زوار بدون روادید وارد مرز عراق نشوند

یکشنبه 29 اکتبر 2017 در 14:07


اسماعیل زمانی خاطر نشان کرد در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاران خارجی خوبی جذب شده اند که برخی آنان عراقی اند و در بخش‌های تولیدی فعالیت دارند.

زمانی اعلام کرد: در منطقه آزاد اروند۱۳۰ واحد تولیدی در حال فعالیت دارند و این منطقه ۲ شرکت تولیدی بزرگ فولاد دارد که یکی از آنها روزانه ۶۰۰ هزار تن فولاد و دیگری سه هزار تن تولید می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: سالیانه تا ۱۵۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت ها و تسهیل تردد زایران اربعین هزینه می شود که حدود ۳۰ میلیارد ریال آن به تامین زیرساخت ها در عراق اختصاص دارد.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند افزود: این منطقه حوزه استراتژیکی ویژه ای قرار گرفته است که می تواند محل ارتباط خوبی برای پیوند با اقتصاد جهانی باشد؛ پس زیرساختهای سرمایه گذاری در منطقه بسیار فعال است و دو برنامه تامین نیازهای عمرانی منطقه و توسعه بسترهای سرمایه گذاری در دستور کار سازمان قرار گرفته است ؛ بعد از برجام اشتیاق سرمایه گذاران خارجی در این منطقه افزایش یافته است .

وی در ادامه در خصوص زیر ساخت های منطقه آزاد اروند و بستر های موجود برای سرمایه گذاری خارجی افزود: فولاد کاوه در این منطقه در آینده نزدیک بهره برداری می شود؛ ضمن اینکه به خاطر وضعیت خاص منطقه اروند، توجه به این منطقه از سوی سرمایه گذاری خارجی جلب شده و اکنون ١٢ سرمایه گذار عراقی در حال کار در این منطقه است. همچنین از آلمان نیز در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در حال کار هستند؛ البته بعد از برجام نیز توجه سرمایه گذاران بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع اروند بزرگترین منطقه جمعیتی آزاد کشور است که پانصدهزار نفر را دربرمی گیرد و می تواند برای توسعه صنایع موثر باشد و سرمایه گذاری در این منطقه را ارزانتر می کند.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند ادامه داد: عد از اربعین در حوزه گردشگری بسترهای خوبی لحاظ شده و اتباع خارجی بدون ویزا اجازه حضور در این منطقه را خواهند داشت؛ این در حالی است که اهالی بصره به صرف نیم ساعت زمان به ایران می آیند؛ ضمن اینکه از بعد از اربعین، اتباع خارجی با خودروهای شخصی بدون ممانعت ورود و خروج خواهند داشت که این دوطرفه خواهد بود.

زمانی ادامه داد: ایام اربعین برای اروند زمان خاصی است و تمهیدات لازم برای زوار اربعین شکل گرفته است؛ ضمن اینکه تعداد زیادی زوار از پاکستان و سایر کشورها از طریق ایران به عراق می روند و الیته مرز شلمچه در سه سال اخیر، راحت ترین مرز تردد زوار شناخته شده است.

زمانی ادامه داد: طی سه سال گذشته هر سال امکانات بهتری فراهم شده است؛ به نحوی که طی سالهای اخیر، هر سال جمعیت زوار اربعین اضافه شده و سال قبل، به هفتصد هزار نفر رسیده که امسال به یک میلیون نفر- تردد از مرز شلمچه خواهیم رسید که بر این اساس امکاناتی فراهم شده که در حوزه زیرساختی حدود سالانه بین حدود ١٢ تا ١۵ میلیارد تومان هزینه می شود امسال نیز رقم بالاتر رفته است؛ ضمن اینکه اتصال جاده اهواز در مسیر شلمچه صورت گرفته است؛ مجبوریم در طرف عراقی هم امکانات رفاهی فراهم می آوریم.

مدیر عامل منطق آزاد اروند گفت : امسال برای صف بندی داربست نصب شده و علاوه بر آن نیز کانتینرهایی نیز استفاده شده تا کریدور برای عبور امن زوار فراهم شود. این در حالی است که امنیت بسیار خوبی برقرار است و از هرگونه تنشی جلوگیری خواهد شد و البته هشیاری نیروهای امنیتی بالاتر رفته است.

وی افزود: امکانات ارتباطی خوبی به واسطه کابل نوری از شلمچه برقرار شده و ارتباطات وای فای مجانی نیز برقراراست و اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و امیدواریم اگر نواقصی باشد حل و فصل شود.

زمانی گفت: در مسیر برگشت، عراقی ها موکب ندارند ولی در موقع برگشت مواکب ایرانی به مسیر برگشت منتقل شده و امکانات لازم داده می شود.

گزارش تصویری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در مورد زائرین اربعین حسینی

وی اظهار داشت: منطقه آزاد اروند باید گمرک در مبادی ورودی و خروجی مستقر کند که در پایان سال ٩۵گمرک در اروند مستقر شده است.اکنون قوانین گمرکی جاری است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند گفت: در ایام اربعین مسیر شلمچه پرتردد است و مسیر هم امنیتی است و مشکلی به لحاظ امنیتی نیست؛ البته جنوب عراق امن تر از مرکزی است؛ امسال سه میلیارد تومان در عراق هزینه کردیم و دوازده میلیارد تومان در ایران هزینه شده است.

زمانی گفت : به شما رسانه ها تاکید میکنم که این نکته را بارها انعکاس دهید تا مشکلی برای زائرین ایجاد نشود.

وی خاطر نشان کرد از زائرین تقاضا میشود بدون گذرنامه و ویزا وارد مرز نشوند زیرا غیر قانونی است و عواقب بدی دارد؛ سال گذشته برخی از زائرین که بدون روادید وارد عراق شده بودند در مسیر برگشت دچار مشکل شدند و باعث شد که زندانی شوند.

وی افزود: از موکب های مطمئن خوراک و آشامیدنی دریافت شود و بعد از اربعین نیز زوار در خاک اربعین باقی نمانند و به توصیه های بهداشتی توجه و عمل کنند.

زمانی با بیان اینکه هشتصد میلیارد تومان در زیریاختهای منطقه سرمایه گذاری شده است، گفت: تلاش داریم تا یارانه سود تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان بدهیم.

اظهار نظر