رقابت دف‌نوازان در نقطه صفر مرزی/ دف جایگرین سازهای کوبه‌ای نیست

شنبه 18 آگوست 2018 در 18:42


بیژن کامکار در نشست رسانه‌ای جشنواره «دف نوای رحمت» گفت: برخی می‌گویند دف جای سازهای کوبه‌ای به ویژه تنبک را گرفته است، درصورتیکه اصلا چنین چیزی نیست. نشست رسانه‌ای جشنواره «دف نوای رحمت» با حضور استاد بیژن کامکار برگزار شد.

در این نشست که با تاخیر آغاز شد، ابتدا امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در مورد برگزاری هشتمین جشنواره دف‌نوازی با عنوان «دف نوای رحمت» توضیحاتی ارائه داد و گفت: اگر امروز امنیت پایدار در مرزهای ما برقرار است به خاطر خون شهیدان و مجاهدت‌های رزمندگان و جانبازان است که الان ما جشنواره‌ای بین‌المللی را در نقطه صفر مرزی و در کمال امنیت برگزار می‌کنیم. جای افتخار دارد که بگویم برای اولین بار در دنیا همزمان هزار نوازنده دف با هم و در یک رویداد هم‌نوازی کردند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

* دف جای سازهای کوبه‌ای را نگرفته است

بیژن کامکار در ادامه این نشست درباره جشنواره و اهمیت و سابقه ساز دف گفت: در مورد دف نکته‌ای بگویم که همیشه گفته‌ام ولی توجهی به آن نشده و این است که از نظر عوام هر سازی را گرد باشد، دف می‌نامند درصورتیکه اینچنین نیست و در اصل این ساز با آن سوناریته در خانقاه‌ها استفاده می‌شود و همچنین در اشعار کلاسیک از دف بسیار یاد شده است و مشخصات دف کاملا آشکار و شناخته شده است. بسیاری از سازها پس از اسلام از ایران رفتند لیکن برخی سازها به اصطلاح «بست نشستند» که سازهای «دف» و «نی» از آن جمله هستند. این بست‌نشینی چندصد سال ادامه داشت تا در سال ۵۳ بنده دوباره آن را وارد ارکستر سازهای ایرانی کردم و به این کار افتخار می‌کنم که دف از بست‌نشینی درآمد و پس از قرن‌ها به موسیقی ایران بازگشت. برخی می‌گویند دف جای سازهای کوبه‌ای به ویژه تنبک را گرفته است، درصورتیکه اصلا چنین چیزی نیست و خود بنده هیچ‌گاه دف را به تنهایی نزده‌ام و همیشه آن را به همراه تنبک برادرم ارژنگ نواخته‌ام.

کامکار در مورد ارتقاء جایگاه دف طی سال‌های اخیز افزود: زمانیکه جامعه هنری دید دف چه خوب جای خود را در آنسامبل موسیقی ایرانی باز کرده، باعث شد کوبه‌ای‌های دیگری هم به چیدمان گروه‌های ایرانی افزوده شوند. زمانی من تنها دف‌نواز در گروه‌های موسیقی ایرانی بودم ولی الان خوشبختانه تعداد آن‌ها میلیونی شده است. حتی در کشورهای دیگر نیز نوازنده داریم. در کشور ترکیه از من خواستند که به آنجا رفته و برایشان مستر کلاس برگزار کنم و این جای خوشحالی دارد که این ساز چقدر پیشرفت کرده و از مرزهای کشور نیز بیرون رفته است. زمانیکه با شهرام ناظری به مدت چهار ماه در پاریس بودیم آقای داریوش طلایی نوازنده تار، تمام نوازنده‌های سازهای کوبه‌ای در پاریس را جمع کرد تا بیایند و ساز مرا ببینند و بشنوند. این ساز آنقدر باشکوه است که باعث استقبال از آن می‌شود و جوانان در اقصی نقاط ایران از آن استقبال می‌کنند. در شهر خودم سنندج هم که استقبال باشکوه باعث شده این فستیوال دف‌نوازی به همت اشخاصی همچون آقای مرادی در آنجا برگزار شود و همچنان طی سالیان به نحو احسن در آنجا برگزار می‌شود.

