تازه‌ترین‌ها از معارفه پتروشیمی نوری/ افزایش تولید پارازایلین در دستور کار است

چهارشنبه 10 جولای 2019 در 18:51


پتروپالایش نوری با دسترسی مطمئن به خوراک از طریق ۱۳ فاز پارس جنوبی، افزایش تولید محصول با ارزش پارازایلین را در برنامه دارد.

جلسه معارفه پتروشیمی نوری امروز برگزار شد و مدیرعامل این شرکت در جلسه معارفه ضمن بیان مزیت‌های رقابتی این شرکت گفت:۶۰ درصد از فروش محصولات پتروشیمی نوری به صورت صادراتی است و برای تسهیل صادرات، دو‌ اسکله اختصاصی داریم. از سوی دیگر مشکل اصلی پتروشیمی‌های کشور تامین خوراک است اما نوری به ۱۳ پتروشیمی پارس جنوبی متصل است و از این جهت هیچ مشکلی نداریم.

وی در ادامه افزود: این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد که از مزایای منطقه ویژه ، معافیت از پرداخت ارزش افزوده است.

صانعی در خصوص عملکرد تولید و فروش شرکت نیز گفت: ۴ماه از سال گذشته به دلیل تعمیرات اساسی واحدهای تولیدی، محصولی نداشتیم ولی برای سال ۹۸ هیچ برنامه‌ تعمیرات اساسی نخواهیم داشت و در سه ماهه ابتدایی بالاتر از ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید داشتیم. وی افزود: نرخ خوراک مجموعه با توجه به ۹۵ درصد فوب صادراتی برابر با ۴۵۰ دلار است.

وی همچنین به برنامه شرکت برای افزایش توان تولید محصول با ارزش پارازایلین اشاره کرد و گفت: از آنجاکه ارزش پارازایلین دو برابر نفتا است، در برنامه داریم تا با افزایش ظرفیت تولید این محصول در دو سال آینده بیشترین حجم پارازایلین صادراتی را از آن خود کنیم.

به گفته صانعی، نوری یک مجموعه پتروپالایش است که می تواند در شرایطی با سوییچ کردن بتواند محصولات پالایشگاهی همچون بنزین و‌ گازوئیل تولید کند.

مدیرعامل همچنین در مورد مبنای نرخ ارز نیز گفت: صورت‌های مالی پتروشیمی نوری در حال حاضر با نرخ دلار ۱۰ هزار تومانی تسعیر شده است.

به گفته صانعی، پیش‌بینی سودآوری برای سال ۹۸ بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که در سه ماهه ابتدایی سال جاری تقریبا ۳۷۰ میلیارد تومان این سود تحقق یافته است. البته این سود بدون تسعیر نرخ ارز در نظر گرفته شده است.

مدیرمالی مجموعه در این جلسه گفت: یک هفته بعد از عرضه مجمع عمومی سالانه شرکت برگزار می شود که پیشنهاد تقسیم ۹۰ درصدی سود را داریم.

وی افزود: ارزش جایگزینی شرکت ۱.۲ میلیارد یورو بدون احتساب هزینه‌های مالی و سرمایه‌گذاری است.

مدیرمالی پتروشیمی نوری همچنین از احتمال افزایش سرمایه این شرکت در آینده خبر داد و گفت: در صورت تایید ساختار مالی و همچنین تصویب مجمع فوق‌العاده، در نظر داریم به میزان ۲۰۰ درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهیم.

اظهار نظر