پایان هژمونی آمریکا با سیاست های اقتصادی حزب حاکم چین

جمعه 2 آوریل 2021 در 16:34


سیاست های اقتصادی حزب حاکم چین سرآغاز فروپاشی سیاست های جهانی سازی غرب و سرمایه داری آمریکایی است.
دکتر افشین حیدرپور،استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب درباره ارتباط اقتصاد و سیاست گفت:تداوم حیات نظام اقتصادی بین الملل در گرو همکاری های جدید بین قدرت های اقتصادی است و حزب حاکم چین این ارتباط بین اقتصاد و سیاست را به نحو مطلوبی عملیاتی کرده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد و سیاست با هم ارتباط عجیبی دارند تاکید کرد:نگاه تازه ای که در اقتصاد بین الملل وجود دارد تعبیر دهکده جهانی و آمریکایی سازی را نسخ می کند.تفاهم نامه های جدید حزب حاکم چین با کشورهای مختلف جهان مصداق بارز این مساله است و هژمونی غرب در اقتصاد جهان را در هم می شکند.
حیدر پور تصریح کرد: فرآنید های جهانی شدن جدید می تواند منجر به شکل گیری یک عقلانیت و آزادی جدید شود که نفی کننده فرهنگ حاکم اقتصادی غرب در عرصه بین المللی است .ظهور عضویت ها و پیمان های اقتصادی جدید علامت دهی به اقتصاد بین الملل است که در آینده نزدیک و دیگر مساله ای به نام سازمان تجارت جهانی نخواهیم داشت .
این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش اثرگذار نظام اقتصادی حزب حاکم چین در شکل گیری فرآیند جدید جهانی شدن یادآور شد:حزب حاکم چین سردمدار در هم تنیدگی اقتصادهای ملی با اقتصاد جهانی است و بر اساس نظریه مانوئل کاستلز،جامعه شناس اسپانیایی و نظریه پرداز جمعه جهانی شبکه ای ،شیوه مدیریت اقتصادی نظام حاکم چین توانسته است با ایجاد رابطه ای متفاوت در اقتصاد،دولت و جامعه زمینه ساز تحول در نظام اقتصادی بین المللی نیز باشد.
حیدرپور با تاکید بر اینکه اقتصاد چین مصداق بارز نظام شبکه ای است ادامه داد: در این سیستم دیگر نظام پولی جهانی و صندوق بین المللی پول حرف اول را نخواهند زد مگر آنکه در ساختار خود تغییر ایجاد کرده و با کشور چین همراهی کنند.به عبارت دیگر توازن جدیدی در جهان شکل می گیرد که از سوی کشورهای قدرتمند اقتصادی با محوریت چین و روسیه رهبری می شود و در آینده شاهد شکل گیری جامعه شبکه ای جدیدی در تبادلات اقتصاد بین الملل با محوریت چین خواهیم بود.
کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:اقتصاد چین ویژگی های فراوانی دارد که توانسته این کشور را در مقایسه با غرب قدرتمند و در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان متمایز کند.دو ویژگی مهم در اقتصاد این کشور رویکرد دموکراتیک حزب حاکم چین در مساله کسب و کارها و مواجهه چین با قدرت های جهانی و غرب و نظام سرمایه داری آمریکاست.
حیدرپور افزود:اعمال قدرت حزب حاکم چین با استفاده از کسب و کار های دانش بنیان و فناورانه یکی از بهترین شیوه های جهانی است و در همین راستا شاهد بین المللی شدن کسب و کارهای چینی هستیم ؛ به گونه ای که در کشورهای غربی نیز شاهد توسعه کسب و کارهای چینی بوده و رقابت های فراوانی را بین شرکت های غربی و چینی در سال های اخیر شاهد بوده ایم.نظرسنجی از مصرف کنندگان آمریکایی و اروپایی نشان می دهد که کالاها و خدمات چینی در سال های اخیر توانسته اند رضایت مصرف کنندگان را بیش از پیش فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شرکت های غربی و امریکایی نتوانسته اند رقابت های موفقیت آمیزی با همتایان چینی خود داشته باشند اظهار کرد: علاوه بر این مزیت رقابتی ،حزب حاکم چین توانسته است با مقاومت اقتصادی بالایی که در کشور ایجاد کرده زمینه مواجهه با قدرت های جهانی غربی و نظام سرمایه داری را فراهم کند .
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران تاکید کرد: اقتصاد چین به سبب سیاست های مطلوب اقتصادی توانسته است در برابر چالش های غرب به خوبی مقاومت کند و همین مقاومت است که سبب شده بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران با چین هم افزایی و همکاری داشته باشند.
به گفته وی همکاری اقتصادی چین با کشورهای مختلف جهان شبب شده تا نظام جدیدی در اقتصاد بین الملل ایجاد شود و همین مساله منجر به افزایش سلطه چین در جهان خواهد شد که سرآغازی است بر فروپاشی جهانی سازی غربی و قدرت اقتصادی ۀمریکا.

اظهار نظر