حضرت ام البنین (س)؛ نماد صبر و ایمان/ مادران شهدا میراث‌دار خون فرزندانشان هستند

چهارشنبه 28 فوریه 2018 در 21:04


 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت ام البنین(س) همسر شهید، مادر شهید و نماد صبر و ایمان بود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اختتامیه نخستین کنگره سراسری شعر و داستان حضرت ام البنین (س)، با حضور خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و همچنین بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد عالی نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد، حجت الاسلام امیر شمس دبیر نخستین کنگره سراسری شعر و داستان حضرت ام البنین (س) و اهالی قلم و شاعران اهل بیت(ع) در مجتمع آدینه برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و نماهنگی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران و مداحان اهل بیت (ع) در خصوص مقام حضرت ام البنین (س) آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین امیر شمس دبیر نخستین کنگره سراسری شعر و داستان حضرت ام البنین (س)؛ در خصوص نخستین کنگره سراسری شعر و داستان حضرت ام البنین (س) گفت: امروز با آیین اختتامیه شعر و داستان حضرت ام البنین (س) در خدمت شما هستیم. کنگره ای که سه ماه پیش فراخوان آن را به سراسر کشور ارسال کردیم و بعد از هزاران آثار رسیده به دبیرخانه، امروز از ۲۴ شاعر و نویسنده تجلیل و تقدیر می شود.

وی در ادامه بیان کرد: به احترام حضرت ام البنین (س) و مقام خانواده های معظم شهدا از بین آثار، دو کتاب که نتیجه این کنگره خواهد بود به چاپ می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس خاطرنشان کرد: ما امروز میزبان تولیت عتبه حضرت عباس(ع) و آستان شاه عبدالعظیم حسنی(ع) هستیم. امیدوارم که خدای سبحان محبت حضرت ام البنین(س) و فرزندانشان را در ما روزافزون کند.

در ادامه جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: خدا را شاکرم که امروز در جمع خانواده های شهید و هنرمندانی هستم که ذوق و قریحه خود را در خدمت مدح و ستایش اهل بیت (ع) به کار گرفته اند. وقتی که به عنوان این همایش می نگریم، می بینیم بانو ام البنین (س) در مقام و درجه ای بودند که توانستند به افتخار همسری امیرالمومنین(ع) دربیایند. بانویی که همانند زینب کبری (س) میراث دار کربلا و عاشوراست.

وی در ادامه بیان کرد: او با ذوق و قریحه ای که در دل داشت، لحظه ای نگذاشت داغ عاشورا خاموش شود. حضرت ام البنین(س) هم همسر شهید بود و هم مادر شهید و ما امروز در خدمت مادران شهدا هستیم. این بانو نماد صبر و ایمان بود؛ همانند بانوانی که میراث دار خون شهدای ما هستند.

جعفر پور با تاکید بر اینکه ما نباید بگذاریم پیام عاشورا فراموش شود، افزود: الان همسران شهدا الگوی صبر و شجاعت هستند و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم. جوانان ما امروز در مساجد هستند و توان و ذوق و قریحه هایشان را در مسیر زلال امام و شهدا به خدمت می گیرند. ما هم موظف هستیم از این فعالیت ها حمایت کنیم و در کمیسیون فرهنگی به حتم این مسیر را ادامه خواهیم داد.

سپس، مادر شهیدان جنیدی گفت: امیدوارم خداوند همه کسانی که برای این نظام و انقلاب شهید داده اند، در راهشان ثابت قدم بدارد. من در این مدت که از خدا عمر گرفته ام، به چشم خود دیدم افرادی که می توانستند به کشور کمک کنند، اما متاسفانه به زباله دان تاریخ فرستاده شدند.

وی ادامه داد: امیدوارم بیش از دنیای فانی، به فکر آخرتمان باشیم که دنیا زمینه ساز آخرت است.

