تعامل کمیسیون افتا با سایر حوزه‌های امنیت/ نصر تهران، خانه فعالان حوزه فناوری‌های مالی است

چهارشنبه 19 می 2021 در 20:48


در پنجمین نشست خبری روز گذشته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره موضوعات مختلفی از جمله اصلاح ساختار کمیسیون‌‎ها، مراکز داده، اهمیت امنیت ملی و ارتباط نصر با فناوری‌های مالی توضیحاتی ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در پنجمین نشست خبری این سازمان محمدرضا قلعه‌نوی، عضو هیئت مدیره سازمان در مورد اصلاح ساختار کمیسیون‌ها توضیحاتی ارائه داد: در کارگروهی که برای اصلاح ساختار کمیسیون‌ها ایجاد شده، تلاش کردیم تا حدامکان ساختار کمیسیون‌ها دستخوش تغییر نشود، ضمن اینکه چند کمیسیون نیز در مورد فضای روز آی تی و دغدغه‌های مطرح شده اضافه کردیم.

او با اشاره به اشخاص حقیقی و حقوقی افزود: برای اشخاص حقیقی نیز در کنار اشخاص حقوقی کمیسیونی در نظر گرفتیم که به زودی فراخوان آن اعلام خواهد شد. پس از تعیین تکلیف کمیسیون‌های موضوعی در جلسه آتی هیأت مدیره، فراخوان این کمیسیون‌ها نیز اعلام می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، آزاد معروفی، یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مراکز حوزه آی‌تی، مراکز داده هستند، گفت: با توجه به رشد سایر بخش‌ها، به تمرکز هرچه بیشتر داده‌ها نیاز داریم.

او ادامه داد: در دوره گذشته برای ساماندهی و مدیریت این بازار، کمیسیون مراکز داده از کمیسیون شبکه جدا شد. عقیده بر این بود که بازار به نظم بخشی جدیدی نیاز دارد و از دل همین موضوع، با همکاری و تفاهمی که با سازمان فناوری اطلاعات وجود داشت، نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده ایجاد شد و اکنون شاهد رتبه‌بندی برخی از مراکز داده هستیم.

معروفی با اشاره به ۱۱ ممیز از اعضای سازمان نظام صنفی گفت: برای ممیزی پایه‌های محکمی ایجاد شده است، اما همچنان نیازمند ایجاد بازار کار برای مراکز آموزشی و مدرسان این حوزه هستیم. انتظار می‌رود این چرخه بتواند به سرعت، جایگاه واقعی خودش را در مراکز داده و سایر حوزه‌های آی تی باز کند.

ایجاد نقش مؤثر در ایجاد امنیت ملی

در بخش دیگری از این نشست، بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتا در سخنانی گفت: در دوره گذشته با تفکر نادرستی کمیسیون افتای کشوری بدون توجه به تجربه این موضوع در تهران تشکیل شد، بدون اینکه حتی یک نشست تخصصی برگزار کند، این اتفاق خوبی نبود و معتقدم باید صلاح صنف را مدنظر قرار دهیم.

او با اشاره به نقش مهم امنیت در کلیه بخش‌های فناوری اطلاعات و همچنین سایر صنایع افزود: دیگر موضوع خطر امنیت اطلاعات در دنیا مطرح است و این موضوع به‌عنوان یک صنعت جداگانه در حال شناسایی است.

آریا با ابراز آمادگی در گسترش فعالیت‌های کمیسیون افتا در دوره ششم هیأت میدره نصر تهران گفت: سایر بخش‌های فناوری اطلاعات از حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار گرفته تا فین‌تک و سایر حوزه‌ها با موضوع امنیت درگیرند. بنابراین نیاز است میان کمیسیون افتا و سایر حوزه‌های امنیت تعاملی جدی شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: از همراهی افراد با تجربه در این حوزه استقبال می‌کنیم. در بحث امنیت هر روز با مسائل جدیدی مواجه‌ایم و حتما حضور متخصصان و تجربه‌های جدید در ایجاد تعاملات مطلوب و رسیدن به امنیت ملی برای ما کمک‌کننده است.

آریا با تاکید بر تمرکز بیشتر در موضوع امنیت افزود: با کمک گرفتن از توان بخش خصوصی و تقویت کسب و کارهای حوزه امنیت، می‌توانیم نقش مهم‌تری در ایجاد امنیت ملی ایفا کنیم.

ارتباط نصر با فناوری‌های مالی

رضا قربانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران نیز با اشاره به فناوری‌های مالی در سخنانی گفت: یکی از چالش‌هایی جدی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به صورت خاص و همچنین نصر کشور، نداشتن تعامل جدی با بدنه مالی کشور مانند بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است.

او افزود: موضوع ارتباط نصر با فناوری‌های مالی موضوع بسیار مهمی است و امیدوارم در دوره جدید بتوانیم تاثیرگذارتر عمل کنیم. برهمین اساس، کمیسیون‌های جدیدی از جنس فناوری‌های مالی به سازمان اضافه خواهند شد. کمیسیون فین تک نیز در تلاش است تا حوزه‌های بیشتری از جمله فناوری‌های بیمه، بانک‌های دیجیتال و نئو بانک‌ها را پوشش دهد.

او با اشاره به موضوع رمزارزها گفت: حجم گردش مالی که در این حوزه اتفاق افتاده است، قابل مقایسه با بورس نیست. ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تلاش می‌کنیم تا در زمینه تصمیم‌سازی در این حوزه نقشی جدی داشته باشیم.

قربانی با ابراز امیدواری در مورد کاهش موازی‌کاری در نصر تهران و کشور افزود: نصر تهران در کنار تمام انجمن‌های کوچک و بزرگی که در رابطه با فناوری‌های مالی مانند بلاک‌چین، فین‌تک و .. فعالیت می‌کنند، همکاری بیشتری خواهد داشت.

او با ابراز امیدواری از اینکه کسب و کارهای فعال در حوزه فناوری‌های مالی نصر را خانه خودشان بدانند، تأکید کرد: تعدد نهادهای صنفی و موازی‌کاری آسیب‌ جدی به صنف وارد می‌کند و این موضوع ممکن است منجر به این شود که منافع تمامی کسب و کارها پوشش داده نشود.

اظهار نظر