جشنواره "روزهای فرهنگی ایران" افتتاح شد

پنج‌شنبه 26 جولای 2018 در 09:13


ایستگاه اخبار:روزهای فرهنگی ایران، با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان، انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین، سازمان پارک‌های ملی و گالری و آرشیو هنری ریزال فیلیپین، افتتاح شد.

این مراسم همزمان با آغاز به کار رسمی انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین و با همکاری, انجمن خوشنویسان ایران شعیه مانیل ,انجمن دوستی , سازمان پارکهای ملی و ریزال پارک , گالری و آرشیو هنر ی ریزال و با حضور جمعی از ایرانیان مقیم , شخصیت های فرهنگی و سیاسی مانیل و اعضای انجمن دوستی و با همکاری انجمن دوستی و انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد.

این نمایشگاه توسط آقای رنه روبلز هنرمند ملی فیلیپین و از نقاشان پیشگام در موج نو هنر فیلپین برگزار شد . آقای روبلز از طرف دولت فیلپین مسئول توسعه هنر در کشورهای آسه آن و همچنین توسعه فرهنگ هنر و نمایشگاه ها در فیلیپین است

افتتاح روزهای ملی که به مدت ۴۵ روز با برنامه های متنوع در محل های مختلف برگزار خواهد شد با امکانات موجود رایزنی و با همکاری سازمان ها و نهاد های ایرانی و فیلیپینی برنامه ریزی شده است .

در این مراسم  آقای جعفری ملک رایزن فرهنگی در طی سخنانی گفت : امروزآغاز روزهای فرهنگی ایران است که همزمان شده است با آغاز فعالیت های رسمی انجمن دوستی زنان و همچنین با هفته کرامت در ایران  و ما بسیار خوشحالیم که با همکاری سازمانهای مختلف این برنامه را اجرا می کنبم

این برنامه که امروز با نمایشگاه خوشنویسی شروع شده است و با برنامه های فرهنگی دیگر از جمله برگزاری دو نمایشگاه عکس از ایران در ریزال پارک و دانشگاه دولتی فیلیپین و هفته فیلم در دانشگاه زنان فیلپین و احتمالا برگزاری کنسرت موسیقی سنتی ایران  و نمایشگاه نقاشی از هنرمند جوان ایرانی در دانشگاه دولتی و زنان فیلیپین تا۴ سپتامبر ادامه خواهد داشت  .

در پایان ضمن تشکر مجدداز برنامه ریزان بخصوص مسئولان پارکهای ملب و رئیس گالری و موزه ریزال جناب آقای رنه روبلز  Rene Robles که علیرغم بیماری خود این برنامه را پیگیری و اجرا نمودن  ایبراز امیدواری نمود که با اجرای اینگونه برنامه ها شاهد آشنایی بیشتر مردمو دو کشور با فرهنگ و تمدن یکدیگر باشیم.

سپس خانم دکترتندیس تقوی هنرمند خوشنویس  و رئیس انجمن خوشنویسان شعبه مانیل و معاون انجمن دوستی  زنان ایران و فیلیپین در طی سخنانی در افتتاحیه این نمایشگاه گفت : هنر به قدمت حضور بشر در زمین است و یکی از بارزترین جلوه های اسرار آمیز فرهنگ و تمدن ما است وی در ادامه به بررسی هنر خوشنویسی در ایران و اسلام پرداخت و گفت خوشنویسی ایرانی و نستعلیق عروس خطوط اسلامی نمایانگر هنر ناب و خالص ایرانی است و با عرفان اصیل اسلامی آمیخته است و همیشه پیوند اشعار عرفانی و فلسفی و آیات قرآنی بوده است وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت خوشنویسی به عنوان یک هنر جهانی اشاره نمود و گفت خوشنویسی یک هنر جهانی است و مرزهای آن محدود به هیچ کشوری نمی شود چه بسا کشورهای آسیای جنوب شرقی نقش و تاثیر عمده ای در دوران جاده ابریشم در هنر ایرانی و طرح و رنگ آن داشته‌اند وی در پایان گفت من امروز در قالب هنر عشق , علاقه و پیام مهر و خالصانه مردم کشورم را به مردم کشورهای دنیا بخصوص به کشور و مردم زیبا و دوست داشتنی و مهمان نواز فیلیپین تقدیم میکنم.

سرکار خانم بلمونته Penelope Belmonteرئیس پارک های ملی  و رئیس انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین نیز در سخنانی گفت :کمیته توسعه پارک های فیلیپین بسیار مفتخر است که مقدم همه شما بویژه برادر گرامی آقای محمد جعفری ملک رایزن محترم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سرکار خانم تقوی همسر عزیز و هنرمند ایشان و دیگر میهمانان گرامی از جمله پدر روحانی مونسینیور نماینده محترم سفارت واتیکان در فیلیپین را در ساختمان کالری هنری و آرشیو موزه پارک های ملی گرامی دارد.

موزه پارک ریزال آماده در اختیار گذاشتن فرصت های مقتضی به هنرمندان محلی و خارجی است. امروز شاهد بروز یکی دیگر از نقاط عطف تاریخ این مرکز تازه تاسیس شده بخاطر برگزاری نمایشگاه خوشنویسی یک بانوی هنرمند برجسته ایرانی هستیم که کسی نیست مگر سرکار خانم دکتر تندیس تقوی.

برگزاری نمایشگاه امروز تنها یکی از فعالیت های متعدد مشترک ما با سفارت جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین است. اما نمایشگاه امروز به خاطر ویژگی های آن یعنی هفته هنری ایران همراه با کمک به مردم دارای اهمیت خاصی است که به ما احساس ویژه ای را می دهد. این اقدام در راستای احترام به مردم و پاسخی به حمایت های آنان است.

اظهار نظر