انتقاد انجمن آسیب شناسی از فعالیت آزمایشگاه های آنلاین

سه‌شنبه 17 سپتامبر 2019 در 22:37


نایب رئیس انجمن آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه آنلاین که در کانال تلگرامی فعالیت دارد، فاقد مجوز است و فعالیت آن مورد تائید این انجمن و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست.

فرید کرمی روز سه شنبه در نشست خبری در محل انجمن آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی، افزود:آزمایشگاه آنلاین یک کانال تلگرامی دارد که مردم نسخه های آزمایشگاهی خود را به آن کانال ارسال می کنند و پس از تعیین هزینه آزمایشگاه و واریز پول، نمونه گیر برای انجام آزمایش مورد نظر به محل اعزام می شود، در حالیکه مردم باید فریب آنها را نخورند، زیرا فاقد مجوز است.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه آنلاین حدود یک‌سال است که فعالیت می کند، اظهار داشت: پیگیری‌های زیادی از سوی انجمن آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تعطیلی این آزمایشگاه انجام شده که نتیجه بخش نبوده و از مسئولان سازمان‌های بیمه گر و قوه قضاییه می خواهیم به این موضوع توجه و به آن رسیدگی کنند.

کرمی  ادامه داد: بیش از سه هزار آزمایشگاه خصوصی و ۲ هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور فعالیت می کنند و مردم برای انجام آزمایش می توانند به نزدیکترین محل سکونت خود مراجعه کرده و اگر دچار بیماری هستند از طریق تماس با آزمایشگاه، نمونه گیر به منزل اعزام می شود.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه بالینی همواره زیر رصد سازمان های مالیاتی است اما با توجه به اینکه بیشترین تعرفه آزمایشگاه تحت پوشش بیمه است نباید این بخش مشمول حوزه مالیات شود.

 

**کمبود تجهیزات آزمایشگاهی نداریم

مهران قهرمانی دبیر انجمن آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاه بهویژه در کیت های تشخیصی کمبودی وجود ندارد و با کیفیت خوب به مردم ارائه می شود.

وی افزود: باوجود آنکه هزینه تجهیزات آزمایشگاهی سه برابر شده و برای تعمیر آنها نیز باید پول زیادی پرداخت، اما تاکنون آزمایشگاه‌ها کمبودی در زمینه تجهیزات نداشته و خود را به روز نگه داشته اند.

قهرمانی از افزایش هزینه کیت های آزمایشگاه تا ۱۵۰ درصد خبر داد و گفت: تعرفه های آزمایشگاهی باید بازنگری شود و ارز دولتی به تجهیزات موردنیاز آن تخصیص یابد.

وی موضوع  قاچاق تجهیزات آزمایشگاهی را رد کرد و اظهار داشت: آزمایشگاه‌ها مجاز به خرید خدمات در مراکز معتبر هستند و موضوعی که در گذشته در مورد قاچاق تجهیزات آزمایشگاهی مطرح شد مربوط به یکی از شرکت ها بود و به ما ربطی نداشت.

بیست و یکیمن همایش سالانه آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی سه تا پنجم مهرماه سال جاری در سالن همایش‌های رازی برگزار می شود؛  میکروب شناسی، بیوشیمی، هماتولوژی، کنترل کیفیت، پاتولوژی زنان و پاتولوژی سر و گردن از جمله محورهای اصلی این همایش است.

اظهار نظر