علامت سوال نمایندگان مجلس در برابر ایجاد 1.5 میلیون شغل در 6 ماه نخست سال 96

دوشنبه 23 اکتبر 2017 در 17:34


علامت سوال نمایندگان مجلس در برابر ایجاد ۱٫۵ میلیون شغل در ۶ ماه نخست ماه سال ۹۶به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در چند سال اخیر، اشتغال به یک چالش جدی در کشورمان تبدیل شده است، به طوریکه هر روزه خبرهایی از جوانان بیکار تحصیلکرده و یا اخراج عده ای از کارکنان یک کارگاه به گوش می رسد .

در این شرایط هر سیاستمداری رویکرد اصلی طرح های عمرانی و سرمایه گذاری در کشور را معطوف به ایجاد اشتغال می بیند،البته آمارهایی هم در این فضا منتشر می شود که ضمن دلگرمی جوانان ،اعضای بیکار جامعه را به یک صف طولانی در انتظار تبدیل می کند تا شاید روزی قرعه یک شغل مناسب به نام هریک از آن ها بیافتد.

دغدغه دنباله دار رفع بیکاری و اشتغالزایی در دولت های قبل به این ایستگاه رسید که چندی پیش معاون اول رییس جمهور در روز ملی استاندارد از اشتغال ۷۰۳ هزار نفر در بهار و ۷۹۵ هزار شغل در تابستان خبرداد،به دنبال این اطلاع رسانی دولت ، برخی رسانه ها با جمع بندی آن به آمار ۱٫۵ میلیون شغل در ۶ ماهه نخست سال رسیدند.گذشته از صحت و سقم این اعداد و ارقام، آمار مذکور نوری را در دل قشر جویای کار روشن کرد که دولت با سرعت زیادی پیگیر ایجاد اشتغال در کشور است و آن نوبتی که مدت ها چشم انتظار آن بودند، به زودی پشت درب خانه شان خواهد رسید.

چند روزی از آمار جهانگیری(معاون اول رییس جمهور) درباره اشتغال نگذشته بود که امید علی پارسا رییس مرکز آمار در جدیدترین خبرها از ایجاد شغل در کشور اعلام کرد که جدیدترین آمار مربوط به تابستان امسال است.

امیدعلی پارسا اظهار کرد: آمار درست برای اشتغال تنها با مقایسه فصل به فصل هر سال با سال قبل از خود قابل قیاس است برای مثال آمار اشتغال فصل زمستان سال ۹۵ تنها با آمار اشتغال فصل زمستان سال‌های پیش از خود باید مقایسه شود.

وی گفت: برای محاسبه آمار اشتغال یک سال هم، باید آمار اشتغال هر چهار فصل با هم جمع شده و میانگین آن با سال‌های گذشته مقایسه شود.

پارسا افزود: در بهار سال ۹۶ آمار اشتغال حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده و در تابستان سال ۹۶ این آمار حدود ۷۹۵ هزار نفر اعلام شده و لازم به ذکر است هرچند دولت از برنامه تعیین‌شده عقب است اما آمار اشتغال سیر صعودی داشته و به طور کلی شرایط رو به رشد است.

رییس مرکز آمار ایران اضافه کرد: کل جمعیت فعال کشور در تابستان امسال ۲۶ میلیون و ۹۸۳ هزار نفر بوده است که ۳ میلیون و ۱۵۶ هزار نفر بیکار مطلق بودند. از ۲۳ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر جمعیت شاغل هم ۹،۲ درصد کسانی هستند که اشتغال ناقص داشته‌اند و از این ۹،۲ درصد هم تنها یک درصد زیر ۲ روز در هفته شاغل بودند.
ایجاد ۱٫۵ میلیون شغل نیازمند اعتبار ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان است

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصاد و انرژی؛ می‌گوید:حوزه انتخابیه من در مجلس شورای اسلامی یعنی ورامین، قرچک و پیشوا دارای یک میلیون جمعیت است که این میزان، یک‌هشتادم جمعیت کل کشور محسوب می شود، بنابراین از ۱٫۵ میلیون شغل ایجاد شده در ۶ماهه امسال باید یک‌هشتادم آن در حوزه انتخابیه من اتفاق افتاده باشد.

