زندگی روزمره نرگس آبیار در تصویر سال/ بخش یزد شهر جهانی از تصویر سال حذف شد

چهارشنبه 19 فوریه 2020 در 00:06


سیف‌الله صمدیان گفت: با حضور بیش از ۳۵۰۰ اثر و هنرمند در جشن تصویر سال روبرو هستیم. خوشحال هستیم که تصویر سال فراتر از سیاست وارد عرصه فرهنگ و هنر شد. این در حالی است که در بسیاری از فعالیت‌های حوزه فرهنگ شاهد سیاست‌زدگی هستیم که خودش را بیش از فرهنگ نشان می‌دهد.

 نشست خبری شانزدهمین جشن تصویر سال صبح امروز (۳۰ بهمن ماه) با حضور دبیر این جشن برگزار شد.

سیف‌اله صمدیان (دبیر تصویر سال) با اشاره به آنکه فضای خانه هنرمندان نیازمند گسترش و وسیع شدن است، گفت: باتوجه به اشتیاقی که در هنرمندان حوزه‌های مختلف مانند حوزه تجسمی شاهد هستیم فضای خانه هنرمندان پاسخگوی نیاز و اشتیاق این هنرمندان نیست.

او ادامه داد: در سال ۸۲ که نخستین جشن تصویر سال را برگزار می‌کردیم این جشن را از پشت بام خانه هنرمندان شروع کردیم و در آن سال ۱۲۰ هنرمند که به صورت آگاهانه انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. این در حالی است که اکنون با حضور بیش از ۳۵۰۰ اثر و هنرمند در جشن تصویر سال روبرو هستیم. هر سال که می‌گذرد و جوشش و جنبش در دل هنرمندان بیشتر شده و خوشحال هستیم که تصویر سال فراتر از سیاست وارد عرصه فرهنگ و هنر شد. این در حالی است که در بسیاری از فعالیت‌های حوزه فرهنگ شاهد سیاست‌زدگی هستیم که خودش را بیش از فرهنگ نشان می‌دهد.

صمدیان تصریح کرد: از حدود ۱۰ سال پیش به بعد به این نتیجه رسیدیم که غیررقابتی بودن را کنار بگذاریم از این رو بخش جایزه رسول‌اف را برای جوانان زیر ۲۵ سال در نظر گرفتیم.

او در ادامه به بخش‌های تصویر سال اشاره کرد و گفت: نمایشگاه سالانه تصویر سال در بخش عکاسی در پنج شاخه خبری، ورزشی، هنر و هنرمند، خلاقه و مستند اجتماعی روی دیوار می‌رود. همچنین بخش کاریکاتور و گرافیک نیز به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: در بخش فیلم تصویر شاهد برگزاری جشنواره‌ای ۲۰ روزه خواهیم بود که برگزیده‌های سه جشنواره سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما را در پنج استان و در دو سالن شهناز و ناصری خانه هنرمندان به نمایش خواهد گذاشت.  در این میان بلیت فروشی نداریم و جوانان می‌توانند به صورت رایگان به دیدن این فیلم‌ها بنشینند. همچنین قرار است فیلم‌های برنده ۱۰ سال گذشته تصویر سال در بخشی جداگانه به اجرا درآیند و مرور شوند.

صمدیان با اشاره به آنکه تعداد زیادی از کارگردانان و فیلمسازانی که امروزه در عرصه سینمای ایران و جهان حرفی برای گفتن دارند از تصویر سال ظهور کرده‌اند، گفت: شهرام مکری با فیلم ماهی و گربه از این جشن ظهور کرد. آیدا پناهنده، نرگس آبیار، سعید روستایی نیز از جمله هنرمندانی هستند که در جشن تصویر سال مطرح شده بودند و اکنون خوش درخشیدند در این میان عباس کیارستمی همواره ما را یاری می‌کرد.

او در ادامه به برگزاری بخش‌های مختلف در شانزدهمین جشن تصویر سال اشاره کرد و گفت: بهترین‌های هر بخش طی ۱۰ سال گذشته معرفی خواهند شد و علاوه بر جوایزی که امسال به برندگان شانزدهمین دوره اهدا می‌کنیم ۹ تندیس ویژه نیز مخصوص برنده‌های ۱۰ سال گذشته داریم. در این میان بخش عکاسی با موبایل نیز به بخش‌های دیگر اضافه شده چراکه به گفته بزرگان، ایران آتلیه‌ای به وسعت یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع است و امروزه با حضور موبایل، عکاسی موبایلی تبدیل به ژانر خاصی از هنر عکاسی شده است. امسال تصمیم گرفتیم کتاب ایران ما را با حداقل ۳۰۰ عکس چاپ کنیم و نگاهی خلاقانه و هنری نسبت به ایران را به نمایش بگذاریم.

