگ تجمیع کنیم./

اظهار نظر