وی ادامه داد: از دولت درخواست می‌کنم برش شهرستانی ورامین، قرچک و پیشوا را در زمینه ایجاد اشتغال جدا و لیست انتشار آن را ارائه دهد. بسیار خوشحال خواهیم شد که یک‌هشتادم یعنی معادل ۱۵ هزار نفر در حوزه انتخابیه فوق مشغول به کار شده باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دولت این کار را اجرایی نکند، ما حاضریم لیست بیکارشدگان حوزه خود را در ۶ ماه نخست سال اعلام کنیم، تا همگان دریابند که چه تعداد در این مدت به علت تعطیلی مراکز مختلف اشتغال بیکار و خانه‌نشین شده‌اند.

نقوی‌ حسینی تصریح کرد: ایجاد ۱٫۵ میلیون شغل در ۶ماه گذشته چطور امکان دارد وقتی دولت حقوق معلمان را از دی ماه سال ۹۵ پرداخت نکرده و یا اضافه‌کاری، حقوق و مزایای دستگاه‌های دولتی هنوز به طور تمام و کمال پرداخت نشده است.

وی افزود:‌دولت طی ۸ ماه گذشته به جز اعتبارات جاری، هیچ بودجه‌ای را به طور کامل به ردیف تعیین شده‌اش اختصاص نداده است، به طور مثال میزان تأمین اعتبار بخش عمران هنوز صفر درصد است، بنابراین ۱٫۵ میلیون شغل در ۶ماهه اول سال از کجا و با چه اعتباری تأمین شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل اعتبار ایجاد شده برای هر شغل ۱۰ میلیون تومان است، افزود: با این شرایط اعتبار لازم برای ایجاد ۱٫۵ میلیون شغل، ۱۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ خواهد بود.

نقوی حسینی بیان کرد: این رقم اعتبار از کجا آمده است؟ آیا دولت داشته و ما خبر نداریم؟ اگر این طور است پس چرا ما خبر نداریم؟ اگر این طور نیست پس چرا نوبخت سخنگوی دولت به مجلس اعلام کرده که از دولت انتظار ایجاد شغل نداشته باشید و طرح‌های استخدامی را تصویب نکنید.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم عددی که به جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای اعلام داده‌اند، ۱۵۰هزار شغل بوده و این مقام به اشتباه آن را ۱٫۵ میلیون شغل مطرح کرده است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ایجاد ۱٫۵ میلیون اشتغال با شرایط بودجه‌ای دولت خارج از مدار عقل، منطق و محاسبات است.
ایجاد ۱٫۵ میلیون شغل غیرممکن است

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی،می‌گوید: ایجاد ۱٫۵ میلیون شغل در ۶ ماه امسال غیرممکن است چرا که در ۴ ماهه اول امسال با افزایش ۲۵ درصدی واردات و کاهش ۱۵ درصدی صادرات روبرو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، طبق پیش‌بینی‌ها، مقرر شده که در صورت انجام ۷۷۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور که ۶۵میلیارد دلار آن سهم سرمایه‌گذاری خارجی است میزان اشتغال‌زایی به یک میلیون نفر در سال برسد، درحالی که تا کنون حداکثر ۱۵میلیارد دلار از سهم سرمایه‌گذاری خارجی‌ها محقق شده و با توجه به شرایط فعلی امکان افزایش جذب سرمایه‌ خارجی به بیش از مقدار فوق وجود ندارد، بنابراین من ادعای مطرح شده از جانب جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ۱٫۵ میلیون شغل در ۶ ماهه اول سال را نمی‌توانم تأیید کنم.

وی در پایان گفت: آمار فوق از ایجاد اشتغال، عدد درستی نیست، یا این مقام مسوول اشتباه کرده و یا افراد حاضر در جمع بر اساس برداشت نادرست خود، این موضوع را به غلط مطرح کرده‌اند.

اظهار نظر