کامکار در مورد آینده هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره‌ها گفت: تنها ایراد این جشنواره‌ها این است که یک سری نفرات برتر مشخص می‌شوند و جوایزی دریافت می‌کنند و می‌روند و هیچ‌کاری برای آنها صورت نمی‌گیرد و جایی مشغول به کار نمی‌شوند. متاسفانه هیچ اِشلی برای جذب و استخدام هنرمندان در کشور نداریم.

* رقابت ۲۵۰ هنرمند دف‌نواز

در ادامه، مرادی رئیس حوزه هنری استاد کردستان در مورد بخش‌های جشنواره گفت: جشنواره در سه بخش «گروه نوازی» «تک‌نوازی» و «مولودی‌خوانی» برگزار می‌شود. جایگاه عرفان اسلامی بر کسی پوشیده نیست و یکی از نشانه‌های عرفان، مولودی‌خوانی رسول اکرم است ازینرو دف‌نوازی نوای رحمت برای تشویق به همدلی در دنیای اسلام و وحدت است و می‌تواند راهی برای کنار زدن افراطی‌گری باشد. از ۳۰ استان آثاری به دبیرخانه جشنواره رسیده است. هم بانوان و هم آقایان در دو رده سنی نوجوان و بزرگسال حضور دارند. ۲۵۰ هنرمند دف‌نواز از سراسر کشور در این جشنواره حضور دارند. هدف جشنواره کشف و جذب هنرمندان دف‌نواز است. این جشنواره قطعا تبعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

مرادی در مورد بخش‌های جنبی این جشنواره افزود: در هر دوره از جشنواره بخشی به تقدیر از پیشکسوتان این عرصه اختصاص داشته که امسال قرار است از استاد «صدیق تعریف» تجلیل به عمل آید.

نصرآباد مدیر سپهر سوره هنر در مورد مشارکت این نهاد و کارهایی که انجام داده گفت: رویکرد جدید سپهر سوره هنر اینست که در جشنواره‌ها ورود کند و با نگاه حرفه‌ای خود کارها را با نظمی بیشتر و سطحی بالاتر برگزار کند. دستاورد دوم ثبت جهانی ساخت دف بوده که یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بوده که در این جشنواره افتاده و توانستیم آن را ثبت جهانی کنیم. ما همچنین تیزر کار ویژه جشنواره را ساخته‌ایم که در جشنواره پخش خواهد شد. یکی دیگر از کارهای سپهر سوره هنر ساخت تندیس جشنواره است که توسط استاد اصغر یوزباشی انجام گرفته است. ما همچنین قصد داریم مسترکلاس‌هایی را در طول جشنواره برگزار کنیم و قصد داریم این مسترکلاس‌ها را در کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای شمال آفریقا و اسپانیا برگزار کرده و هنر این مرز و بوم را به دیگر نقاط جهان بشناسانیم. ضمنا دکتر فریدون شهبازیان، عماد توحیدی و استاد بیژن کامکار هیات داوران این جشنواره هستند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آیا گروه‌ها یا نوازندگان خارجی در این جشنواره حضور دارند یا خیر، پاسخ داد: ما از چندین گروه از کشورهای مختلف دعوت کردیم و برنامه ریزی کردیم که در این جشنواره حضور یابند لیکن با وضعیتی که بصورت ناگهانی برای قیمت دلار و ارز پیش آمد باعث شد که برنامه‌ریزی ما به هم بخورد زیرا با این شرایط هزینه‌ها برای هرکدام از گروه‌های خارجی چندین برابر می‌شود و این در بودجه ما پیش‌بینی نشده بود و از این رو امسال بدون گروه‌های خارجی برگزار می‌شود.

هشتمین جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» از ۳۱ مردادماه تا ۲ شهریور در شهر سنندج برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اظهار نظر