دوازدهمین دوره لیگ پایا با حضور ۵۶۰ دانش‌آموز نخبه برگزار می شود

چهارشنبه 21 آگوست 2019 در 17:01


مدیرعامل موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام گفت: دوازدهمین دوره لیگ علمی بین‌المللی پیشگامان ایران اسلامی (پایا) از دوم شهریورماه با حضور ۵۶۰ دانش‌آموز نخبه ایرانی به مدت سه روز در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود.

 

«مرتضی فاطمی‌نژاد» روز چهارشنبه در نشست خبری که در این موسسه برگزار شد، اظهارداشت: از ۵۶۰ دانش‌آموز ایرانی شرکت کننده در این دوره از مسابقات ۱۶۸ نفر دختر هستند که حدود یک سوم شرکت کنندگان را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: امسال ۴۱ هزار نفر شرکت کنندگان داخلی به مرحله مقدماتی، ۱۲ هزار نفر به مرحله نیمه‌نهایی و ۵۷۶ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

وی تصریح کرد: مجاهدت در مسیر رشد و تعالی کشور و حمایت از تولید فناوری و تولید علم در جمهوری اسلامی ایران از اهداف لیگ علمی بین المللی پیشگامان ایران اسلامی است.

مدیرعامل موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام با بیان این که این موسسه برای برپایی این لیگ برنامه‌ریزی کرده است، افزود:لیگ پایا از سال ۸۶ هر ساله با حضور دانش‌آموزان نخبه ایرانی و سایر مسلمانان کشورها با رویکرد علمی- فرهنگی برگزار می‌شود.

فاطمی نژاد یادآور شد: دوازدهمین دوره لیگ پایا در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ با ثبت نام ۴۱ هزار نخبه دانش آموز از سراسر کشور آغاز شد و حدود ۵۶۰ نفر بعد از گذراندن سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی در قالب ۱۱۲ تیم به مرحله نهایی راه یافتند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله ۶ تیم از دانش‌آموزان مسلمان کشورهای انگلیس، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و لبنان حضور دارند.

مدیر عامل موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام تصریح کرد: لیگ علمی پایا اولین مسابقه ای است که در ایران و جهان اسلام در قالب تیم‌های ۵ نفره برگزار می شود.

فاطمی نژاد تاکید کرد: ویژگی دیگر این مسابقات دور شدن از فضای تئوریک و وارد شدن به فضای عملگرایی و بهره‌برداری دینی در حوزه علمی و کاربردی دانش‌آموزان است.

وی افزود: مسابقه را به ۲ قسمت تقسیم کردیم که قسمت اول آن چالش‌هایی است که در این رویداد برگزار می‌شود و قسمت دوم آن فرآیندهای علمی است که بیشتر ناظر به حوزه سنجش است، بدین معنی که آزمونی برگزار شده و دانش‌آموز خود را درحوزه‌های سنجشی محک می‌زند، اما چالش را سه قسمت کرده‌ایم که قسمت اول آن فضای کسب و کار است که دانش آموز با علوم خاص کسب و کار خاصی را تعیین و با ان ارتباط برقرار می‌کند و مسائل و پیرامون آن را دیده و سعی بر وفق دادن خود با آن کسب و کار کند تا به تولید برسد.

مدیر عامل موسسه رزمندگان اسلام از فضای مناظره گفت که در آن دانش‌آموزان در فضای واقعی به تبادل نظر می‌پردازند و سعی می‌کنند در فضای مناظره نقد منصفانه‌ای را به صورت مستقل برای آن ارائه دهند.

وی ادامه داد: در بخش نهایی سازه پایدار در حوزه پژوهشی است که دانش‌آموزباید بتواند خلق علمی از خود به جا گذاشته و سازه پایداری را ایجاد کند.

مدیر عامل موسسه رزمندگان اسلام همچنین گفت: دو سالی است که بعد ازاتمام مسابقات، کانون حمایت از فارغ التحصیلان نفرات برتر و نخبگان را به بنیاد علمی نخبگان و مراکز علمی کارآفرینی معرفی می کند.

