امسال ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌کنیم

سه‌شنبه 27 آگوست 2019 در 21:56


مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: برنامه امسال ما پرداخت ۵۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات است که تاکنون ۱۱۸ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است. البته همه این‌ها پرداخت‌های جدید و معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پرداخت‌های جدید است و مابقی آن تسهیلات امهالی است.

روح‌الله خدارحمی امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه سپرده‌های مردمی بانک‌ در طول سه سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته و در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیدیم، اظهار کرد: این روند ادامه خواهد داشت و در همین پنج ماهه سال جاری نیز توانستیم رشد خود را برآورده کنیم.

وی افزود: سعی کردیم به تدریج سهم منابع ارزان بانک را افزایش دهیم و سهم منابع ارزان قیمت بانک به منابع گران‌قیمت آن از ۴۰ درصد در سال ۹۶ در پایان سه ماهه امسال به ۵۴ درصد رسیده است که شامل سپرده‌های کوتاه‌مدت، منابع قرض‌الحسنه و جاری است.

خدارحمی افزود: مانده تسهیلات ارائه‌ شده بانک در پایان سال ۱۳۹۷ به ۷۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده و رشد خوبی داشته است.

وی با اشاره به اقلام عمده پرداخت‌ها این بانک در سال گفت: حمایت از تولید محصولات استراتژیک کشاورزی سهم عمنده‌ای از تسهیلات پرداختی دارد که به آن سرمایه درگردش پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی درخصوص آخرین وضعیت طرح اشتغال پایدار روستایی نیز، اظهار کرد: ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای این طرح اختصاص یافته که نیمی از آن به عهده ماست و تاکنون ۴۴ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال تسیهلات پرداخت کردیم که در واقع حدود ۴۱ هزار طرح و کسب و کار کوچک است که از این محل تامین مالی شده‌اند که رقم‌های آن متوسط حدود ۱۲۰ میلیون تومان است و هر طرح هم حدود دو شغل ایجاد کرده که ۸۵ هزار فرصت شغلی در مناطق روستایی ایجاد شده است.

خدارحمی با اشاره به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، اظهار کرد: بانک بدون محدودیت برای خرید تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی تسهیلات پرداخت می‌کند که در شش سال دولت آقای روحانی تاکنون حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این بخش پرداخت شده است.

وی افزود: ما فقط ۱۱ هزار و ۸۵۶ فقره تسهیلات به مکانیزاسیون بخش برنج داده‌ایم که حدود ۳۶۰ میلیارد تومان شده و نرخ سود آن نیز ۱۵ درصد بوده است.

به گفته مدیرعامل بانک کشاورزی، پرداخت تسهیلات به پرورش ماهی در دریا، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید گندم در پنج‌ماهه نخست سال جاری سایر پرداختی‌های بانک کشاورزی به این بخش بوده است.

خدارحمی با بیان اینکه به وزارت جهاد کشاورزی قول دادیم که ۵۰۰۰ هکتار گلخانه‌ جدید در سال جاری تاسیس کنیم، گفت: تاکنون ۱۸۰۰ هکتار طرح به بانک معرفی و بخشی از آنان تصویب شده است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به رقم ۵۰۰۰ هکتار برسیم.

وی با بیان اینکه امسال دو واحد بزرگ را در حال واگذاری داریم، اظهار کرد: چند مزایده برای شرکت کشت و صنعت کارون و خوراک دام کارون برگزار شد که نزدیک به فروش این شرکت بودیم، اما چون خریدار توان پرداخت ۳۰ درصد پیش‌پرداخت را نداشت، در اعلام‌های بعدی موکول کردیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: برای واگذاری شرکت سیمرغ هم از طریق بورس اقدام کردیم که عرضه اولیه با موفقیت انجام شد و روی تابلوی بورس نمادش را باز می‌بینید که امیدواریم تا شهریور ماه ۱۰۰ درصد آن را واگذار کنیم.

خدارحمی با بیان اینکه مجموع گندم خریداری شده تا مرداد ماه سال جاری هفت میلیون و ۲۶۹ هزار تن بوده است، ادامه داد: رقم گندم خریداری شده ۱۲۵ هزار و میلیارد ریال است که بخشی از آن را بانک کشاورزی پرداخت کرده است.

وی با اشاره به عملکرد بیمه کشاورزی نیز، گفت: با وجود سختی‌هایی که در سال جاری داشتیم از نظر مالی، اما توانستیم تاکنون پرداخت خسارت‌های کشاورزی را تقریبا به روز انجام دهیم تا مشکلات بخش کشاورزی را حل کند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به تکلیف ۹۰۰ میلیارد تومانی بانک کشاورزی برای کمک به خسارت‌دیدگان سیل ابتدای سال، گفت: در استان لرستان ۷۰ درصد از پرداخت‌ها انجام شده، اما استان‌های دیگر به دلایل مختلف عقب‌تر هستند.

خدارحمی با اشاره به بخشودگی سود تسهیلات کشاورزان خسارت‌دیده نیز، اظهار کرد: ۱۶۵۰ میلیارد تومان بخشودگی برای کشاورزان خسارت‌دیده بوده که دولت آن را تقبل کرده است و ما اصل آن را امهال کرده‌ایم.

وی همچنین درباره نرخ‌های سود تسهیلات ارائه‌شده توسط بانک کشاورزی، تصریح کرد: سود تسهیلات چهار درصد برای خسارت‌دیدگان سیل، شش درصد برای طرح اشتغال پایدار روستایی، ۹ درصدی برای پرورش گیاهان دارویی، توسعه گلخانه و مابقی نیز ۱۸ درصد است که میانگین موزون نرخ سود تسهیلات ما بین ۱۲ تا ۱۴ درصد است.

 

اظهار نظر