برنامه‌های بخش بین الملل "وب پژوهی" محقق نشد/ارائه ۱۶۰ مقاله در پنجمین کنفرانس

سه‌شنبه 23 آوریل 2019 در 23:27


دبیر پنجمین کنفرانس وب پژوهی گفت: برای بخش بین المللی برنامه‌ای داشتیم که محقق نشد. این در حالیست که وضعیت مقالات بین المللی ما در سال گذشته بهتر بود، اما امسال به دلیل شرایط ویژه کشور این وضعیت مطلوب نبود.

دکتر محمد جواد شایگان فر در نشست خبری پنجمین کنفرانس وب پژوهی که امروز دوشنبه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: در سال اول برگزاری این کنفرانس ۱۳۰ مقاله دریافت کردیم اما امسال تعداد مقالات به ۱۶۰ رسیده است در سالهای قبل بیشتر بوده است اما کمیت مهم نیست کیفیت اهمیت بیشتری دارد و ازآنجایی که بیشترین حجم مقالات ما از دانشگاه‌های ممتاز کشور است می‌توان گفت: این کنفرانس وجهه علمی خود را پیدا کرده است.

حدود ۷ یا ۸ مقاله از ایرانیان خارج از کشور دریافت کردیم و سه مقاله هم از سوی نویسندگان خارجی به ما ارسال شد. در صورتی که برنامه ما برای بخش بین الملل بیش از این بود. ولی شرایط باعث شد مشارکت خارجی کمتر شود؛ اما این دلیل نمی‌شود که کار را متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه وب هر ساله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند گفت: محققان سال‌ها روی این موضوع کار می‌کند و هر روز به تعداد کسانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند افزوده می‌شود، پس لازم است تمام ابعاد حوزه وب را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: این کنفرانس از سال اول مورد استقبال جامعه علمی قرار گرفت. امسال از تمام دانشگاه‌های کشور مشارکت مقاله‌ای را داریم که ان شاءالله در روز کنفرانس ارائه خواهند شد. یکی از بحث‌های مهم این است که وب فقط یک موضوع کامپیوتری نیست بلکه حوزه بین رشته‌ای است و یکی از شعارهای وب پژوهی تاکید بر بین رشته‌ای بودن وب است.

شایگان فر در پاسخ به سوالی درباره تأثیر اجرای مقالات ارائه شده در این کنفرانس در سالهای قبل گفت: من سعی کردم با سازمانهای مجری تعامل داشته باشیم هر ساله مجموعه مقالات ارائه شده در این کنفرانس به مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از سوی وزارت ارتباطات با افراد تماس گرفته می‌شود و از آنها برای انجام پروژه دعوت می‌شود.

وی افزود: هنگام ارسال مقالات حداقل دو داور باید نظر مثبت بدهند. از ۱۶۰ مقاله دریافت شده ۵۰ مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شوند که بیانگر این است که ما هر نوع مقاله‌ای را پذیرش نمی‌کنیم. نو بودن و تئوری محض نبودن از جمله ملاک‌های پذیرش مقالات است.

وی ادامه داد: ۵۰ مقاله پوستری داریم و به طور کلی در دو روز اول ۱۰۰ مقاله ارائه می‌شود.

شایگان فر درباره کارگاه‌های آموزشی این کنفرانس گفت: تحلیل دیتاهای حجیم، بانکداری هوشمند بر مبنای تحلیل شبکه‌های اجتماعی، بلاک چین (بستری برای طلای الکترونیک در سال ۲۰۱۹) و آینده تکنولوژی‌های وب، از جمله کارگاه‌های آموزشی پنجمین کنفرانس وب پژوهی هستند.

به گزارش ایسنا، محورهای کنفرانس عبارتند از: شبکه‌های اجتماعی، امنیت وب، سکوها و ابزارهای نرم افزاری وب، تحلیل رفتار و شخصی سازی، اقتصاد، درآمد زایی و بازاریابی بر خط، وب و جامعه، رسانه و ارتباط شناسی وب، بازیابی اطلاعات، وب کاوی و تحلیل وب، وب معنای، تعامل انسان و رایانه، اینترنت اشیا، سکوهای ابری انبوه و توزیع شده، کیفیت وب.

در ادامه این نشست دکتر هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به شروع کنفرانس وب پژوهی در سال ۹۴ گفت: جهاد دانشگاهی همواره بر این بوده که به توسعه تازه‌های علم و مباحثی که در دانشگاه‌های کشور به آن کمتر توجه شده اهتمام ورزد.

وی ادامه داد: وب در سالهای اخیر جایگاه خود را در زندگی مردم پیدا کرده و تأثیرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را بر جای گذاشته است. اما آن طور که باید نتوانستیم از این حوزه بهره ببریم، این در حالیست که سیاست گذاران باید با توجه به اهمیت حوزه وب توجه بیشتری به آن داشته باشند.

دکتر هاشمی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه مباحث وب پژوهی مجموعه وزارت ارتباطات نیز علاقه نشان داد و این کنفرانس‌ها خروجی خوبی داشت و در این زمینه رسانه‌ها نیز به شکلی حلقه واسط میان همایش‌ها و کنفرانس‌ها و دستگاه‌های اجرایی رسانه‌ها می‌توانند کمک کننده باشند.

وی درباره حضور سخنرانان بین المللی در پنجمین کنفرانس وب پژوهی گفت: متأسفانه دولتها و حکومت‌های کشورهای مختلف در بخش علم خصومت به خرج می‌دهند در حالی که نباید چنین چیزی باشد من شاهد بودم که دوستان در کنفرانس وب پژوهی بسیار تلاش کردند ولی متأسفانه به دلیل تحریم‌ها تعداد زیادی از سخنرانان بین المللی نتوانستند حضور پیدا کنند. ما دشمنانی داریم که قصد دارند تحریم‌ها را در عرصه‌های علم و فناوری هم عملی کنند. باید راه‌های مناسب طراحی شود تا از علم افراد خارج از کشور بهره ببریم.

تنظیم خبر:شاهین احمد نژاد

اظهار نظر