دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار می‌شود

سه‌شنبه 26 فوریه 2019 در 22:11


رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از برگزاری دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس خبر داد.

سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در نشست خبری دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس که صبح امروز سه شنبه هفتم اسفند در ساختمان ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست در سخنانی با بیان اینکه دفاع مقدس برگ زرین انقلاب اسلامی است و ما باید این دوره را خوب شناخته، تببین کرده و فداکاری ملت را به نسل‌های آینده منتقل کنیم, گفت که آنچه در آن دوران شکل گرفت حضور ۵ میلیون رزمنده در جبهه های نبرد بود که پشتوانه آنها خانواده ها و مردم بودند که جمعیت ۳۶ میلیونی جامعه را بر می گرفت که موجب شد در مقابل تهاجم ارتش بعث ایستادگی کنند و با ایثار و مجاهدت توانستند دشمن را از خاک بیرون کنند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس به تأکیدات رهبری درباره لزوم پرداختن به دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و نابودی اشاره کرد و گفت: هدف اصلی سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس که اساسنامه بنیاد مورد تصویب رهبری است, ثبت و ضبط و تدوین تجارب علمی و عملی و جلوگیری از تحریف و نابودی قرار گرفتن دفاع مقدس است و این همایش بر این اساس برگزار خواهد شد.

 

۸۴۳۹ اثر به بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس ارسال شد

سردار علاماتی بیان کرد: به پاس آن خدمات و تجارب شهدا و رزمندگان سازمان های متعددی از جمله سازمان استاد و مدارک دفاع مقدس در این زمینه با همکاری پژوهشگاه اسناد کتابخانه ملی همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس را با مشارکت ۲۰ سازمان لشکری و کشوری در روزیکشنبه ۱۲ اسفندماه از ساعت ۸ الی ۷ در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار می شود.

وی ادامه داد: سخنران اصلی این برنامه آقای شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و فرماندهان و مسئولین خواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس درباره ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان اظهار کرد: تاکنون ۴۳۴۸۸ ساعت مصاحبه انجام شده که از این میزان ۴۹۴۱۰ صفحه متن استخراج شده و ۱۲۹ عنوان کتاب و چاپ شده که در این همایش ۱۲۰ عنوان کتاب رونمایی و از ۵ ناشر برتر تاریخ شفاهی تقدیر خواهد شد. همچنین نمایشگاه تولیدات جانبی تاریخ شفاهی در حاشیه این نشست برپا خواهد بود.

در ادامه غلامرضا عزیزی دبیر این همایش در سخنانی گفت که فراخوان اولیه این همایش در شهریور و فراخوان دوم آبان ماه اعلام شد که طی این دو فراخوان ۱۴۱ مقاله دریافت شد که ۱۲۱ مقاله مرتبط با همایش بود و ۱۵ مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شد.هیئت داوران این مقالات متشکل از ۲۰ داور بود که هر مقاله دوبار بررسی شد.

وی به کیفیت این مقالات اشاره کرد و گفت: آن چه در مقالات دریافتی آمده است, نشان می دهد یک ژانر جدیدی در حال شکل گیری است و تاریخ شفاهی از صرف مصاحبه با افراد, به عنوان داده های پژوهش های کیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اظهار نظر