تولید ۱۴۰ هزار تن لاستیک در سال

یکشنبه 3 مارس 2019 در 20:00


مدیرعامل گروه صنعتی بارز: این گروه در دو کارخانه کردستان و کرمان ۱۴۰ هزار تن لاستیک معادل ۶ میلیون حلقه در سال تولید می‌کند.

پرویز اخوان در اجلاس استراتژی‌های توسعه خدمات و تولیدات و صادرات برترین شرکت‌های ایران با عنوان اجلاس طرح انتخاب ملی افزود: این گروه در خصوص صرفه جویی ارزی اقداماتی انجام داده و در تولیدات خود سعی در صرفه جویی ارزی دارد.
وی در خصوص محصول جدید گروه صنعتی بارز گفت: این گروه از لاستیکی رونمایی می‌کند که بدون هوا کار می‌کند و ما بعنوان چهارمین کشور تولیدکننده این لاستیک در دنیا هستیم.
اخوان با بیان اینکه این محصول در مقایسه با مشابه‌های خارجی قیمت بسیار پایین تری خواهد داشت افزود: مواد اولیه این محصول در داخل تولید می‌شود و از سوی دیگر طراحی و ساخت آن نیز در داخل صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به کیفیت بالای لاستیک جدید که در منطقه حرف اول را می‌زند گفت: در دنیا سه شرکت آمریکایی، فرانسوی و ژاپنی این لاستیک را تولید می‌کند.
اخوان با بیان اینکه کارگروه داخلی سازی را فعال کرده ایم افزود: صنعت لاستیک سازی به ۱۵۰ ماده اولیه نیاز دارد که حدود ۵۰ درصد آن وارداتی است و از این میزان ۲۵ قلم تاکنون کاملا خارجی بوده و هیچ گاه امکان تولید آن در داخل وجود نداشته است، اما ما توانستیم در کارگروه داخلی سازی لاستیک بارز ۷ قلم از این ۲۵ قلم مواد اولیه را در داخل تولید کنیم که موفقیت بزرگی است و با همت شرکت‌های دانش بنیان بومی به این مهم دست یافتیم.
وی با اشاره به اینکه امروز از لاستیک‌های نسل جدید رونمایی می‌شود گفت: پس از این مراسم محصول جدید وارد تولید انبوه خواهد شد.
اخوان با بیان اینکه تولیدات گروه صنعتی بارز ۵۰ درصد نیاز داخل را رفع می‌کند افزود: تا پیش از وقوع مشکلات برای کامیون داران، محصولات بارز به چند کشور اروپایی صادر می‌شد، برای رفع مشکلات کمبود لاستیک کامیون داران، دولت از صادرات لاستیک خودرو‌های سنگین جلوگیری کرد و در حال حاضر صادرات این شرکت به کشور‌های اروپایی لغو شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز با بیان اینکه پس از نوسانات ارزی تنها یک بار افزایش قیمت لاستیک صورت گرفته است گفت: هم اکنون فروش لاستیک به کامیون داران در انحصار دولت بوده و به صورت سهمیه‌ای میان کامیون داران توزیع می‌شود.
وی افزود: بارز این لاستیک‌ها را با قیمت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار می‌دهد و سازمان راهداری، لاستیک خودرو‌های سنگین را به قیمت درب کارخانه میان کامیون داران توزیع می‌کند.

۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزاد

رئیس شورای عالی مناطق آزاد: میزان سرمایه گذاری در این مناطق در ۵ سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است
۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزادبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مرتضی بانک در اجلاس طرح انتخاب ملی افزود: این میزان سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی و سرمایه گذار داخلی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: حدود ۴۶۰ هزار اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد شده است که در حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات و تولید مشغول به کار هستند.
بانک به میزان صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار در ۵ سال گذشته از این مناطق صادرات صورت گرفته و حدود ۳۸ میلیارد دلار واردات انجام شده است.
وی افزود: مازاد تجاری در فعالیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به طور محسوس مثبت و به نفع کشور است.
بانک گفت: علاوه بر فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی بحث توریسم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقش موثری دارد.
وی با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد و ویژه تجاری ادامه داد: پیش بینی این است که در روز‌های پایانی سال و سال آینده میزان گردشگران به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ویژه گردشگران داخلی افزایش چشمگیری پیدا کند.
بانک افزود: بعنوان مثال در چند روز تعطیلی منتهی به ۲۲ بهمن امسال شاهد افزایش ۳۰ درصدی گردشگران نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

