اعطای جایزه موقوفه البرز به ۴۶۵۰ نخبه طی نیم قرن/ تجلیل از ۵۷ دانش‌آموز دردوره ۵۷

چهارشنبه 18 دسامبر 2019 در 19:27


مدیر عامل بنیاد موقوفه البرز با اشاره به برگزاری جشنواره جایزه علمی کشور گفت: تاکنون این جایزه به ۴۶۵۰ نخبه علمی طی ۵۰ سال اعطا شده است.
نشست خبری بنیاد موقوفه البرز با موضوع برگزاری پنجاه‌وهفتمین دوره جایزه علمی این بنیاد با حضور حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست ارشدی با اشاره به راه‌اندازی این بنیاد در سال ۱۳۴۲ توسط مرحوم حسینعلی البرز گفت: این بنیاد با هدف تجلیل از نخبگان علمی، دانشمندان، دانش آموزان، دانشجویان و دانش پژوهان راه‌اندازی شد و در بیش از نیم قرن فعالیت از چندین هزار نفر از نخبگان علمی کشور حمایت کرده است.

همه هزینه‌های بنیاد از طریق رقبات موقوفه تأمین می‌شود

وی از فعالیت بنیاد موقوفه البرز نظر سازمان اوقاف خبر داد و گفت: این بنیاد به صورت هیئت امنایی زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می‌کند که البته همه هزینه‌های بنیاد طبق آنچه در وقف‌نامه قید شده از طریق رقبات موقوفه تأمین می‌شود.

ارشدی مرحوم البرز را از چهره‌های ماندگار حوزه وقف برشمرد و گفت: مرحوم البرز ابتدا کارمند یکی از نهادها بود اما در ادامه کسب و کار آزاد را انتخاب کرد و آنچنان در کارش موفق بود که بعد از چند سال نامش به عنوان یکی از ۵۰ فعال برتر کارآفرینی در ۱۵۰ سال اخیر کشور برگزیده شد به واقع یک نخبه اقتصادی بود که در همین راستا همه اموالش را برای نخبگان هزینه کرد.

برخی از اقدامات خیرخواهانه مرحوم حسینعلی البرز

وی ادامه داد: ساخت کتابخانه مدرسه البرز، اهدای بیمارستان سیار، اهدای تجهیزات اتاق عمل به بیمارستان‌های تهران، کمک به زلزله زدگان پاکستان، کمک به گرسنگان آفریقا و حتی دانش‌آموزان عراق و بسیاری امور از این دست از جمله فعالیت‌های خیرخواهانه مرحوم البرز است اما تأسیس بنیاد فرهنگی البرز و وقف آن اقدام بزرگ وی بود که طی ۱۵ سال مدیریت این بنیاد را خودش بر عهده داشت.

مردی که همه زندگی‌اش را وقف علم کرد

وی با بیان اینکه مرحوم البرز همه اموالش خانه مسکونی‌اش را برای این بنیاد وقف کرد و گفت: مرحوم البرز همه اموالش رو به جز ارثیه دخترانش را وقف بنیاد فرهنگی البرز کرد و حتی ۱۵ سال آخر عمرش را در هتل ایرانشهر که آن هم وقف شده گذراند، زیرا خانه‌اش هم وقت بنیاد شده بود. البته دختران مرحوم البرز که خودشان هم از نخبگان هستند آنچه از پدرشان برای ایشان به ارث مانده بود را هم وقف بنیاد فرهنگی البرز کردند.

وی افزود: مرحوم البرز در سال‌های فعالیتش در این بنیاد پاداش، حقوق و هر نوع برداشت وجه را برای خودش ممنوع کرده بود و نهایتاً وصیت کرد که حتی کالبد و پیکرش را هم بعد از فوت وقف دانشگاه علوم پزشکی شود.

وام‌ شرافتی اقدامی که در آینده وام دانشجویی شد

ارشدی درخصوص دیگر اقدامات مرحوم البرز گفت: راه‌اندازی وام شرافتی برای کمک به دانشجویان از جمله اقدامات مرحوم البرز بود که این وام بعد‌ها به عنوان وام دانشجویی معروف شد. در ادامه وام اشتغال به کار فارغ التحصیلان را راه اندازی کرد و با اعطای این وام از آنها حمایت می‌کرد.

