کنسرسیومی برای ورود بانک ها به عصر بلاک چین

پنج‌شنبه 11 ژوئن 2020 در 21:30


همایش معرفی بستر ققنوس مبتنی بر فناوری بلاک چین با حضور دکتر کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و همچنین مدیران عامل واعضای هیات مدیره بانک های ملی، ملت، پاسارگاد ، معاون و مدیران قوه قضاییه، معاون وزیر و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی و مدیرعامل فرابورس درمحل سالن همایش های هتل اسپیناس با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

در این مراسم اعلام شد اپلیکیشن تاپ متعلق به مجموعه بانک پارسیان، نخستین اپلیکیشن بانکی خواهد بود که دسترسی به توکن‌های شبکه ققنوس را فراهم خواهد کرد.
سید ولی‌الله فاطمی اردکانی مدیرعامل ققنوس در این گردهمایی سخنرانی خود را با عنوان «گامی به سوی اقتصاد دیجیتال» ارائه کرد و افزود : اکنون به یک نقطه خوبی رسیده‌ایم که حاکمیت و دولت آمادگی شنیدن و پذیرش فناوری‌های نوین و برهم‌زننده را دارند و در این راستا بین بازار بورس، نهادهای ناظر و اجزای دولت رقابتی در استفاده از این فناوری‌ها شکل گرفته است.
دنبال احراز هویت دیجیتال هستیم
مدیرعامل ققنوس با اشاره به اینکه ۳ محور مهم اقتصاد دیجیتال شامل هویت دیجیتال، اسناد دیجیتال و دارایی دیجیتال است، گفت: «همانطور که در دهه ۸۰ نظام بانکی نشان داد که در مسیر الکترونیکی کردن سرویس از همه اجزای سرویس‌‌دهنده پیشتاز است و این موضوع را به حاکمیت نیز نشان داد، احساسمان این است که در اقتصاد دیجیتال نیز می‌توانیم پیشتازی خود را حفظ کنیم. در حوزه هویت دیجیتال بازار سرمایه اقدامات خوبی را در بخش احراز هویت شروع کرده است ولی چون ما یک کشور بانک‌محور هستیم و بیش از ۹۴ درصد جمعیت ایران دارای یک حساب بانکی هستند و این بدین معناست که این افراد یک بار تاکنون احراز هویت شده‌اند، ما از این موضوع استفاده کردیم و اشتراک فرایند احراز هویت ایده‌ای بوده که در این راستا به آن رسیده‌ایم.
به گفته مدیرعامل ققنوس، اگر در گام اول بانک‌هایی که در حال حاضر سهامدار ققنوس هستند بتوانند در صدور و پذیرش توکن احراز هویت کمک کنند، سرعت رشد این توکن احراز بسیار سریع خواهد شد. فاطمی با اشاره به اینکه نظام بانکی باید شروع‌کننده دیجیتالی کردن دارایی‌ها و اسناد املاک باشد، گفت: «انتظار داریم سهامداران و فعالان صنعت بانکداری فرایند صدور و پذیرش توکن دیجیتالی‌شده ملک را در یک فرایند دو تا سه ماهه اجرا کنند. در نتیجه اگر قرار است اسناد ملکی در ایران دیجیتال شوند، بهترین مکان شعب بانک‌ها است.
عرضه توکن ریال از اهداف ققنوس است
مظفر پوررنجبر رئیس هیات مدیره بنیاد ققنوس نیز در این همایش به برنامه های آتی ققنوس اشاره کرد و افزود : در برنامه‌های آتی ققنوس، بر این هدف متمرکز خواهیم بود که همه ابزار و دارایی‌های ارزشمند در زندگی عموم افراد جامعه را به توکن‌های قابل تبادل، تغییر دهیم و در گام بعدی شرایط توسعه این کسب‌و‌کار را در بیرون از مرزهای کشور نیز فراهم سازیم.
رئیس هیات مدیره بنیاد ققنوس گفت: «یکی از توکن‌های استراتژیکی که به دنبال آن هستیم، عرضه توکن ریال در بستر ققنوس با حمایت و نظارت نظام بانکی جهت تکمیل زیست‌بوم ققنوس است.
کنسرسیوم ققنوس با بهره برداری از فناوری بلاک چین و با مشارکت بانک ها و شرکت های خصوصی برای حل برخی از مشکلات اقتصادی و شبکه بانکی پا به عرصه ظهور گذاشته است و بستر ققنوس به عنوان پلتفرم اقتصاد دیجیتال با کمک‌ بانک ها و هلدینگ‌های فناوری اطلاعات آن‌ها تولید شده است.