مسابقه هفتمین سوگواره مجازی اشراق آغاز شد / نیازمند نوآوری در پیام و کنش عاشورایی هستیم

یکشنبه 23 آگوست 2020 در 17:02


نشست خبری هفتمین سوگواره مجازی محرم، امروز دوم شهریور سال جاری، در محل دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

محرم – فضای مجازی| امسال، هفتمین سوگواره مجازی اشراق، با توجه به شرایط شیوع کووید ۱۹، در فضای مجازی توسط معاونت فضای مجازی، هنری و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بخش های گرافیک، عکس و کلیپ، متون ادبی و ایده های نو، همچنین بخش کنشگران عاشورایی برگزار می شود.

این ۷ استان ایران خطرناک است / مردم سفر نکنند
۱۴۱ مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایران جانباختند / شناسایی ۲۱۱۳ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور

کاشت مو بدون جای زخم | ۲۵% تخفیف + اقساطی
با مانگو سئو زودتر از رقبای خود نتیجه بگیرید!!
یک راه خوب برای پیشگیری از آرتروز!؟
کارشناسی ارشد پیام نور بدون کنکور!!! (فرصت محدود)

به گزارش خبرنگار رکنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلام، مدیر کل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: جنس حرکت محرم و برنامه های امسال، به مقتضای شرایط در فضای مجازی پررنگ می شود. این یک حرکت نو و متفاوت قلمداد می شود و امیدواریم اتفاقاتی که در نظر گرفته ایم، با شایستگی پیش برود.

وی افزود: گرافیک و تولید محتوا در فضای مجازی و ارتباط آن با محرم از پیش شناخته شده است، اما لازم بود که امسال موضوعات نوتری را مدنظر قرار بدهیم. نیاز دیدیم تا فعالیت دینی را از تکرار برهانیم. دیدیم که نیاز ما به خلاقیت است. ما نیازمند خلاقیت در عرصه پیام عاشورایی هستیم. باید اذعان کنم که این مهم دستخوش سستی شده است.

مدیر کل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: عمده نوآوری های ما در حوزه عاشورا مربوط به ساختار بوده است. نیاز ما پیام و قصه های نوآوری است. نیاز به نوآوری در قصه های عاشورایی داریم. متاسفانه کمتر به این موضوعات توجه شده است. این کوتاهی حتی از جهت حوزه علمیه هم بوده است و آنها نیز بیشتر بر ساختار و تکرار تمرکز کرده اند. با وجود اینکه این مهم را حتی رهبر انقلاب بارها مدنظر داشته اند، اما این غفلت وجود دارد.

وی افزود: موضوع دیگر که باید دستخوش نوآوری قرار گیرد، کنش های عاشورایی هستند. ما ( جامعه حسینی) باید کنشگری های عاشورایی را قضاوت کنیم و ببینیم که در این عرصه چه اشتباهاتی رخ داده است. باید مقوله کنش عاشورایی آسیب شناسی شود. تولیدات دینی، به سبب علاقه مردم و گروه های دینی زیاد است اما آیا این تولیدات مربوط به ساختار بوده است یا پیام و کنشی نوپدید را هم در بر داشته است؟ این تا آنجا مهم بوده است که ما رشته کنشگری را نیز به ادبیات نظری عاشورا و به عنوان یک رشته اضافه کردیم.

بر پایه این گزارش موضوعات پیشنهادی هفتمین سوگواره مجازی اشراق به شرح ذیل است:

محرم وآمادگی در عصر انتظار

فرهنگ عاشورایی و گام دوم انقلاب اسلامی ایران

روایت عقل‌های عاشق (اخلاق و عقلانیت هیئت و زندگی حسینی)

محرم و مدافعان سلامت

پرتره مدافعان حرم و خانواده های زینبی

محرم ، خانواده ،کودک و نوجوان

همزیستی با ویروس منحوس کرونا و شیوه‌های نوین عزاداری.

علاقه مندان برای ارسال محتوا از طریق سایت سوگواره به نشانی Soogvareh.Eshragh.ir با انتخاب گزینه ارسال آثار وارد بخش ثبت نام شوند. پس از ثبت نام، پنل ارسال اثر در اختیارشان قرار می گیرد تا براحتی آثار خودشان را ارسال کنند.

اگر ایده پردازید، ایده‌های خود برای تولید اثر یا ایده‌های کنشگری و یا ایده‌های استارتاپی خود را از طریق ثبت نام در سایت و ورود به پنل برایمان ارسال کنید. هر شرکت کننده می تواند در هر بخش حداکثر پنج اثر ارسال کند.

فرهنگ سازی، ترغیب و حمایت فعالان فرهنگی توانمند جهت گسترش فعّالیت‌های تبلیغی در فضای مجازی

انسجام بخشی و همسو کردن فعالیت‌ها در فضای مجازی جهت تاثیرگذاری حداکثری

تولید محتوای دیجیتال در ارتباط با حماسه عاشورا و مکتب اهل بیت و جبران خلاء تولیدات نو و خلاقانه

انتشار گسترده و چشم گیر محتواهای دینی در راستای سالم‌سازی فضای مجازی و ایجاد کنش‌های فعال

ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی با الهام از تعالیم مکتب عاشورا و الگو دهی به اقشار مختلف جامعه

مقابله با تهدیدات و پاسخ به شبهات رایج در فضای مجازی پیرامون حماسه عاشورا

رشد فکری، عملیاتی کنشگران در اثرسنجی فعالیت‌های مجازی و دوری از کارهای تکراری و کلیشه‌ایِ کم اثر اهداف این سوگواره به شمار می رود.

اظهار نظر