تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان دانش‌آموزی و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران امضا شد

سه‌شنبه 10 جولای 2018 در 19:48


طی مراسمی تفاهم نامه همکاری بین سازمان دانش آموزی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امروز، ۱۹ تیر ماه ۹۷ در باغ کتاب به امضا رسید.

در این مراسم که در باغ کتاب تهران برگزار شد، تفاهم نامه همکاری بین سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی و رئیس سازمان دانش آموزی، با هدف ایجاد ارتباط، تبادل اطلاعات، اشتراک، هم افزایی دانش و بهره گیری از ظرفیت و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور تقویت نقش آفرینی دانش آموزان در مدیریت فرهنگی شهر تهران به امضا رسید.

از افراد حاضر در مراسم مجید حسینی، مدیرعامل باغ کتاب تهران بود که ابتدای جلسه سخنان خود را صحبت درباره هدف تشکیل و ساخته شدن مجموعه باغ کتاب آغاز کرد و گفت: ابتدا برنامه این بود که باغ کتاب صرفا کتابفروشی باشد اما در کشوری که سرانه مطالعه کتاب در آن ۵ دقیقه و دور مالی کتاب ۸۰۰ میلیارد تومان است، پس نیازی ندیدیم که برای آن ۳ هزار متر مربع کتابفروشی بسازیم. آنچه نیاز است جایی است که کودکان به خواندن کتاب تحریک و تشویق شوند. ما مشکل کتابفروشی نداریم بلکه مشکل کتاب خواندن داریم.

وی افزود: مساله کتاب نخواندن را باید در سیستم آموزشی حل کرد. بنابراین فکر کردیم که باغ کتاب تهران باید مجموعه ای باشد در اختیار سیستم آموزشی قرار بگیرد. جایی که ارتقا سرانه مطالعه کتاب اتفاق بیفتد. کسب رتبه و امتیاز.

او گفت: مساله ما سیستمی است که با آن، دانش آموزان را تست زدن و کنکورخوان پرورش می دهیم و هر چه سطح تحصیلی بالاتر می رود سطح مطالعه افراد پایین تر می آید.تحصیل کرده ترین و جوان ترین جمعیت تاریخ ایران را امروز داریم اما اتفاقاتی که می افتاد آنها را به کار، علم، کاربرد و کارجمعی نزدیک نمی کند. ما فکر کردیم که باغ کتاب باید از طریق کاربرد و علم و تلقین این حس به دانش آموزان که این مکان جایی است برای تفریح و کاربرد علم است نه برای رتبه بندی و امتیاز. این موضوع باعث شد که باغ کتاب بزرگترین science center خاورمیانه را با همکاری و کمک شهرداری تهران ایجاد کنیم. امروز ۱۴ هزار science center با هدف اینکه کودکان را به کاربرد و شغل وصل کنیم.

حسینی در ادامه از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد باغ کتاب را به عنوان مجموعه ای در کنار آموزش و پرورش برای تغییر ذهنیت تک بُعدی دانش آموزان همراه خود داشته باشد و از مجموعه ها و بخش های مختلف باغ کتاب که دانش آموزان می توانند کارها و تجارب مختلف را تجربه کنند، صحبت نمود.

سپس علیرضا کاظمی و سعید اوحدی به امضای تفاهم نامه پرداختند.

اوحدی نیز در خصوص فلسفه باغ کتاب صحبت کرد و با تاکید بر این که امضای این تفاهم نامه اتفاق خوبی است گفت: انشاءالله شاهد تشکیل کارگروه اجرایی جدی باشیم که بتوانند ظرفیت های هر دو مجموعه را عملی کنند و ظرف حداکثر ۱۰ روز یک برنامه کاملا پیوست برنامه اجرایی این تفاهم نامه برسیم. در این مجموعه ۷ لایه علمی، کاربردی و آموزشی در کنار ظرفیت عظیمی که نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع فضای کتاب در باغ کتاب است که امیدواریم شاهد تحول اساسی برای دانش اموزان باشیم. شهرداری تهران با سرمایه گذاری بسیار سنگین با مشارکت خود مردم از طریق مالیات و عوارض، اقدام به افتتاح این مرکز کرده، اما همیشه دغدغه این بوده که چطور شرایط را برای دانش آموزان فراهم کنیم که بتوانند از باغ کتاب استفاده کنند.

کاظمی گفت: اساس نظام آموزش و پرورش، همین محتوایی است که در کتاب های آموزشی تدوین شده است. این مهم ترین ویژگی باغ کتاب است که یک نکته بسیار مهم و استراتژیک را در دستیابی به مسائل فرهنگی و توسعه با رویکرد ایجاد انس و پیوند بین جامعه و کتاب هدف گذاری کرده است.

او ادامه داد: نکته مهم تر بسته های فرهنگی مطابق با ذائقه های جدید مخاطبان تولید شده که با رویکرد فناوری های جدید، مهارت آفرینی و یادگیری عمیق برای دانش آموزان ایجاد شده است. این ظرفیت یک ظرفیت بی نظیر برای یک کار فرهنگی است که می تواند زمینه ای برای همه دانش آموزان شهر تهران و شهرستان های اطراف و دانش آموزان سراسر کشور که در اردوها شرکت می کنند، باشد.

کاظمی با بیان این که بهترین کانون برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان باید به سمت استفاده از این ظرفیت ها برود، دو نکته را اظهار کرد: من می توان این ادعا را بکنم که بسیاری از مردم ما از چنین ظرفیتی اطلاعی نداررند. لذا اولین وظیفه ما و رسانه ها اطلاع رسانی از این ظرفیت فرهنگی به جامعه است. آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و تقریبا اگر با اولیا، معلمان و دانش آموزان در نظر بگیریم، یک جمعیت نزدیک به ۳۰ میلیون را تحت پوشش قرار می دهد، می توانیم از این جمعیت برای اطلاع رسانی به مردم بهره ببریم. دومین نکته این است که استفاده از این ظرفیت در راستای ارتقاء فرآیند یادگیری و یاددهی دانش آموزان در قالب اوقات فراغت و اردوهای چند روزه یا یک روزه یا همایش هایی است که در سطح شهرها برگزار می شود.

وی تاکید کرد: ما نباید زمان را از دست دهیم و باید از تمام ظرفیت آموزش و پرورش استفاده نماییم تا دانش آموزان بهره و از همه مهم تر لذت ببرند.

اوحدی در ادامه مراسم، برنامه های تابستان ۹۷ را که با عنوان جشنواره تابستان ۹۷ در سازمان فرهنگی هنری شهرداری ترتیب داده شده است را بیان کرد.

گفتنی است که جلسه با نشست خبری به اتمام رسید.

اظهار نظر