تشریح برنامه «تهران هوشمند» در اجلاس یونیدوی وین

سه‌شنبه 3 سپتامبر 2019 در 19:11


دکتر پیروز حناچی ، شهردار تهران صبح امروز سه شنبه ۱۲ شهریور با حضور در مقر سازمان ملل در وین اتریش در اجلاس یونیدو به سخنرانی پرداخت.
حناچی که در پنل نوآوری شهری حضور داشت در ۴ بخش برنامه های پایتخت ایران در حوزه هوشمندسازی را تشریح کرد.
او در بخش نخست سخنانش دیدگاه کلی نقش نوآوری در اداره شهرها و توسعه اکوسیستم شهر هوشمند را مورد بررسی قرار داد و گفت: همه ما در اداره شهرهایمان چالشهایی داریم. چالشهایی که ما در تهران با آن مواجه هستیم از آلودگی هوا گرفته تا ترافیک یا اتلاف انرژی و … را در بر می گیرد. برای حل این چالشها ما به راهکارهای جدید و برخاسته از نوآوری نیاز داریم. با راهکارهای قبلی نمیتوان شهرهای جدید را اداره کرد. در واقع به نوآوری نیاز داریم و این نوآوری هم در لایه عملیاتی و ارائه خدمات به شهروندان باید اتفاق بیفتد.
حناچی در بخش دوم صحبت هایش به معرفی زیست‌بوم نوآوری در ایران و تهران پرداخت و افزود: کشور ایران دارای زیست‌بوم نوآوری گسترده‌ای است و تعداد قابل توجه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و پارک‌های علم و فناوری همگی باعث ایجاد یک اکو سیستم قدرتمند و توانمند در حوزه نوآوری در ایران شده است.
شهردار تهران سومین فصل از سخنان خود را به برنامه ویژه تهران هوشمند اختصاص داد و گفت: در چشم‌انداز تهران هوشمند، تهران شهری است برای همه با سطح کیفیت زندگی روز افزون بر مبنای توسعه مشارکت‌های شهروندی، عمومی و خصوصی و جایی برای زندگی سلامت و شاد، با رفت و آمد روان و زیرساخت‌های یکپارچه که برخوردار از مدیریت شهری کارآمد و اقتصادی پویاست.
حناچی تاکید کرد: برای رسیدن به این چشم انداز، ۸ برنامه در دستور کار قرار گرفته است که حوزه های متعددی مانند حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروند هوشمند و خدمات دیجیتال شهروندی را دربرمی گیرد که یکی از مهمترین این برنامه ها، برنامه نوآوری تهران هوشمند یا همان اینوتهران است.
رییس شورای راهبردی تهران هوشمند ادامه داد: برنامه اینو تهران یکی از محورهای اصلی برنامه تهران هوشمند با هدف ایجاد یک زیست بوم نوآوری شهری در جهت حل چالشهای شهر تهران ایجاد شده است. این برنامه شامل ۱۱ زیر برنامه است که بر ابعاد مختلف زنجیره نوآوری شهری اثر گذار است
راه اندازی مراکز فناوری شهری، آزادسازی داده ها و API ها ، اجرای پروژه های شهر هوشمند به صورت پایلوت و ایجاد و توسعه هاب های نوآوری از جمله مواردی بود که توسط حناچی مورد تاکید قرار گرفت.
شهردار تهران در بخش پایانی صحبت های خود فرصت‌های همکاری بین‌المللی با برنامه تهران هوشمند را برای حاضران تشریح کرد و گفت: فرصت‌های بکر و نهفته هوشمندسازی در کلان‌شهر تهران، فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و تعریف همکاری‌های مشترک در این زمینه ایجاد کرده است و از همین جا، من به عنوان شهردار کلان‌شهر تهران و رئیس شورای راهبردی تهران هوشمند، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مختلف به تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام می‌نمایم.

اظهار نظر