یارانه نان برای سال آینده حذف نخواهد شد

سه‌شنبه 9 نوامبر 2021 در 14:59


 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ارز یارانه ای واردات گندم به واسطه ملاحظات حاکمیتی که دارد حتی مطالعه ای برای حذف آن صورت نگرفته است و قیمت آرد و نان به طور قطع تغییری نخواهد داشت.

سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: ۴ میلیون و ۵۳۴ تن گندم در کشور تولید شد و برای تامین کسری مورد نیاز واردات انجام و کسری مورد نیاز از این محل تامین شد به طوری که اکنون می توان گفت که نگرانی برای تامین این محصول در کشور وجود ندارد.

وی درباره وضعیت تامین شکر افزود: یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن تولید داشته ایم و آمار کارخانجات نشان می دهد که تولید شکر پاییزه ۵۲ درصد و در کل ۲۲ درصد افزایش تولید داشته ایم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: امیدواریم تا خرداد سال آینده مشکلی برای تامین محصول شکر در کشور نداشته باشیم.

*قیمت هر کیلوگرم شکر حداکثر ۱۸ هزار تومان است

وی گفت: رنج قیمت شکر بسته بندی شده در بازار ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است و در صورتی که قیمت ها بالاتر باشد، گران فروشی صورت گرفته است.

قیمت برنج گران نیست و متناسب با تورم است

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد تنش در تامین کالای مورد نیاز مردم در تلاش هستیم گفت: در تامین برنج در سال جاری ۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته ایم و بازار امروز از آرامش خوبی برخوردار است.

سیف درباره دلایل گرانی برنج در بازار گفت: تعیین قیمت برنج ایرانی در اختیار کشاورزان است و برنج خارجی نیز با توجه به اینکه با ارز نیمایی وارد کشور می شود از شمول قیمت گذاری خارج شده است.

وی اظهار داشت: نرخ رشد برنج در مقایسه با رشد نرخ ارز متعادل بوده است اما شرکت بازرگانی دولتی در حال توزیع برنج برای کنترل قیمت ها است.

این مقام مسئول تاکید کرد: قیمت های برنج خارجی در بازار نسبت به نرخ تورم گران نیست حتی وارد کنندگان نسبت به قیمت های فعلی برنج خارجی اعتراض دارند و اعلام می کنند که هزینه تمام شده آنها بیشتر است.

وی اظهار داشت: هر کیلوگرم از بهترین برنج شمال بدون شکستگی ممکن است در بازار تا ۶۰ هزار تومان بالا رفته باشد اما در حال حاضر قالب برنج طارم۴۷ تا ۴۸ هزار تومان به فروش می رسد.

سیف گفت: برخی از خبررسانی هایی که درباره قمیت برنج صورت می گیرد جهت دار است؛ در حال حاضر ذخایر راهبردی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی اظهار داشت: قیمت برنج خارجی بر اساس آمار سازمان حمایت و اصناف برای هرکیلوگرم برنج هندی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و پاکستانی ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان است که این نرخ های بر اساس هزینه های واردات نرخ متعادلی خواهد بود.

وی همچنین درباره ممنوعیت واردات برنج نیز گفت:ممنوعیت واردات برنج (در فصل برداشت محصول داخلی) یک قانون است و همه باید به قانون احترام گزاریم؛ اگر قرار است تغییری صورت بگیرد باید بر اساس قانون باشد.

*تهاتر برنج با برق ایران و پاکستان

وی درباره تهاتر کالا با کالا با پاکستان گفت:امکان تهاتر برنج با کشورهای مختلف داریم به طوری که امروز در قبال صادرات برق به پاکستان، برنج وارد می شود.

گندم صنف و صنعت دیگر توسط دولت تامین نمی شود

این مقام مسئول اظهار داشت: بخش عمده ای از گندم مورد نیاز صنف و صنعت را دیگر دولت و شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین نخواهد کرد، بر این اساس دیگر فعالان این بخش خود باید نسبت به عقد قرارداد با کشاورزان اقدام کنند و به صورت توافقی آن را خریداری کنند که این امر می تواند منجر به کاهش بار دولت در خرید تضمینی گندم می شود.

هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن تا به امروز گرفته نشده

وی گفت: در حوزه تغییر نرخ ارز هیچ تصمیمی تا به امروز اخذ نشده است و هر آنچه مطرح است در واقع بررسی و مطالعه است؛ این امر نیاز به الزامات قانونی دارد و نظر مقامات و تصمیم گیران قبل از اجرا گرفته می شود.

*یارانه نان برداشته نخواهد شد

وی در ارتباط با امکان حذف یارانه آرد خبازی و نان گفت: یارانه و ارز واردات گندم به واسطه ملاحظات حاکمیتی که دارد حتی مطالعه ای برای حذف آن صورت نگرفته است و قیمت آرد و نان به طور قطع تغییری نخواهد داشت.

وی در پاسخ به ادعای کارخانجات صنایع غذایی مبنی بر کمبود روغن پالم گفت: ۳۴۰ هزار تن روغن پالم به کشور آمده است در حالی که کل واردات روغن خام ۴۰۰ هزار تن است

اظهار نظر