مدیرعامل بنیاد البرز تجلیل از نخبگان علمی را از دیگر اقدامات مرحوم البرز برشمرد و گفت: اعطای جایزه البرز یکی از بزرگترین کارهای مرحوم البرز بود که در تمامی سطوح علمی از نوباوگان، دانش‌آموزان، دانشجویان و دانشمندان و همه افرادی که موفق به کشف و اختراع شده باشند که موجب تسکین آلام بشری شود.

واگذاری مسئولیت بنیاد البرز به امام خمینی (ره)

وی ادامه داد: مرحوم البرز در سال ۵۷ پس از انجام عمل جراحی از همه فعالیت‌ها منع شد و طی نامه‌ای مسئولیت اداره موقوفه فرهنگی البرز را به حضرت امام واگذار کرد و امام هم مسئولیت عمل به مندرجات وقف نامه را به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار کرد.

اعطای جایزه البرز به ۴۶۵۰ نخبه علمی طی ۵۰ سال

مدیرعامل بنیاد البرز درخصوص اعطای جایزه بنیاد البرز به نخبگان کشور گفت: تاکنون ۴ هزار و ۶۵۰ نفر جایزه بنیاد البرز را دریافت و بیش از ۳ هزار دانشجو از این بنیاد وام دریافت کردند.

وی درخصوص برخی ویژگی‌های جایزه البرز گفت: این جایزه قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است و این قابلیت را دارد که به عنوان نوبل ایرانی در جهان شناخته شود که البته این آرزوی مرحوم البرز بود، همچنین استقلال مالی از ویژگی‌های این موقوفه و این جایزه است که حتی طبق مرقومه مرحوم البرز در وقف‌نامه، همه هزینه‌های جایزه باید از درآمد موقوفات باشد و کسی حق ندارد کمکی از هیچ نهاد و یا شخصی برای عید اعطای هدایایی که البرز دریافت کند.

برگزاری پنجاه‌وهفتمین دوره جایزه البرز در هتل ارم

ارشدی درخصوص برگزاری همایش تجلیل از دانش آموزان برتر بنیاد البرز گفت: این همایش از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ روز پنجشنبه ۲۸ آذر ماه در هتل ارم برگزار و طی آن ۲۸ نفر از دانش آموزان متوسطه پایه اول و ۲۹ نفر از دانش آموزان متوسطه پایه دوم به عنوان نخبگان علمی سال کشور تجلیل می‌شوند.

اعطای لوح تقدیر، تندیس و ۳ میلیون تومان به دانش‌آموزان برگزیده

وی در خصوص جوایز اعطایی به برگزیدگان گفت: لوح تقدیر، تندیس و مبلغ سه میلیون تومان جایزه برگزیدگان بخش دانش‌آموزی جایزه علمی البرز است که با حضور حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در هتل ارم تهران به آنها اعطا می‌شود.

انتخاب ۵۷ دانش‌آموز نخبه از میان دانش‌آموزان سراسر کشور

مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز درخصوص نحوه انتخاب برگزیدگان جایزه علمی البرز گفت: طی هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش مقرر شد هر استان دانش آموزان نخبه خود را در رشته‌های مختلف و متوسطه دوم به معرفی کند که طی آن ۲۸۰ نفر معرفی شدند که در مرحله اول ۲۶۰ نفر از آنها پالایش و نهایتاً ۵۷ نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند. البته متأسفانه استان‌های یزد، کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌های استان تهران در زمان مقرر اسامی دانش آموزان منتخب خود را به دبیرخانه اعلام نکردند و امسال آنها از برنامه کنار گذاشته شدند.

وی در پایان از برگزاری همایش نخبگان بنیاد البرز در اسفندماه خبر داد و گفت: این برنامه به منظور تجلیل از دانشجویان، طلاب و دانشمندان برتر کشور اسفند‌ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

اظهار نظر