حوزه استارت‌آپ‌ها، به کمک جوانان رشد یافته است

سه‌شنبه 24 اکتبر 2017 در 16:22


دکتر عبدالرحمن ندیمی معاون وزیر اقتصاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تراکنش و جشنواره فین‌تک ایران که با حضور ده‌ها شرکت و فعال حوزه بانکداری و فین‌تک‌ها برگزار می شود، با اشاره به اینکه ،عملیات بانکی شریان اقتصادی کشور است و متوقف ماندن در یک مقطع، درست مانند توقف کامل است گفت: آنقدر تغییرات سریع اتفاق می‌افتد که برای یک متخصص آی تی فوق حرفه ای که چندین سال قبل در همین حوزه مشغول به کاربوده، خیلی از قابلیت‌هایی که امروز در آی‌تی شاهد آن هستیم، قابل تصور نیست .

وی ادامه داد: آی تی، امروزه در متن همه کارهاست و جوانان بااستعداد زیادی داریم که از ذخائر نفت و سایرملی دیگر با ارزش‌تر هستند. ما در مملکت مغزهایی داریم که مثل معجزه عمل می‌کنند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. حوزه استارت‌آپ‌ها، به کمک همین جوانان رشد پیدا کرده و ارتقاء یافته است، بنابراین باید به سمتی برویم که از آنها حمایت شود.

معاون وزیر اقتصاد به مشکلاتی که بر سر راه فعالیت فعلان حوزه بانکداری و به خصوص استارت‌آپ‌ها وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مشکلاتی بر سر راه فعالیت این جوانان قرار دارد که اگر به آنها کمک نشود نمی‌توانند به نتیجه برسند. سیستم‌های پیچیده اداری زمان‌بر است، در حالی‌که نباید برای کسب وکارهای نوپا اوضاع اینگونه باشد.

ندیمی گفت: شرایط تحریم و سختی باعث مشکلاتی شد که باعث شده این جوانان توانمندتر و متکی به خود شوند و امروز در بحث آی‌تی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.خوشبختانه، برجام سندی است که کشوررا از شرایط سخت به شرایط مطلوب خواهد  رساند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، باید خودمان را به‌روز کنیم و مقررات و سیستم ها را اصلاح کنیم.امیدواریم از جوانانی که در حوزه فین‌تک و استارتاپها فعالیت می‌کنند حمایت شود و به انها کمک شود تا پیشرفت بهتری در کارشان داشته باشند.

 

**مجلس در توسعه کسب وکارهای نوپا، جدی است
دکتر غلامرضا کاتب نماینده و عضو هیات ریسه مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تراکنش و جشنواره فین تک ایران به عنوان سخنران حضور داشت، گفت: بخش خصوصی باید به جایی برسد که دولتی ها محتاج بخش خصوصی باشند و این با تلاش بخش خصوصی و ارتقاء جایگاه آن ، انجام خواهد شد.
کاتب، با اشاره به نکات و گلایه‌های مطرح شده از سوی مدیرعامل فابا، مبنی برعدم استقبال مسولین دولتی از نمایشگاه‌هایی که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، گفت: مسائل مطرح شده و انتظاراتی که برای مشارکت مدیران دولتی در چنین نمایشگاه‌هایی مطرح شد بسیار منطقی است. اما بخش خصوصی باید به جایگاهی در اقتصاد کشور برسد که آنها از شما بخواهند که در برنامه‌ها مشارکت کنید.
این نماینده مجلس ادامه داد: بخش خصوصی باید به جایی برسد که دولتی ها محتاج بخش خصوصی باشند و این با تلاش بخش خصوصی در ارتقاء جایگاهش انجام خواهد شد.
او گفت: در بحث کسب وکارهای جدید مجلسی ها تکلیف کرده‌اند که دولت باید به گونه‌ای عمل کند که حداقل ۸ درصد نرخ بیکاری کاهش یابد و برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید سالانه ۹۷۰هزار شغل ایجاد کنیم. برای رسیدن به این هدف هیچ راهی نداریم جز اهمیت دادن و حمایت از کسب و کارهای جدید.
کاتب ادامه داد: هدف مجلس کوچک کردن اندازه دولت است ، اما وقتی بحث برنامه ششم مطرح شد، تنها جایی که به وزارت ارتباطات مجوز دادیم ، راه‌اندازی شرکت انتقال ارتباطات بین المللی بود.
او با اشاره به این مورد که وزارت ارتباطات باید به گونه‌ای عمل کند که نه تنها شهرها بلکه روستاهای با حداقل ۲۰۰ نفر خانوار از خدمات الکترونیک استافده کنند، گفت: در بخش های آموزش، سلامت، بخش بانکی و بخش کشاورزی که نیاز اساسی روستاهای ماست به خدمات الکترونیک نیاز داریم.
عضو هیات ریسه مجلس ادامه داد: مجلس در حوزه توسعه کسب وکارهای جدید بسیار مصمم است.انتظارات ما از کسانی که در بخش ICT کار می‌کنند، این است که هرگز منافع ملی وعمومی را قربانی منافع فردی نکنند که آسیب زننده است. از طرفی تبادل تجربیات بین بخش خصوصی داخلی وخارجی باید بیش ار پیش تقویت شود، چرا که بسیار پیش برنده خواهد بود.
کاتب در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که در فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند، باید ارتقاء کیفیت این بخش را از دانشگاه‌ها، جوانان و نخبگان شروع کنند. گرچه این ایراد به دولت و مجلس هم وارد است که چرا از جوانان در بخش‌های مختلف، استفاده نمی شود اما واقعیت این است که در بخش فناوری باید از ظرفیت‌های مفیدی که وجود دارد بهره ببریم.دانشگاه‌هایی مثل شریف، تهران و غیره می توانند تحولات عمیقی را در عرصه فناوری های نوین و بانکی ایجاد کنند.

اظهار نظر