پرستاران و پزشکان خسته‌اند؛ #چهارشنبه_سوری امسال را تعطیل کنیم!

سه‌شنبه 17 مارس 2020 در 12:34


در روزهای بحرانی کرونا، کاربران برای پیشگیری از خطرات احتمالی در چهارشنبه‌سوری، امسال پویشی را در جهت برگزار نشدن این رسم دیرینه به راه انداختند.چهارشنبه سوری یکی از رسم‌های دیرینه نزد ما ایرانی‌ها است که هرساله با شور خاصی در آخرین سه شنبه سال برگزار می‌شود. جشنی باستانی و فراموش نشدنی که پیش درآمدی برای عید نوروز بوده و با رسم و رسوم خاصی همراه است. آتش و استفاده از مواد محترقه در این شب یکی از ملزومات اصلی در برگزاری چهارشنبه سوری است بطوریکه از نظر برخی‌ها هرچه صدای انفجار و دوز این مواد آتش‌سوزی بیشتر شود، گویی سنت آریایی بهتر اجرا خواهد شد!

حال در آستانه این آیین سنتی قرار داریم و می‌دانیم که همه چقدر چشم‌انتظار این رسم قشنگ بوده‌ایم، از طرفی از تعداد بالای حوادث دلخراشی مانند سوختگی‌ها و آسیب‌های چشم و گوش و صورت به دنبال انفجار مواد محترقه نیز آگاهیم. اما مسئله مهم و نگران کننده اینجاست که امسال و به ویژه در این ایام، کشور درگیر مبارزه سراسری با ویروس کرونا است و روزهای بحرانی و سختی را از سر می‌گذراند. روزهایی که رفته رفته تعداد مبتلایان به این ویروس و افراد بدحال نیازمند به بستری در حال افزایش بوده و حداکثر فضا و تخت‌های بیمارستانی در حال اشغال شدن است. همچنین خطر درگیری پرسنل درمان اعم از پرستار و پزشک با عفونت کووید-۱۹ و کم آمدن تمامی امکانات و نیروها وجود دارد.

در این وانفسای کرونایی قطع به یقین برگزاری چهارشنبه‌سوری اشتباه محض بوده و تهدیدات جدی‌تری را برای سلامت همه قشرهای مردمی به دنبال خواهد داشت. افزایش حضور بیماران ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری در بیمارستان‌ها هم بیماران و خانواده‌های آنها را در خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد و هم کادر درمان خسته را در معرض بار مضاعفی قرار می‌دهد که توان به دوش کشیدن آن را ندارند. علاوه بر این امسال تجمع برای مراسم خود به خطر ابتلا و گسترش ویروس کرونا دامن می‌زند. پس باید اندکی درنگ کرد و آغازین روزهای سال جدید را از این تلخ‌تر نکرد.

به دنبال این جریان شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و حال و هوای دیگری به خود گرفته است. کاربران و فعالان فضای مجازی که همیشه دو سه هفته مانده به پایان سال خود را برای چهارشنبه‌سوری و حواشی آن آماده می‌کردند تا به دور هم عکس‌ها، فیلم‌ها و خاطرات خود را به اشتراک بگذارند و در صفحات‌شان ماندگار کنند، اینبار رویه دیگری را پیش گرفته‌اند. صفحات توئیتر را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کاربران با استفاده از هشتگ‌هایی چون #کرونا، #چهارشنبه_سوری و #قرنطینه_خانگی توصیه‌ها و پیشنهادهای جالبی را برای آخرین سه‌شنبه سال دارند. کاربران ضمن اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمانی و همچنین عواقب و پیامدهای بازی با لوازم محترقه، یکدیگر را از حضور در خیابان‌ها و ایجاد تجمعات منع کرده‌اند. برخی از فعالان اجتماعی پیشنهاد داشتند که هر خانواده می‌تواند با روشن کردن شمعی در پشت پنجره‌ خانه خود، هم به نوعی با قربانیان ویروس کرونا همدردی کرده و هم چهره شهر را که چند روزی توسط نیروهای آتش‌نشانی در حال ضدعفونی کردن است، تمیز، پاک و سالم نگه دارد.