تولید ارگانوئید موی انسان، نخستین بار در ایران

پنج‌شنبه 10 اکتبر 2019 در 12:30


گروه تحقیقاتی مشترک مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشکده رویان، نخستین بار در ایران موفق به تولید ارگانوئید‌های موی انسان در محیط آزمایشگاهی شدند.

این گروه مطالعات گسترده‌ای در این زمینه از سال ۲۰۱۲ آغاز کرده بودند و در سال ۲۰۱۶ موفق به جدا سازی سلول‌های بنیادی و درمال پاپیلای موی انسانی و پیوند آن‌ها به موش و نیز ایجاد ساختار مو در این حیوانات شدند، که نتایج آن در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.
همچنین در سال ۲۰۱۷ پیوند سلول‌های درمال پاپیلای کشت شده اتولوگ در ۵ بیمار دچار ریزش موی آندروژنیک، با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشکده رویان انجام شد.
دکتر محمد علی نیلفروش زاده رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی گفت: با استناد به مطالعات انجام شده و تلاش‌های محققان ما در آینده نزدیک شاهد کاشت این ارگانویید‌ها در افرادی که دونور کافی برای پوشیدن ناحیه طاس ندارند استفاده می‌کنیم.
وی افزود: در روش‌های پیشین کاشت مو ممکن بود مو‌های موجود در پشت سر افراد، ویژگی و کیفیت کافی برای انتقال به سایر نواحی سر را نداشته باشد، اما در این روش ما بطور کلی فولیکول مو را در محیط آزمایشگاهی ایجاد می‌کنیم که توانایی تولید هزاران ریشه مو را دارند.
دکتر نیلفروش زاده گفت: امروز مرحله حیوانی این روش روی موش‌های آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است که بزودی مرحله انسانی را نیز انجام خواهیم داد.

اظهار نظر