رشد ۷۸ درصدی خریدهای توافقی محصولات کشاورزی توسط شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور

چهارشنبه 6 نوامبر 2019 در 14:53


این مجموعه شامل مقادیر معتنابهی از ۸۲ قلم محصولات تولیدی بخش کشاورزی اعم از زراعی، باغی و پروتئینی بوده است.

دکتر حسین شیرزاد، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی این سازمان اظهار داشت: با سیاستگذاری‌های جدید در حوزه بازرگانی مدیریت‌های استانی و شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی، پیگیری‌های مستمر و تقویت منابع مالی توسط سازمان مرکزی، طی ۶ ماهه نخست سال جاری بالغ بر دو میلیون و ۴۲۵ هزار و ۱۷۹ تن محصولات کشاورزی در قالب خریدهای حمایتی و توافقی توسط شبکه اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی و کشاورزی کشور در چرخه بازاررسانی قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بسیار چشمگیری نشان می‌دهد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی مدت یادشده در مجموع میزان ۵ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۹۳۷ تن محصولات مختلف و متنوع کشاورزی در چارچوب خرید‌های تضمینی-مباشرتی، توافقی و حمایتی با تلاش‌های سازمان و شبکه تعاونی‌های تحت نظارت، به بازارهای مصرف و صنایع تبدیلی-تکمیلی هدایت شده‌اند، خاطرنشان کرد: از این مقدار محصول خریداری شده توسط اتحادیه‌های مختلف کشور، میزان ۲ میلیون و ۳۵۰هزار و ۹۸۶ تن شامل ۸۲ قلم محصولات تولیدی و کشاورزی اعم از زراعی، باغی و پروتئینی به صورت خرید توافقی بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، بیش از ۷۸ درصد رشد داشته است.
دکتر شیرزاد در زمینه خریدهای تضمینی-مباشرتی به عنوان بخشی از وظایف حمایتی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور تصریح کرد: در نیمه اول سال ۹۸ خرید تضمینی مقدار ۲میلیون و ۵۴۶هزار و ۲۶۸ تن گندم تولیدی کشاورزان غالباً از مناطق محروم و دور افتاده توسط شبکه تحت پوشش سازمان به انجام رسیده و همچنین میزان ۲۲۳هزار و پنجاه تن خرید تضمینی-مباشرتی سایر محصولات نظیر دانه‌های روغنی، برگ سبز چای و غیره نیز از طریق تعاونی‌های روستایی و کشاورزی صورت پذیرفته است. ضمن اینکه خرید حمایتی گوجه فرنگی در شش ماهه نخست امسال در حدود ۷۵ هزار تن نیز توسط سازمان مرکزی و مدیریتهای استانی آن محقق شده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص شیوه‌های فروش و بازاررسانی محصولات خریداری شده توسط سازمان و شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی یادآور شد: به طور کلی محصولات و اقلام خریداری شده در قالب روش‌های توافقی و حمایتی به صورت عرضه در غرفه‌های مربوط به اتحادیه شرکت‌های تعاونی، تبادلات استانی، صادرات و یا فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی در چرخه بازاررسانی قرار می‌گیرند و در این راستا، از میزان ۲میلیون و ۳۵۰هزار و ۹۸۶ تن محصول خریداری شده در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ تاکنون مقدار ۲میلیون و ۷۴هزار و ۳۷۷ تن یعنی رقمی بالغ بر ۸۸ درصد آن به بازار عرضه شده است.
گفتنی است بر اساس بندهای ۵ ، ۱۳ و ۱۴ ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، مواردی همچون؛ بازاریابی برای فروش محصول کشاورزان، فراهم آوردن موجبات توسعه عملیات بازرگانی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی و انجام معاملات بازرگانی در موارد لزوم از جمله وظایف و رسالت‌های قانونی سازمان در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی به شمار می‌روند.

اظهار نظر