فاطمی نژاد گفت: امسال ۱۲ پایه رشته نیز علاوه بر ۷ رشته شرکت دارند که برای پایه ششم ابتدایی، متوسطه اول و دوم، پایه دهم و یازدهم نیز برنامه داریم. دانش‌آموزان فضای تئوریک را در این مسابقه به فضای عمل، اختراع، ابتکار و پدیده تبدیل می‌کنند.

وی درخصوص فضای کسب و کار هم گفت: دانش‌آموز با ایده ذهن خود می‌تواند آن را به ایده قابل ارائه به جامعه تبدیل کند که این همان فضای کسب و کار است.

مدیرعامل موسسه رزمندگان اسلام از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر در این مسابقات لیگ را بحث‌های میان رشته‌ای عنوان کرد و یادآور شد: دانش‌آموزان در فضای فعلی آموزش و پرورش عادت به تک رشته‌ای داشته و منحصرا در رشته خود بوده و به فضای میان رشته‌ای روی نمی‌اورند و این فضا بسیار ضعیف است. در این جشنواره به دنبال آن هستیم که فضای میان رشته‌ای را دنبال کرده تا بعد از لیگ دانش‌آموزان به دنبال مطالعه سایر رشته‌ها نیز بروند.

فاطمی‌نژاد دستاوردهای برگزاری این مسابقات در طی این ۱۲ سال را شناسایی مستعدین شرکت کننده در این ۱۲ دوره عنوان کرد و گفت: شناسایی این افراد و معرفی آنها به دستگاه های مرتبط از جمله حمایت از نخبگان و ایجاد بانک ایده و پژوهش های اتفاق افتاده از دستاوردهای این مسابقات است.

وی کسب همکاری و تعاون و کار گروهی را از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات ذکر کرد و یادآور شد: سعی داریم تا دانشجویان را به دانش‌آموزان وصل کنیم تا کانون فارغ التحصیلان لیگ پایا متشکل از تیم دانش‌آموزی و دانشجویی تشکیل داده و از تجربیات آنها در آینده استفاده کنیم.

مدیرعامل موسسه رزمندگان اسلام افزود: نوآوری لیگ در ۳ رشته تقسیم می شود که در حوزه علوم انسانی بر روی علوم اجتماعی، منطق و اقتصاد سرمایه گذاری می‌کنیم، در حوزه لیگ پژوهشی نیز در بحث عملگرایی، اقدام و کاربردی سازی و تولید محصول و در حوزه کارآفرینی که اولین سال است به این لیگ اضافه شده، رصد و کشف مسائل پیرامونی دانش آموز و ایده‌های خلاقانه منطبق با کسب و کارهای نوپا(استارت‌آپ) سرمایه گذاری خواهیم کرد.

فاطمی‌نژاد افزود: در بخش بین الملل این مسابقات رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی ۴ دانش آموز خارجی نخبه را به همراه یک مربی انتخاب و برای شرکت در مرحله نهایی به ایران دعوت می کنند.

مدیرعامل موسسه رزمندگان اسلام خاطرنشان کرد: نفرات برترمسابقات پایا که مدال طلا کسب می کنند در هر رشته‌ای به سازمان استعدادهای درخشان و آموزش و پرورش و نیز بنیاد علمی نخبگان معرفی می شوند.

فاطمی‌نژاد زمان برگزاری مراسم افتتاحیه این مسابقات را دوم شهریور عنوان کرد و گفت: روز سوم شهریور مرحله اصلی آزمون برپا می شود و روز چهارم شهریور در مجتمع فرهنگی آیه‌ها مراسم اختتامیه با حضور مسئولین کشوری برگزار می شود.

وی درخصوص زمان‌بندی این مسابقات گفت: بهمن و اسفند هر سال مرحله مقدماتی، اردیبهشت ماه مرحله نیمه‌نهایی و در آخر مرداد و اوایل شهریور اختتامیه را برگزار می‌کنیم که برنامه هر ساله ما به این صورت است.

فاطمی‌نژاد تیم بودن را اساس این لیگ بیان کرد و گفت: امسال هشت هزار ۲۸۰ تیم پنج نفره ثبت نام کردند که از هر۳۲ استان کشور در این مسابقات شرکت کردند.

وی تاکید کرد: مسابقه لیگ علمی پایا به دلیل اعتبار ۱۲ ساله خود در مسابقات داخلی و بعضا مسابقات خارج از کشور به عنوان یکی از رزومه‌های شناخته شده برای دانش‌آموزان نخبه محسوب می‌شود.

