جزئیات پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگي سال اعلام شد

سه‌شنبه 18 دسامبر 2018 در 22:27


ایستگاه اخبار:پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در ۱۰ محور متفاوت برگزار خواهد شد و در هر حوزه از یک اثر برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد.

 

 

نشست خبری «پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» صبح امروز -سه شنبه ۲۷ آذرماه- با حضور محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر جشنواره پانزدهم، حسین دهقان دبیر علمی جشنواره و نمایندگان رسانه‌های جمعی در ساختمان پژوهشگاه برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم دهقان در سخنانی گفت: برترین‌های «پژوهش فرهنگی سال» امسال در ۱۰ محور «مطالعات دین، آئین‌ها و مناسک»، «ابعاد اجتماعی فرهنگ و دین»، «مطالعات انتقادی فرهنگ»، «مطالعات هنری»، «سیاستگذاری فرهنگی»، «مطالعات رسانه»، «صنایع فرهنگی و رسانه‌ای»، «ابعاد فرهنگی مطالعات ادبی و زبان»، «ابعاد فرهنگی مطالعات علم و آموزش و پرورش» و «ابعاد فرهنگی مسائل زنان و جوانان» معرفی خواهند شد.

وی افزود: تلاش شده است در این محورها مطالعاتی صورت گیرد تا بتوانیم پوشش حداکثری را در حوزه‌های مختلف فرهنگی تامین کنیم. در هر جشنواره هدف این است که مجموعه آثار در آن حوزه خاص پوشش داده شود. یکی از اهداف این گونه جشنواره‌ها انگیزه‌مند کردن افراد به حوزه‌های پژوهش‌های فرهنگی است. در نظر داریم فرهنگ پژوهش را در حوزه فرهنگ جا بیندازیم و به کارگزاران آگاهی دهیم.

وی با بیان اینکه فرآیند داوری در جشنواره پژوهش فرهنگی سال در ۴ مرحله صورت می گیرد، عنوان کرد: آثار رسیده به دبیرخانه غربال اولیه می شود. انطباق آثار با موازین و آیین نامه های پیش بینی شده صورت می گیرد. سپس آثار به گروه‌های علمی ده گانه سپرده می‌شود. سعی کردیم از اساتید صاحب نام و توانمند برای داوری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هر محور یک گروه علمی خاص دارد که از اساتید و پژوهشگران آن عرصه تشکیل شده است. در سومین مرحله داوری آثار برای دو متخصص آن حوزه ارسال می شود تا داوری شود و نتایج حاصل از داوری در گروه بررسی می شود. در نهایت بر اساس استاندارد تعیین شده کار نهایی به شورای علمی جشنواره که شامل روسا و دبیران علمی هستند، ارسال می شود.

دهقان گفت: برآورد اولیه این است که حداقل در هر محور جشنواره پژوهش فرهنگی سال یک برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر داشته باشیم. البته اگر در هر محور بیش از یک برگزیده انتخاب شد داوران باید آن را مطرح کنند. تلاش می‌کنیم که این جشنواره بخش بین الملل هم داشته باشد البته شاید در سال‌های آتی این بخش افزوده شود. تاکنون ۱۲۰ اثر به پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال رسیده است که شامل ۷۰ عنوان کتاب، ۱۶ عنوان طرح پژوهشی و ۳۴ عنوان پایان نامه است.

در ادامه سلگی دبیر این جشنواره، با اشاره به سابقه برگزاری آن گفت: جشنواره پژوهش فرهنگی سال، از سال ۱۳۷۵ آغاز شده و بالغ بر ۱۴ دوره را گذرانده است. در دو سال اخیر این جشنواره محدودتر و خلاصه‌تر و با کارکرد درون رسانه‌ای برگزار می‌شد. امسال با پذیرش آثار از دیگر محققان، جشنواره را با حضور دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و … شروع می‌کنیم.

وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف اولیه جشنواره تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی است. هدف ما در واقع معرفی و شناسایی آثار در حوزه پژوهشی و فرهنگی، زمینه سازی برای انجام پژوهش‌های فرهنگی در جهت نیاز فرهنگی جامعه، گسترش و توسعه پژوهش‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی، شناسایی و تقویت تمدن ایران با سایر کشور‌ها و آشنایی با تاثیرگذاری فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است.

سلگی با ارائه تعریفی از پژوهش فرهنگی گفت: پژوهش‌ به آثار مکتوبی گفته می‌شود که به چند پرسش در جامعه پاسخ و با تحلیل علمی آثار به نتایج درست و کاربردی دست یابد. با توجه به اهداف اعلام شده انتظار داریم، کمکی به رونق در این حوزه باشیم. ما عملاً یک جشنواره محدود داخلی داشتیم، ولی امسال قصد برگزاری گسترده‌تر جشنواره و معرفی آثار برگزیده را داریم. قصد داریم امکاناتی مانند تبدیل پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی منتخب به کتاب را ایجاد کنیم. اگر کتابی از پژوهشی اقتباس شده، بیشتر حمایت می شود.

دبیر جشنواره پژوهش فرهنگی سال ادامه داد: این جشنواره پتانسیل بین المللی شدن را دارد. امسال در حال مذاکره و برطرف سازی موانع هستیم تا حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی را در سطوح بین المللی و در نشست‌های خارجی معرفی کنیم.

اظهار نظر