فعالیت هزار و ۶۰۷ واحد صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی در مناطق آزاد
رئیس ­شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از فعالیت هزار و ۶۰۷ واحد صنعتی، تولیدی، کشاورزی و گردشگری در این مناطق خبر داد.
مرتضی بانک در اجلاس طرح انتخاب ملی افزود: ۲۸۵ هزار نفر در مناطق آزاد مشغول به کار هستند. ­
وی همچنین به فعالیت هزار و هشت واحد صنعتی، تولیدی، خدماتی، کشاورزی و کشاورزی در مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این مناطق نیز ۱۹۰ هزار نفر ­اشتغا ل دارند.
بانک اضافه کرد: یکی از مهمترین مسائل در حوزه سرمایه‌گذاری توجه توأمان به ریسک و بازده است. ­
وی گفت:­­ مناطق آزاد نوید بازدهی بالا و ریسک پایین هستند. ­
بانک با بیان اینکه­­­این مناطق ریسک‌های محیطی و قانونی را به شدت کاهش داده اند، افزود:​ وجود­­ قوانین ­خاص برای اداره مناطق آزاد­ و ارائه ­­امکانات و معافیت‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، ­­ریسک فعالیت در این مراکز­ را­­به شدت کاهش داده است.
بانک گفت: از طرفی ریسک‌های محیطی دیگر مانند ریسک‌های مدیریتی به دلیل یکپارچگی تصمیم گیری، ­ به حداقل رسیده است.
وی افزود: بازدهی فعالیت‌ها در این مناطق با وجود کاهش ریسک فزاینده است، زیرا هزینه کمتر، دسترسی به محیط صادراتی و ترانزیتی مطلوب‌تر و ارزان تر، دسترسی به مواد اولیه ارزان تر، ­هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.
بانک ادامه داد: مناطق آزاد زمینه بازدهی بالاتر در مقابل ریسک پایین‌تر را به وجود آورده اند.

سهم ۴۰ درصدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صادرات کشور
رئیس شورای عالی مناطق آزاد تجاری،​­صنعتی و ویژه اقتصادی،​ سهم صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را ۴۰ درصد کل صادرات کشور بیان کرد.
مرتضی بانک در اجلاس طرح انتخاب ملی گفت: اگر کل صادرات کشور در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار باشد، سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۱۸ میلیارد دلار بوده است.
وی به بورس بین الملل اشاره کرد و افزود: این بورس، مکانیزم جدیدی است که فعالیت های مالی و پولی در چهارچوب بورس انجام می شود.
بانک گفت: آیین نامه این بورس از سوی دولت تصویب شده و مقررات بعدی آن از سوی شورای عالی بورس به تصویب خواهد رسید.
وی با بیان اینکه بورس بین الملل، بورس پنجمی است که در کشور فعال خواهد شد افزود: سرمایه گذاری آن داخلی و خارجی خواهد بود و مکانیزم و زبان آن، بین المللی است.
بانک گفت: امکانی در ­این بورس­برای سهولت سرمایه گذاری و خرید سهام از سوی ایرانیان و خارجی ها، فراهم می شود.
وی ایجاد بورس پنجم را در کمک به سرمایه گذاری موثر دانست و افزود: آغاز به کار این بورس درسال آینده خواهد بود.
بانک،​­ایجاد پنجره واحد، ایجاد صندوق ضمانت برای فعالان مناطق آزاد، ایجاد مکانیزم برات الکترونیک در فعالیت های اقتصادی و ایجاد سیستم اعتبار سنجی برای فعالان اقتصادی را از جمله اقدامات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد .
رئیس شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه از سوی استکبار برای کشور گفت: این شرایط ایجاب می کند که تسهیلات بهتری را برای فعالان اقتصادی فراهم کنیم تا بتوانیم از این شرایط سخت، خارج شویم.
بانک با بیان اینکه مناطق آزاد تسهیلات مختلفی را با محوریت تولید، صادرات و گردشگری ایجاد کرده اند افزود: سرمایه گذاران می توانند با اطمینان بیشتر در خصوص حضور در مناطق آزاد و استفاده از ظرفیت و تسهیلاتی که ایجاد شده از جمله معافیت از مالیات، معافیت گمرکی و تردد سهل و آسان بهره مند شوند.

 

آغاز به کار اجلاس طرح انتخاب ملی
اجلاس استراتژی‌های توسعه خدمات، تولیدات و صادرات برترین شرکت‌های ایران با عنوان (اجلاس طرح انتخاب ملی) آغاز به کار کرد.
این اجلاس با چهار محور اصلی؛ توسعه تولیدات صادرات محور، فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت ساختمان، مسکن و مناطق آزاد، بررسی‌های فرصت‌های اقتصادی سوریه برای حضور پیمانکاران ایرانی و معرفی راهکار‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی از تولید کنندگان و پیمانکاران برگزار شده است.
همچنین این اجلاس به بررسی نقش آفرینی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دوران تحریم خواهد پرداخت.

اظهار نظر