مدیر عامل موسسه رزمندگان اسلام افزود: بیش از ۴۵ درصد شرکت کنندگان لیگ پایا از دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند.

 

 

برگزیدگان این دوره از لیگ در هفت رشته معرفی می شوند

فرهام علیزاده مدیر علمی و پژوهشی سازمان بسیج در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: دوازدهمین دوره لیگ علمی پایا که بزرگ ترین لیگ علمی دانش آموزان جهان است ۱۲ سال پیش پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم با هدف گسترش خدمت رسانی و اشاعه کار گروهی و خودباوری در عرصه علمی برگزار می‌شود.

وی گروهی بودن این لیگ را ویژگی بارز آن عنوان کرد و گفت: بر خلاف سایر آزمون‌ها که تنها ختم به برگزاری آزمون و صادر شدن کارنامه است لیگ علمی پایا به صورت گروهی و ۵ نفره انجام می‌شود. پاسخ نامه مشترکی به دانش آموزان داده شده و ۵ پیش آزمون برای هر نفر تحویل داده شده که هر نفر پیش آزمون خود را مطالعه کرده و به صورت مشترک و گروهی به نتیجه رسیده و پاسخ سوال را می‌دهند.

مدیر علمی و پژوهشی سازمان بسیج تصریح کرد: برگزیدگان این دوره از لیگ در ۷ رشته علوم انسانی، تجربی، ریاضی، علوم پایه، پژوهشی و کارآفرینی معرفی می شوند.

علیزاده گفت: دانش آموزان از پایه ششم تا یازدهم در این لیگ حضور داشته و دانش آموزان پایه دوازدهم را به واسطه شرکت در کنکور درگیر این لیگ نکردیم.

وی ادامه داد: از اول شکل گیری لیگ علمی تا به حال بیش از ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۲ سال در این لیگ شرکت کرده که درصد بسیاربالایی از آنها در دانشگاه‌های برتر کشور قبول می‌شوند.

مدیر علمی و پژوهشی سازمان بسیج افزود: چندین طرح پژوهشی توسط این دانش‌آموزان ارائه می شود که بهترین آنها توسط داوران گزینش شده و در نهایت در مراسم اختتامیه به عنوان پژوهشش برتر معرفی می‌شود.

علیزاده گفت: چندین ساعت فیلم آموزشی برای تمام شرکت کنندگان ارائه و در قالب سامانه LMS (لیگ علمی پایا) تمامی دانش‌آموزان می‌توانند از این پیش آزمون‌ها به صورت رایگان استفاده کنند.

وی از توافق‌نامه ای با سازمان سمپاد گفت که در آن برترین‌های این لیگ به بنیاد علمی نخبگان کشوری معرفی و از امکانات این سازمان بهره مند شوند.

مدیر علمی و پژوهشی سازمان بسیج ادامه داد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان غالبا پیشرفت تک بعدی داشته، برآنیم تا آنها را از تک بعدی خارج کرده و در کار پژوهشی و گروهی مشارکت دهیم. همچنین مهارت نگارش و زندگی را به دانش آموزان در این فرآیند آموزش می‌دهیم.

 

فرهنگ کار گروهی در کشور مغفول مانده است

رضا حقی دبیر علمی مسابقه لیگ پایا نیز اظهارداشت: فرهنگ اصلی کار گروهی در کشور مغفول مانده و دانش‌آموزان در سیستم آموزشی کشور کار گروهی را آموزش نمی‌بینند، هدف اصلی در حوزه پایا ارتباط دادن میان علوم مختلف و فعالیت‌های تیمی است که اصالتا در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارای جایگاه عظیم و رفیعی است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان در کشورهای پیشرفته فرهنگ کار آفرینی و کار گروهی را در دوره ابتدایی آموزش می بینند که در سیستم آموزشی کشور این موضوع مغفول مانده که مجموعه بسیج دانش‌آموزی و موسسه رزمندگان اسلام به توسعه این فرهنگ پرداخته و به صورت جهادی به کار گروهی پرداخته‌ و در جهت پیشرفت این فرهنگ تلاش می‌کنند.

دوازدهمین دوره لیگ بین‌المللی پایا در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

اظهار نظر