نشان نوروز در تالار وحدت رونمایی شد

جمعه 12 مارس 2021 در 20:23


نشان نوروز عصر پنج شنبه با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت رونمایی شد.
نشان نوروز در تالار وحدت رونمایی شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین روایت جشن نوروز عصر امروز ۲۱ اسفند، با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرور بختی؛ رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، دیپلمات‌های کشور‌های آسیای میانه، رایزنان فرهنگی و نمایندگان سفارت کشور‌های ژاپن، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، عراق و … در تالار وحدت برگزار شد.

حسینی در این آیین با اشاره به روز نکوداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: حکیم نظامی در بهگزینی واژگان و دقت در دقیقه‌ها و دغدغه‌های روزگار خویش نامش را بر تارک آسمان فرهنگ و ادب نشانده است. از سده ششم تاکنون سرآمد داستان‌سرایان خطاب می‌شود، خصیصه‌ای که نام او را از مرز‌های ایران کهن به دروازه‌های دیگر ملل کوچانده است و او به این اعتبار نه فقط یک نام، بلکه سفیر تمدن و سرودخوان هنر و ادب سرزمین ایران است.

وی افزود: همچنان که مظاهر اعتباری و مفاخر فرهنگی مولد خویش به شمار می‌آیند از قِبل آفرینش خویش جهان‌وطن به شمار می‌روند و این جهان‌وطنی جز آبرومندی هنر و هنرمند نیست اما قدرشناسی حکم می‌کند که فرزندان فرهیخته‌ای همچون نظامی که گنج گویای گنجه هستند به تیر و تبار خود شناسنامه وطن کهن خود شوند، زیرا که تاریخ بر جغرافیا رجحان دارد.

حسینی ادامه داد: فرهنگ آفرینی همچون نظامی میراث جهان‌شمولی است که باید ارزش افزوده روابط بین المللی و پیشینه‌شناسی ملت‌ها شود و فارغ از تبارسازی‌های نسنجیده و هویت‌سازی‌های متعصبانه به کانون دوستی و تعمیق پیوند‌ها بدل شود. ایران فرهنگی چنان در مستندات تاریخی متجلی است که تمسک به آن می‌تواند مقدرات سرزمین‌های قابل احترام را بهبود بخشد و موجب مودت روزافزون باشد.

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: وزارت ارشاد در حوزه‌های متنوع خود با ایجاد دبیرخانه‌ای مشترک به حکیم نظامی و آثارش خواهد پرداخت. نظامی گنجوی را باید در فصل فصل فروزان دانش و فتوحات هنری‌اش به تماشا نشست و از استیلای او به سرزمین جادویی سخن در شگفت شد که همواره ما را به راستی و درستی اشارت کرده و بدین گواه از او برای جهان صلح و صفا آرزو می‌کنم.

سرور بختی، رئیس مؤسسه اکو در ادامه در سخنان کوتاهی گفت: ما در آستانه جشن نوروز هستیم. نوروز میراث گرانبهایی است که تمام دنیا را به هم متصل می‌کند و از این روست که سازمان ملل ۲۱ مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز نامگذاری کرده است.

وی ادامه داد: امیدوارم امسال سالی پر از شادی و صلح و دوستی باشد و از دردسر‌ها و بدبختی‌های حاصل از کرونا رهایی یابیم.

عابد اکبری، دبیر روایت نوروز در این آیین گفت: روایت نوروز روایت تاریخ و نو شدن است. همچنین روایت جغرافیاست. روایت جغرافیایی که همزمان با نو کردن سال، رفتار خود را نیز نو می‌کنند. روایت نوروز روایت راویانی است که می‌خواهند تلاش کنند دوست و صلح در میان ملت‌های جهان بیشتر شود.

وی افزود: رویداد امروز رویداد روایت نوروز است و نشان نوروز نشان همدلی میان ملت‌های نوروز است؛ و می‌خواهیم این نشان را به اهالی فرهنگ و ادب اعطا کنیم تا بدینوسیله صلح و دوستی را در میان ملت‌ها توسعه دهیم.

در پایان این مراسم نشان نوروز رونمایی و به هفت نفر از اهالی فرهنگ و هنر از جمله سرور بختی از کشور تاجیکستان، شفیق شرق از افغانستان، امجد المظفر رایزن فرهنگی عراق در ایران، میریان قدسی از کشور فرانسه، رافائل مارائلو از ایتالیا و علی اصغر شعردوست از ایران اعطا شد.

نشان نوروز، نشان پرستوی بهاری است که نوید نوروز می‌دهد و دایره آن نشانگر وحدت اقوام و مذاهب گوناگون است.

یادآور می‌شود، این آیین با حضور اقوام مختلف ایران و اجرای موسیقی بومی و تئاتر ملاممدجان از سوی گروه هنرمندان افغانستان همراه بود. همچنین سفره هفت سین کشور‌های گوناگون از جلوه‌های دیگر این مراسم بود.

اظهار نظر