باتوجه به بخش خصوصی هیچ تحریمی کارساز نیست

یکشنبه 28 آوریل 2019 در 21:11


رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت: اگر قاعده بازی را بلد باشیم ظرفیت بی‌نهایتی برای مقابله با تحریم داریم.

سیروس تالاری در نشست خبری گفت: اگر دولت توان خود را برای حمایت از بخش خصوصی به کار می‌برد و فشار‌هایی که من به آن خودتحریمی می‌گویم به ما اعمال نمی‌شد امروز قطعا شرایط ما در فضای بین‌الملل اینگونه نبود و بسیار شکوفاتر از شرایط فعلی بودیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه مجموعه فضای کسب و کار در ایران دچار بحران شده است، گفت: برای خروج از این وضعیت نیازمند همکاری همه دستگاه‌هایی هستیم که می‌توانند به ما کمک کنند.

تالاری ادامه داد: اگر ایران تحریم شده به این دلیل است که آمریکا به دنبال منافع خودش است و سعی می‌کند تا این منافع را در بالاترین حد تامین کند، اما در مقابل ما نیز ظرفیت بی‌نهایتی برای مقابله با آن داریم به شرط آنکه دولتی داشته باشیم تا قاعده بازی را در شرایط مختلف بلد باشد.

وی با اشاره به اینکه انجمن سازندگان تجهیزات نفت بیش از ۷۰۰ عضو دارد که این ظرفیت می‌تواند موجب شکوفایی صنعت نفت ایران شود گفت: هم اکنون انجمن سازندگان صنعت نفت ایران چه در بخش تولید و چه در حوزه دانش تولید به یک نماد ملی تبدیل شده است.

تالاری با بیان اینکه ما از تحریم دفاع نمی‌کنیم و تحریم قطعا مشکلاتی را برای ما بوجود آورده گفت: تجربه گذشته نشان می‌دهد در دوران تحریم‌ها شاهد یک انقلاب صنعتی در حوزه نفت بوده‌ایم که از نعمت تحریم است.

وی عملیاتی بودن و پاک دستی را دو ویژگی بخش خصوصی واقعی عنوان کردو افزود: اگر فقط ۲۰ درصد از بودجه‌ای که در اختیار دولت‌ها در طول سالیان مختلف بود به حمایت از بخش خصوصی تخصیص داده می‌شد که توانمندی‌های این بخش شکوفا شود امروز نیاز به فروش نفت نداشتیم و هیچ تحریمی در مقابل ما کار ساز نبود.

وی با اشاره به نقدینگی موجود در بازار گفت: همین نقدینگی که در کشور وجود دارد و دولت از آن می‌نالد می‌تواند موجب رشد و توسعه بخشی خصوصی شود به شرط انکه دولت برای آن برنامه‌ای داشته باشد.

در وبسایت خبری بخوانید: اخبار اقتصادی امروز در بازار تهران | پربازدیدترین اخبار روز سیاسی

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه اگر پول در جیب مردم است جرم نیست بلکه ظرفیت و توانمندی ماست افزود: پول داشتن یک فرصت است، اما وقتی ما نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم همین نقدینگی مثل سیل راه می‌افتد و به هرجا که وارد می‌شود به آن حوزه ضربه می‌زند. یکبار به حوزه مسکن وارد شد و به آن ضربه زد، یکبار به حوزه ارز و یکبار به حوزه سکه و طلا و هیچ کدام هم هیچ نفعی برای کشور نداشت.

در ادامه این نشست خبری عبدالرضا حمیدی نایب رئیس انجمن سازندگان تجهزات نفتی نیز گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما موضوع تعدیل قرارداد‌ها است و بحث خرید داخل است که خوشبختانه با اعمال تحریم‌ها رویکرد مجموعه وزارت نفت به سمت خرید داخل رفته که سوال ما این است که چرا حتما در شرایط تحریم باید این اتفاق رخ دهد.

وی یکی دیگر از معضلات سازندگان تجهیزات صنعت نفت را حضور دلالان خارجی در مناقصه‌ها دانست و افزود: این موضوع می‌تواند صنعت نفت ایران را به خطر بیندازد و ما نیاز داریم که دولت به بخشی خصوصی داخلی اعتماد کند.

وی قرارداد‌های تیپ را که حتی یک بند آن به نفع تولید کننده نیست و ناهماهنگی‌های موجود در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کم بودن میزان پیش پرداخت‌ها از سوی کارفرما را از دیگر معظلات تولید در حوزه نفت عنوان کردو گفت: این مشکلات موجب شده است تا نتوانیم به موقع تعهدات خود را انجام دهیم و از این جهت برخی از شرکت‌های تولید کننده داخلی توسط کارفرما جریمه شده‌اند.

 

اظهار نظر