یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی تصویرگر گوشه‌ای از عظمت کربلا است

دوشنبه 6 نوامبر 2017 در 14:56


نشست خبری یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی با حضور مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و حامد رهنما مدیر عامل سپهر سوره هنر امروز ۱۵ آبان ماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه شجاعی طباطبایی در سخنانی اظهار کرد: باید از زحمات تمام کسانی که در راه برگزاری این سوگواره تلاش کردند کمال تشکر را کرد زیرا این قبیل اقدامات فرهنگ عاشورا را با زبان هنر اشاعه می‌دهد. البته حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی همیشه سعی کرده با حمایت خود از این قبیل رویدادها به برگزاری بهتر آنها کمک کند. برای همین سوگواره هنر عاشورایی جز اولویت‌های ویژه ما است.

وی افزود: برگزیدگان این سوگواره ۲۲ آبان ماه همزمان با افتتاح نمایشگاه آثار حاضر در سوگواره معرفی خواهند شد. در ضمن از کاظم چلیپا هنرمند گرانقدر کشورمان در این سوگواره تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی افزود: دبیر هنری این جشنواره هنرمند ارزشمند کشورمان محمدرضا دوست‌محمدی است و وی مسیر خود را برای برگزاری هر چه بهتر این سوگواره طی خواهد کرد.

وی درباره همکاری سازمان‌ها با این سوگواره چنین توضیح داد: برای اینکه این سوگواره به شکل بهتری دیده شود، سعی کرده‌ایم با سازمان‌های دیگر همکاری نزدیکی داشته باشیم تا آثار بیشتر در معرض دید مردم قرار گیرد. این اتفاق در پوستر‌های که جنایات رخ داده در میانمار را به تصویر می‌کشید به خوبی مشاهده کردیم و مطمئنا در ادامه با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. همچنین در آئینی که برگزیدگان این سوگواره معرفی خواهند شد نفرات برتر مسابقه پوستر میانمار معرفی خواهند شد.

حامد رهنما مدیرعامل سپهر سوره هنر در ادامه این مراسم درباره این سوگواره اینگونه سخن گفت: کارهای بسیار فاخری در این سوگواره به نمایش درآمده است این اتفاق نیز از آنجا نشئت می‌گیرد که آثار با دقت نظر بالای انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۱ دوره از برگزاری این سوگواره می‌گذرد این تداوم نشان می‌دهد که سوگواره راه خود را به درستی پیموده است، اما ما دست از تلاش برای برگزاری بهتر بر نخواهیم داشت.

این هنرمند تاکید کرد: کمیت در هر جشنواره‌ای دارای اهمیت است، اما نقطه آرمانی برای ما کیفیت است، بنابر این حالا که توانسته‌ایم ۱۱ دوره را برگزار کنیم به نوعی ماندگاری خود را تضمین کنیم لازم است تمام توجه خود را به روی کیفیت استوار داریم.

رهنما درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز چنین توضیح داد: هر اتفاق هنری چه جشنواره باشد و چه سوگواره، زمانی موفق خواهد بود که آموزش در آن جایگاه ویژه داشته باشد برای همین در این سوگواره نیز کارگاه‌های هنری برگزار شد که حوزه هنری و برج میلاد از جمله میزبان این کارگاه‌ها بودند.

رهنما درباره بخش مدافعان حرم اینگونه توضیح داد: امروز اگر ما می‌توانیم سوگواره یا جشنواره‌ای را برگزار کنیم، دلیلش را باید در ایثار مدافعان حرم بیابیم چون اگر آنها با جانفشانی امنیت را برایمان به ارمغان نیاورده بودند، امروز دیگر نمی‌توانستیم اتفاقات هنری برپا کنیم در همین راستا بخش ویژه‌ای در این سوگواره در نظر گرفته شده است که در آن ۳۰ اثر با محوریت مدافعان حرم به نمایش در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه عظمت عاشورا فراتر از توصیف و تصویر است گفت: وقتی ما رویدادی هنری را برگزار می‌کنیم که در آن عاشورامحور است، نمی‌خواهیم عظمت عاشورا را تصویر کنیم چون قادر به انجام این کار نیستیم برای همین تمام تلاش خود را خواهیم کرد که گوشه‌ای از بزرگی عاشورا را در این سوگواره نشان دهیم و امیدواریم به مدد همین تلاش در رسیدن به خواسته‌هایمان موفق باشیم.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: وقتی از هنر عاشورایی حرف می‌زنیم ناخودآگاه اثر فاخر استاد فرشچیان در ذهنمان شکل می‌گیرد کاری که هیچگاه از کیفیت و ارزشش کم نخواهد شد. برای همین تلاش‌مان این است که با الگو قرار دادن اثری چون عصر عاشورا استاد فرشچیان کیفیت کار خود را ارتقاء دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه آسیب‌های سوگواره‌های نظیر اتفاقی که بانیان آن هستند تهدید می‌کند این گونه توضیح داد: وقتی سخن از عاشورا در آثار هنری به میان می‌آید ساده کار نشان دادن مناسک و عزاداری مردم است، اما این تنها بخش کوچکی از عاشورا را در بر می‌گیرد، اما قسمت عظیم از عاشورا در زندگی جاری است که باید به آن توجه کرد برای مثال حق طلبی و مقابله با ظلم از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل سپهر سوره هنر تاکید کرد: فرهنگسرا‌های تهران آثار این سوگواره را به نمایش درخواهند آورد اما تلاش ما این است که زمینه‌ای فراهم کنیم تا در شهرستان‌ها نیز کارهای مورد نظر به نمایش در آید. این رویداد اگر بتواند از همکاری مناسب هنرمندان و رسانه‌ها سود ببرد اتفاقات خوبی را در عالم هنر در پی خواهد داشت اما این اقدام همان گونه که گفتم منوط به همکاری دیگر بخش‌ها است.

در انتهای این مراسم سید مسعود شجاعی طباطبایی و حامد رهنما از پوستر این سوگواره رونمایی به عمل آوردند. این سوگواره برگزیدگان خود را ۲۲ آبان ماه در حوزه هنری همزمان با افتتاح نمایشگاه خواهد شناخت.

اظهار نظر