برخی شرکت های آسیایی از دادن مواد اولیه دارویی به ایران ممانعت می کنند

شنبه 21 سپتامبر 2019 در 20:19


رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با دروغ خواندن تحریم نبودن دارو، گفت: اروپا که جای خود دارد، حتی برخی شرکت های آسیایی از دادن مواد اولیه دارویی به ایران به خاطر تحریم ها ممانعت می کنند.

دکتر احمد شیبانی، رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در این نشست گفت: نمایشگاه داروی ایران فارما از دوم تا ۴ مهرماه در ۴۳ هزار متر مربع فضا در مصلای امام خمینی برگزار می شود. این نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد در فضای نمایشگاهی دارد.

او گفت: نمایشگاه دارو می تواند نمونه ای از تلاش ایران برای شکست تحریم ها باشد. در این واقعه و رویداد، توانمندی های صنعت داروسازی کشور ارائه می شود. شرکتهای تولیدکننده دارو، توزیع کننده دارو، تامین کننده تجهیزات و دستگاه ها، شرکتهای تولیدکننده مواد اولیه دارویی، شرکتهای دارویی گیاهی، مکملهای غذایی و رژیمی، خدمات چاپ و بسته بندی، مراکز تحقیقات داروسازی و شرکتهای داروهای نوترکیب و دانش بنیان را داریم. ۵۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که شامل ۴۰۰ شرکت داخلی و ۱۵۰ شرکت خارجی است.

دکتر شیبانی توضیح داد: علی رغم اینکه تحریمها روز به روز زیاد می شود و ناجوانمردانه می گویند دارو را تحریم نکرده ایم ولی حتی شرکتهای آسیایی به ما ماده اولیه و لوازم را نمی دهند، اروپا که به جای خود تحریم کرده بود.  با وجود تحریم های گسترده ۱۵۰ شرکت دارویی از ۳۰ کشور دارو در این نمایشگاه حضور یافته اند. هند و چین مانند سالهای گذشته خیلی فعال حضور دارند. این دو کشور اصلی ترین رابطین ما در انتقال پول در حوزه صنعت داروی خارجی هستند.

دکتر غلامحسین مهرعلیان مدیرکل دارو هم در حاشیه این نشست گفت: ما در سختترین شرایط تامین داروی جامعه قرار گرفته ایم. در شرایط سخت اقتصادی کنونی در تامین داروی باکیفیت جامعه شرمنده نشده ایم. خوشبختانه مردم و بیماران دغدغه ای در تامین داروی خود ندارند. صنعت دارویی کشور در این شرایط می تواند با در پیش گرفتن رویکرد صادرات محور، تامین بخشی از ارز مورد نیاز کشور را هم بر عهده بگیرد.  در ایران فارما تجربه جدیدی را خواهیم داشت و روسای ادارات و کارشناسان مرتبط با جدول از قبل مشخص شده حضور دارند و خودم هم حضور خواهم داشت تا صحبت های ذی نفعان و مردم را بشنویم.

 

اظهار نظر