دبیر شانزدهمین تصویر سال یادآور شد: امسال درصدد جداسازی بخش زیر ۲۵ سال و بخش آزاد برآمدیم. ۹۰۰ قاببهصورتپرینتو ۱۳۷۰ تصویربه‌ صورت مالتی‌مدیا منتخب راه ‌یافته به نمایشگاه شانزدهمین جشن تصویر سال است. در بخش گزیده کاریکاتورها و کارتون‌های مطبوعاتی سال ایران که امسال همچون دو دوره گذشته به کوشش آروین گردآوری شده است،۱۴۰ اثراز ۶۹ کاریکاتوریست مطبوعاتی از ۱۳ رسانه فعال انتخاب شده‌اند که آثار این بخش نیز به‌صورت مالتی مدیا نمایش داده می‌شود. ۸۰ اثر با موضوع تصویر محرومیت به‌نمایش گذاشته می‌شود در این میان ۱۵۶ فیلم در بخش فیلم‌های آزاد و ۴۱ فیلم در بخش جوانان و مسابقه به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین شانزده پروژه‌ی تصویری منتخب شانزدهمین جشن تصویرسال عنوان یکی دیگر از برنامه‌ی این دوره است که به‌صورت مالتی مدیا نمایش داده خواهند شد. یکی از این پروژه‌ها زندگی روزمره نرگس آبیار است که در معرض دید عموم گذاشته می‌شود. مسابقات جام جهانی و بازی‌های آسیایی نیز از دیگر بخش‌هایی هستند که در قالب پروژه مالتی مدیا به نمایش درمی‌آیند.

پروژه‌های تصویری منتخب شانزدهمین جشن تصویرسال (پخش به صورت مالتی مدیا)

۱٫  پروژه عکاسی کیمیا رهگذار (پرتره‌های استودیوی یوپولاروید)

۲٫  پروژه عکاسی مصطفی نوده (ماهیچ،مانگاه)

۳٫  پروژه عکاسی ستاره سرداری (عکس‌های زندگی روزمره «نرگسآبیار»کارگردان سینما)

۴٫  پروژه عکاسی افشین آریافر (برمدارعدم) عکس‌های قدیمی خانواده‌ه‌ای ایرانی

۵٫  پروژه عکاسی ارسلان امانتی (اینجا،مراقب خنده‌های خود باشید/ آسایشگاه بیماران ذهنی)

۶٫  پروژه عکاسی محمدرضاقوام‌پور (مجموعه صورت بی‌نقاب/ پرتره‌های اهالی سینمای ایران)

۷٫  پروژه عکاسی حسین محمودی و کاوه مناف‌زاده (رگه‌های شور/ عکس‌های دریاچه ارومیه)

۸٫  پروژه عکاسی احمد معینی‌جم (مجلس شورای اسلامی درسال ۹۷)

۹٫  حامدملک‌پور (بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸)

۱۰٫  میلادبهشتی (استادیوم خانوادگی/ پخش زنده جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸)

۱۱٫  نعیم احمدی (فوتبال جام ملت‌های آسیا)

۱۲٫  امین جمالی (عکس‌های ورزشی المپیک و جام جهانی)

۱۳٫  منا هوبه‌فکر (جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸)

۱۴٫  مقداد مددی (جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸)

۱۵٫  مالتی مدیای عکس‌های برگزیده بخش «ایرانما» با موسیقی فردین خلعتبری

۱۶٫  گزیده کارتون‌ها و کاریکاتورهای منتشر شده در مطبوعات ایران ۱۳۹۷ به کوشش آروین

به گفته صمدیان، مراسم افتتاحیه تصویر سال با نمایش فیلم قصر شیرین رضا میرکریمی در روز سوم اسفند ساعت ۱۸ برگزار خواهد شد همچنین از سه کتاب در قالب عکس‌های عکاسی نشده فیلم‌های گاو، ناخدا خورشید و باد صبا رونمایی می‌شود.

صمدیان در توضیح چرایی حذف بخش یزد شهر جهانی گفت: قرار بود این بخش در تصویر سال گنجانده شود اما به دلیل تغییراتی که در شهرداری یزد شاهد بودیم به دلیل نداشتن قرارداد امضا شده با وجود آنچه این بخش از جشن تصویر سال را اجرا کرده‌ایم اما هنوز نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم چراکه شهرداری یزد همکاری‌های لازم را با ما نداشت این در  حالی است که تعداد زیادی عکس در این بخش به دست ما رسیده بود.

شانزدهمین جشن تصویر سال از سوم تا ۲۳ اسفندماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

 

اظهار نظر