1500 روستای جدید به شبکه اینترنت پرسرعت همراه اول متصل شد

دوشنبه 18 می 2020 در 17:35


همزمان با روز جهانی ارتباطات، طرح‌ گسترده اتصال روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد.
همزمان با روز جهانی ارتباطات، آئین «بهره‌برداری از اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت همراه اول» با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیران استانی، مدیران همراه اول و جمعی از مسوولان و دست اندرکاران صنعت مخابرات به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد.

شرکت ارتباطات سیار ایران از ابتدای سال ۱۳۹۸ با احداث ۲۷۹ سایت جدید، تعداد ۶۵۵ روستا را تحت پوشش خدمات ارتباطی مبتنی بر نسل‌های نوین تلفن همراه درآورده است؛ همچنین ۳۸۱ سایت در ۱۴۰۷ روستا در بازه زمانی مذکور به نسل‌های ۳ یا ۴ ارتقاء تکنولوژی یافته‌ است.

بنابراین در بازه زمانی یک سال اخیر، ۱۵۸۷ روستا با پوشش جمعیتی حدود ۱٫۳ میلیون نفری از خدمات اینترنت پرسرعت همراه اول بهره‌مند شده‌اند.

میزان پیشرفت این پروژه‌ها در قالب USO (طرح خدمات عمومی اجباری روستایی) برای سال جاری، احداث ۳۹ سایت در ۵۸ روستا و همچنین ارتقاء ۱۷ سایت در ۴۲ روستا بوده است.

اپراتور اول با در اختیار داشتن بالغ بر نیمی از بازار ارتباطات کشور، توانسته تاکنون در ۴۱۴۲ روستا نسل چهار، در ۵۷۰۷ روستا نسل سه و در ۴۴۹۶۸ روستای کشور پوشش نسل دو ایجاد کند.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در قالب تجهیز روستاها و مناطق کمتر برخوردار کشور از محل USO، باعث شده که بزرگترین اپراتور کشور ، ۸۶ درصد جمعیت روستایی را تحت پوشش سرویس‌های باکیفیت خود قرار دهد و گسترده‌ترین شبکه را در زمینه ارتباطات سیار ایجاد کند.
• تحقق رویای دیجیتال برای تمامی ایرانیان
در این مراسم از سایت نسل ۴ روستای سیدان از توابع شهرستان درمیان در استان خراسان جنوبی نیز از طریق ویدئو کنفرانس رونمایی شد. مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در این مراسم با بیان اینکه با شعار تحقق رویای دیجیتال برای همه ایرانیان، پروژه‌های بزرگی را استارت زده‌ایم که بخشی از آنها امروز افتتاح می‌شود و پروژه‌های زیرساختی بزرگی در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید بسیاری بر توسعه دسترسی روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت داشتند و در این راستا از محل اعتبارات USO و با حمایت سهامداران شرکت، اقدام به ظرفیت‌سازی در روستاهای کشور برای بهره‌مندی روستاییان عزیزمان از پتانسیل‌های نهفته در این شبکه کردیم.
وی ادامه داد: در یک سال اخیر ارتقاء دسترسی ۱۴۰۷ روستا و ایجاد دسترسی جدید برای ۶۵۵ روستا به شبکه اینترنت پرسرعت نسل چهارم شرکت ارتباطات سیار ایران صورت پذیرفته که آیین آن به شکل نمادین در روستای سیدان خراسان جنوبی برگزار شد.
معاون فنی همراه اول با تأکید بر اینکه ۲۶ ماه است ما و همکاران فنی و شبکه به دلایلی از جمله سیل نوروز ۱۳۹۸ و کرونای نوروز ۱۳۹۹ به مرخصی نرفته‌ایم و تمام تمرکزمان بر توسعه و حفظ پایداری شبکه ارتباطی کشور بوده است، اذعان کرد: تمامی شرایط بحرانی اخیر باعث شد تا میزان مصرف شبکه ارتباطی روز به روز گسترش یابد، تا جاییکه مصرف برخی اپلیکیشن‌های داخلی تا ۱۰۰۰ درصد و متوسط مصرف کاربران از این اپلیکیشن‌ها نیز ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
طاهری‌بخش افزود: بنابراین همراه اول تمام تلاش خود را کرده تا شبکه‌ای پایدار با سرعت دسترسی مناسب برای ایرانیان فراهم آورد و با افتتاح بالغ بر ۵۲۰ میلیارد تومانی امروز، در مجموع طی سه سال اخیر ۴۲۰۰ روستا از خدمات اینترنت پرسرعت همراه برخوردار شده‌اند.

