«ایتات» جشنواره‌ای برای جذب و اجرای ایده‌های برتر در حوزه تربیت دینی/ اعلام فراخوان

چهارشنبه 17 جولای 2019 در 20:26


جشنواره کشوری «ایتات» ویژه جذب ایده‌های برتر در حوزه تربیت دینی و تقویت و اجرای این ایده‌ها از امروز با اعلام فراخوان، کار خود را آغاز کرد.

نشست خبری جشنواره کشوری ایتات ویژه ایده‌ها و طرح‌های آموزشی با حضور مجتبی همتی‌فر مدیر پردیس تربیتی توانا وابسته به آستان قدس رضوی و صادق ذوفن دبیر جشنواره‌ ایتات در محل پردیس تربیتی توانا برگزار شد.

در این نشست همتی‌فر طی سخنانی با اشاره به سابقه تربیتی و برنامه‌هایی از این دست در کشور گفت: با وجود سابقه قابل توجه در حوزه تربیت دینی و با استفاده از الگوهای جدید در این زمینه چندان پیشرو نبودیم و آنچنان که نیاز است در این زمینه نتوانستیم الگوسازی کنیم، تربیت دینی در جامعه ما امری مغفول است که به آن چندان توجه نشده این امر وارد عرصه عمل نشده است در این زمینه با پرسش‌های زیادی مواجه هستیم و پاسخ و الگوی قابل توجهی برای این پرسش‌ها نداریم.

وی با اشاره به رویکرد آستان قدس رضوی مبنی بر اهمیت تربیت دینی گفت: آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد بزرگ دینی در سطح جهان اسلام رویکرد تربیتی را در سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده و به تقویت آن پرداخته است و در این زمینه فضاهای جدیدی مانند مدارس امام رضا (ع)، مراکز پژوهشی و مراکز اردوگاهی تأسیس شده است.

همتی‌فر ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب در حوزه تربیت دینی در آستان قدس حمایت از تجربیات برتر در این حوزه است که این جشنواره با همین هدف راه‌اندازی شده البته دغدغه فرهنگی آستان قدس در این زمینه فراتر از این موضوعات است و شاهد هستیم که طی سال‌های اخیر اغلب باغات آستان قدس به موضوع تربیتی اختصاص یافته و به عنوان اردوگاه تربیتی از آنها استفاده می‌شود از جمله این باغات باغ خوردین تهران بود که به این امر اختصاص پیدا کرده است و موضوعات تربیتی مختلف در این اردوگاه در دستور کار قرار دارد.

وی ایجاد اتصال بین رویدادهای مختلف تربیت دینی را از دیگر اهداف جشنواره بیان کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که ایده‌های حوزه تربیت دینی به ابزارهایی تبدیل شوند که همه بتوانند از آن استفاده کنند و این ایده‌ها عملیاتی باشند، پس جشنواره با پایان رویداد اصلی به پایان می‌رسد و این ایده‌ها برای عرصه عمل در حوزه تربیت دینی آماده می‌شوند.

مدیر پردیس تربیتی توانا به تأکید آستان قدس رضوی به موضوع تربیت دینی اشاره کرد و گفت: آستان قدس موضوع آموزش معارف و ارزش‌های دینی و انتقال این ارزش‌ها به کودکان و نوجوانان تأکید دارد اما باید توجه داشته باشیم که این روش‌ها سنتی است و نیاز است که به روزرسانی شود، همچنین برگزاری مناسک دینی با رویکرد‌های آموزشی و تربیتی از دیگر برنامه‌ها و تأکیدات آستان قدس رضوی است.

همتی‌فر تلفیق موضوع تربیت دینی با دیگر حوزه‌های تربیت علمی را از دیگر اهداف آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: ارتقای فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه تربیتی، توجه به فضای مجازی و رسانه‌ها در زمینه تربیت دینی و برگزاری اردوهای تربیتی از دیگر برنامه‌های آستان قدس برای موضوع تربیت دینی جوانان و نوجوانان است.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند در اجرا چندان موفق نبوده و یکی از دلایل این عدم موفقیت این است که الگوهای خوبی در اختیار معلمان و مربیان قرار نگرفته است، این عزیزان یکی از مخاطبان اصلی جشنواره هستند و می‌توانند در این زمینه توانمند شوند.