این مادر شهید بیان کرد: در عرض یک سال دو خبر شهید برای من آوردند و جگرم سوخت؛ ولی امروز همین کوتاهی ها نسبت به دین و پرورش فرزندان برای ما مادران و همسران شهید غصه شده است. چرا امروز وضعیت ما باید بدتر از دوره جنگ باید باشد. نگویید چرا گرانی و کم فروشی است، همه این اتفاقات به عمل ما برمی گردد.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین ارزانی رئیس ستاد عالی نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این مجلس اولین محفل شعر و داستان حضرت ام البنین(س) است و من در اینجا از مادر شهیدان جنیدی که در این محفل حضور دارند و در مقابل غم از دست دادن فرزندانشان ایستادگی کردند، تشکر می کنم. چقدر زیباست که بعد از شنیدن خبر از دست دادن عزیزان این بزرگواران تحمل و صبوری می کنند. باید بدانیم ام البنین(س) کیست و این جلسه چه کمکی به اعتلای فرهنگ می کند؟

وی در ادامه بیان کرد: این روزها در آستانه سالگرد ربع قرن کانون فرهنگی هنری مساجد کشور هستیم و هم اکنون با وجود ۲۴۰۰۰ مسجد، ۲۴۰۰۰ کانون فعال داریم. چراکه کانون های فرهنگی هنری مساجد کارشان ورود به فرهنگ و هنر است تا در قالب فرهنگ و هنر، جوانان ، زنان و نوجوانان جذب مساجد شوند.

او بیان کرد: ما معتقدیم که اگر کسی با مسجد گره خورد، خودش راه زندگی را پیدا می کند. شما کمتر پیدا می کنید کسی را که در این ۴۰ سال اهل مسجد نبوده و جزو شهدا نباشد. باید بدانیم که اگر خانواده و یا کسی زندگی اش با مسجد گره خورد، راه و زندگی او تضمین است و همه کارهای او رنگ خدا دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی افزود: همه ما باید تلاش کنیم فرمایش امام راحل را که فرمودند «اول متون آموزش و پرورش را اصلاح کنید و بعد معلمان را برای آموزش فرهنگ اسلامی آموزش دهید.» عملی کنیم.

وی با اشاره به شخصیت والای حضرت ام البنین(س) گفت: نام حضرت ام البنین فاطمه است و وقتی امیر المونین(ع) دلیل ناراحتی ایشان را جویا شدند، این بانو بیان کردند؛ “نام من فاطمه است و وقتی من را فاطمه صدا می کنید مقابل فرزندان شما و خانم زهرا(س) خجل هستم. من کجا و ایشان کجا؟” در همین لحظه امام علی (ع) بنابه خوابی که حضرت ام البنین(س) دیده بودند، او را ام البنین خطاب کردند.

در پایان، با حضور تولیت عتبه حضرت عباس (ع) و خادمان آستان عبدالعظیم حسنی (ع)، پرچم حرم حضرت قمر بنی هاشم (ع) رونمایی و به کنگره سراسری شعر و داستان حضرت ام البنین(س) اهدا شد.

نصیری مدیر کل بنیاد شهید در پایان آیین اختتامیه نخستین کنگره سراسری شعر و داستان حضرت ام البنین(س) در خصوص ارتباط مادران شهدا با حضرت ام البنین (س) بیان کرد: این شیر زن مادر چهار شهید است و بانویی از تبار دلاور مردان عرب. این بزرگوار پاسدار شهدای کربلا بود. یادآوری می کنم که قطعا خانواده شهدا در ادامه راه عاشورایی ثابت قدم بوده اند و حتماً در عرصه دفاع مقدس الگویشان زنانی همچون حضرت ام البنین(س) و حضرت زینب (س) بود.

گفتنی است؛ در پایان مراسم حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، حجت الاسلام والمسلمین شمس از ۱۰ خانواده شهید هشت سال دفاع مقدس تجلیل به عمل آوردند.

اظهار نظر