جایگزینی پتروشیمی‌ها با موسسات مالی در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران/ پتروشیمی بهترین و نساجی ضعیف‌ترین وضعیت را در صنایع دارند

یکشنبه 13 ژانویه 2019 در 18:38


مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ شرکتی که توانسته‌اند به مرحله نهایی برسند، گفت: این شرکت‌ها در سال ۹۶، ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی را که معادل ۲۶ میلیارد دلار است انجام داده‌اند ضمن آنکه مطابق این بررسی صنایع پتروشیمی بهترین وضعیت و صنعت نساجی در ضعیف‌ترین وضعیت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری همایش بیست و یکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران که توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شود، ابوالفضل کیانی، مدیر عامل این سازمان با اشاره به مزایای این بررسی و شاخصه‌های مورد ارزیابی قرار گرفته در این پروسه گفت: از ابتدای سال هزاران شرکت برای حضور در این رتبه‌بندی اعلام آمادگی کردند و مدارک خود را به دبیرخانه این سازمان ارسال و اسناد آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال که بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارد ما بنگاه‌ها را از لحاظ تاب‌آوری اقتصادی، توسعه کارآفرینی، استفاده از فناوری دانش بنیان و تولید داخل مورد بررسی قرار دادیم. این امر می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در بنگاه‌ها شود. ضمن آنکه واحدهای اقتصادی می‌توانند وضعیت و اطلاعات خود را در مقایسه با سایر بنگاه‌ها مورد ارزیابی قرار دهند و همچنین اطلاعات بنگاه‌های همکار خود را به صورت شفاف و مستند دریافت کنند که این امر می‌تواند در راستای اعتلای شرکت و کمک به فضای رقابتی در اقتصاد کشور باشد.

کیانی ادامه داد: ما در مرحله نهایی ۵۰۰ شرکت را که از ۳۲ گروه صنعتی هستند مورد بررسی قرار دادیم. این شاخصه‌ها بر مبنای استانداردهای بین المللی فورچون است که در کنار آن برخی شاخصه‌های بومی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نیز استفاده شده است. بنابراین شرکت‌ها هم می‌توانند از لحاظ بین‌المللی نیز خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: صنایع پتروشیمی فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی وسایل نقلیه و قطعات خودرو از جمله صنایع اصلی هستند و ما با استفاده از نرم افزار و بدون دخالت تصمیم‌گیری فردی این شرکت‌ها را رتبه‌بندی خواهیم کرد و در هفتم بهمن در مراسمی با حضور وزیر در سالن همایش‌های صدا و سیما شرکت‌های برتر معرفی خواهند شد.

وی با مقایسه سیستم رتبه‌بندی داخلی با بین المللی (فورچون) گفت: در سال ۲۰۱۷ از ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا، آمریکا با ۳۰ درصد در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن چین با ۲۲٫۵ درصد، ژاپن ۹٫۷ درصد، آلمان ۶٫۷ درصد، فرانسه ۵٫۶ درصد و بریتانیا ۴٫۲ درصد در شاخصه‌های فروش مالکیت شرکت‌ها را بر عهده داشتند.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ شرکتی که توانسته‌اند به مرحله نهایی برسند، گفت: این شرکت‌ها در سال ۹۶، ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی را که معادل ۲۶ میلیارد دلار است انجام داده‌اند ضمن آنکه مطابق این بررسی صنایع پتروشیمی بهترین وضعیت و صنعت نساجی در ضعیف‌ترین وضعیت قرار دارد. ما شرکت‌ها را بر اساس سه نوع مالکیت دولتی، خصوصی و سرمایه‌گذاری نهادها و موسسات بررسی کرده‌ایم که سهم بخش خصوصی از همه بیشتر بوده است. در دوره‌های قبل بانک‌ها و موسسات مالی رتبه‌های اول را داشته‌اند اما در این دوره پتروشیمی‌ها و واحدهای صنعتی توانستند خود را به صدر جدول برسانند.

اظهار نظر