• تقدیر از اقدام مجاهدانه همراه اول برای توسعه ارتباطات روستایی
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم با اشاره به دستور پنج ماده‌ای مقام معظم رهبری برای تسریع و تکمیل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: در این راستا مراکز داده همراه اول که با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی و با هدف ایجاد زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان‌های غرب و شمال غرب کشور و تهران طراحی و پیاده‌سازی شده است، به زودی رونمایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات ضمن قدردانی از همراه اول که از بهمن ماه گذشته مجاهدانه تلاش کرد تا پروژه‌های امروز (اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت) را در مدت کوتاهی و با سرعت زیاد به سرانجام برساند، تصریح کرد: تاکنون ۹۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تحت پوشش تلفن همراه و اینترنت همراه قرار گرفته‌اند که در راستای تحقق عدالت اجتماعی، این رقم تا پایان سال جاری به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

• تشکر معاون اول رییس‌جمهور از آذری جهرمی و همراه اول
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در ادامه با تأکید بر اینکه اقدامات شایسته‌ای در دولت دوازدهم مخصوصا در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آنها، توسعه اینترنت پرسرعت تلفن همراه در روستاهاست که امروز از آقای آذری جهرمی و همراه اول بابت اهتمام به این موضوع تشکر می‌کنم و همچنین روز جهانی ارتباطات را نیز به فعالان این بخش تبریک عرض می‌کنم.

محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی با حضور در روستای سیدان و شرکت در این مراسم به شکل ویدئو کنفرانس، نیز با بیان اینکه ظرفیت ارتباطی هر ۲۹ شهر این استان و پوشش تلفن همراه در تمامی شهرها تکمیل شده است، گفت: پوشش تلفن همراه در ۹۶ درصد روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار نیز فراهم شده است؛ روستای سیدان نیز اکنون با ۹۷ خانوار و ۳۲۴ نفر جمعیت، تحت پوشش خدمات نوین ارتباطی همراه اول قرار گرفت.

لازم به ذکر است، طرح خدمات عمومی اجباری روستایی یا همان USO، با هدف ارائه خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت در روستاهای سراسر کشور به کارفرمایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف شده است.

همراه اول به عنوان پیشرو و رهبر ایجاد سرویس‌های دیجیتال در حوزه ICT و با مأموریت «تحقق رویای دیجیتال»، ضمن فراهم آوردن بستر لازم برای سرویس‌های نوین و دیجیتال در شبکه ملی اطلاعات، بیشترین میزان اتصال روستاهای کشور به فناوری‌های نوین ارتباطی را با هدف کاهش سطح اختلافی میان شهر و روستا، فراهم آورده تا از این طریق گامی اجرایی در راستای پیشرفت و ارتقای اقتصادی کشور برداشته باشد.

شرکت ارتباطات سیار ایران هم‌اکنون بالغ بر ۶۹ میلیون مشترک تلفن همراه با ضریب نفوذ ۸۴ درصدی در کشور دارد و ارتباطات رومینگ بین‌الملل آن نیز با ۲۷۰ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است.

همراه اول همچنین براساس گزارش‌های دوره‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، ضمن در اختیار داشتن بالاترین میزان پوشش جمعیتی شهرها و روستاها، تا پایان سال گذشته بالغ بر ۸۲ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را نیز تحت پوشش خدمات ارتباطی خود درآورده و از همین طریق مرجع مکالمات رومینگ ملی نیز بوده است.

پوشش گسترده شبکه ارتباطات سیار ایران به عنوان زیرساختی برای شبکه ملی اطلاعات، باعث شده تا مشترکان سایر اپراتورهای تلفن‌های همراه نیز از امواج ارتباطی این اپراتور بهره‌مند شوند و دیگر دغدغه‌ای برای عدم آنتن‌دهی شبکه‌ اپراتور خود نداشته باشند.

همراه اول همچنین به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، همواره سعی کرده با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی خود، زمینه‌ساز عدالت و توسعه فراگیر در کشور باشد و از همین رو در مواجهه با بحران‌های سالیان اخیر، با تکیه بر پوشش گسترده شبکه خود، همواره طرح‌های تشویقی مختص زمان را راه‌اندازی کرده تا در سخت‌ترین شرایط بتواند کنار مردم عزیز ایران باشد.