در ادامه صادق ذوفن دبیر جشنواره‌ ایتات با اشاره به همکاری برخی نهادها در برگزاری جشنواره گفت: مهمترین ویژگی این جشنواره مردمی بودن آن است، البته در این زمینه برخی نهادها از جمله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، مجتمع فرهنگی امام صادق (ع)، پردیس توانا، مؤسسه برهان و برخی دیگر نهادها ما را یاری کرده اند

وی درخصوص چگونگی طراحی جشنواره‌ ایتات گفت: ما ابتدا برنامه نهادهای مختلف را در حوزه‌های تربیتی دریافت کردیم و پس از شناسایی خلأها محورهای جشنواره را بر این اساس طراحی کردیم که طی آن چند محور اصلی طراحی و پس از آن فراخوان جشنواره اعلام می‌شود که این اعلام فراخوان از همین امروز و با برگزاری نشست خبری منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی https://www.etatt.ir ضمن آشنایی بیشتر با جشنواره ایده‌های خود را در آن بارگذاری کنند.

برنامه‌ریزی جشنواره به این صورت است که ۵۰ ایده منتخب برای دوره فرآوری دعوت می‌شوند تا این ایده‌ها به مرحله اجرا نزدیک‌تر شوند و نهایتاً ۱۵ ایده به عنوان ایده‌های برتر انتخاب و در اختتامیه جشنواره که اواخر شهریور‌ماه در تهران برگزار خواهد شد ارائه می‌شوند، همچنین ایده‌های برتر در کتاب ایتات و مجلات معتبر آموزشی قرار است چاپ شود.

ذوفن از حمایت از صاحبان ایده‌های برتر در حوزه تربیت دینی خبر داد و گفت: مهمترین هدف ما شناسایی ایده‌های برتر در حوزه تربیت دینی و حمایت از آنها است و در این زمینه برنامه ما این است که صاحبان ایده‌ها را به شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذار معرفی کنیم، همچنین، ایده‌هایی که به عنوان ۱۵ اثر برگزیده انتخاب نشده‌اند هم می‌توانند با حضور در نمایشگاه جشنواره شانس جذب سرمایه‌گذار و اجرایی شدن داشته باشند.

دبیر جشنواره ایتات به برخی ویژگی‌های این جشنواره اشاره کرد و گفت: مردمی بودن، تمرکز به ایده‌های عملی، ایجاد بستری برای اجرای ایده‌های خوب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فرآوری و تقویت ایده‌ها جهت اجرایی شدن از جمله اهداف برگزاری جشنواره ایتات است.

وی از همکاری وزارت آموزش و پرورش در برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش از نظر علمی و داوری و هم از نظر انتشار ایده‌های برتر در مجلات مرتبط با جشنواره همکاری دارد و دانشگاه فرهنگیان هم به صورت اختصاصی یک مرحله از جشنواره را برای دانشجو معلم‌ها برگزار می‌کند زیرا هدف اصلی جشنواره توانمندسازی مربیان برای تربیت دینی صحیح جوانان و نوجوانان است.

ذوفن از اعطای ۸ جایزه پنج میلیون تومانی به ایده‌های برتر خبر داد و گفت: جشنواره در هشت محور اصلی برگزار می‌شود که در هر محور به ایده برتر ۵ میلیون تومان جایزه نقدی اعطا می‌کنیم، همچنین حمایت‌های معنوی هم از ایده‌ها داریم و آنها را به شرکت‌ها و نهادهای مرتبط معرفی می‌کنیم، البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم وعده‌های مبنی بر حمایت از تیم‌های برتر جشنواره اعلام کرده است.

وی ادامه داد: هدف ما سودآور کردن این ایده‌ها نیست هدف ما این است که ایده‌ها فرآوری و به مرحله عمل و اجرا نزدیک شوند ما حتی برای باز شدن ذهن خلاق عموم علاقه‌مندان ایده‌هایی را به صورت مجازی در سایت ایتات قرار دادیم تا کسانی که با فضای ایده‌پردازی آشنا نیستند بتوانند در این زمینه اطلاعات کسب کنند.

انتهای پیام/
بیشتر بخوانید

اظهار نظر