موفقیت اقتصادی چین در سایه تفکر صحیح سیاسی

جمعه 2 آوریل 2021 در 15:51


ااقتصاد چین سهم زیادی در اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی داشته و این محصول تفکر صحیح و اقتصادی حزب حاکم چین و رهبر این کشور است.

علی گلستانی،مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه اقتصاد خوب محصول بسترهای سیاسی مناسب است گفت:سیاست همواره برتری بیشتری بر اقتصاد داشته است و زمانی که اقتصادی به شکوفایی می رسد بستر سیاسی خوبی در نظام حاکم داشته است.به هر اندازه که فضای یک سیاست مناسبتر باشد فضا برای امنیت اقتصادی فراهم است و اقتصاد شکوفا محصول یک دولت با سیاست خوب بوده که این مساله در اقتصاد چین قابل مشاهده است.
این کارشناس اقتصادی عملکرد شی جین پینگ رهبر چین را در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد مطلوب ارزیابی کرد و افزود:آقای شی جین پینگ در مجموع عملکرد قابل دفاع و مثبتی داشته و یکی از رشد های اقتصادی مداوم و پیوسته را برای چین رقم زده است . در عرصه سیاسی هم که از سال ۲۰۰۷ توانست عضویت حزب ، دبیرکلی و معاونت رئیس جمهور و بعد هم رییس جمهور باشد رفتار متوازنی داشته است. او اقتصاد را خوب می فهمد و سیاست های اقتصادی خوبی را اجرایی کرده است.حتی در مارس ۲۰۱۸ هم که محدودیت های تصدی ریاست جمهوری بر طرف شد حزب حاکم چین پذیرفت که آقای شی جین پینگ عملکرد خوبی داشته است .
گلستانی ادامه داد:برآیند و خروجی نظام سیاسی چین محصول فرآیندهایی است که در درون حزب حاکم اتفاق می افتد .در عمده نظام های سیاسی کشورهای قدرتمند علاوه بر اینکه روسای جمهور اختیارات بسیار زیادی دارند در کمتر کشوری می توان دید که محدودیتی در دوره تصدی نداشته باشد .تصمیم گیری ها در نظام حزبی واحد وجود دارد.در غرب نظام های چند حزبی است و این مساله در اهداف و اولویت ها نمایان می شود.در زمینه شخص شی جین پینگ باید گفت که اگر چه او همواره رییس جمهوری بوده که دغدغه اقتصادی داشته و از اقتصاد به خوبی استفاده کرده است اما موفقیت های چین محصول مجموع تفکر های وی و سیاست های حزب حاکم چین است .
گلستانی تاکید کرد: سیاست های حزب حاکم چین و وحدت تصمیم گیری در این کشور می تواند الگویی برای اقتصادهای در حال توسعه در جهان باشد و زمینه ساز توسعه اقتصاد بین الملل را فراهم کند.
وی با نگاهی به اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ تاکید کرد: اقتصاد چین در سالی که گذشت چیزی بالغ بر ۱۵ درصد در معادلات جهانی سهم داشته و این مساله بیانگر این است که چین اقتصادی پویا و مولد دارد و سهم بالایی از اقتصاد جهانی را از آن خود کرده است و پیش بینی می شود در ده سال آینده اقتصاد چین جایگاه برتر جهان را داشته باشد.
گلستانی در تشریح دلایل موفقیت های اقتصادی چین اظهار کرد: دلایل مختلفی برای این موفقیت وجود دارد.تنوع صنعتی و متوازن چین یکی از این عوامل است. بخش خصوصی با توجه به الگوی اقتصاد آزاد مکلف به تولید خدمات و کالای با کیفیت است و عرصه رقابتی ساختار اقتصاد چین را بهبود داده است.سیاست گذاری های خرد و کلان حزب حاکم و ساختار سیاسی واحد نیز چابکی خاصی به اقتصاد چین داده است .در عرصه بحران کرونا هم چین نشان داد که این چابکی می تواند به اقتصاد این کشور کمک کند.اقتصاد چین اقتصاد تک محصولی و تک سبدی نیست .اما گردش مالی کانالیزه شدن به سمت تولید نیز یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت اقتصادی است .در اقتصاد چین انبوه سرمایه ها به سمت تولید رفته و سرمایه های سرگردان جایی برای ورود به عرصه های دیگر ندارد.

اظهار نظر