در نشست جشنواره جهانی شعر آیینی عنوان شد: خواهش کردیم تا شاعران پیشکسوت انصراف بدهند!

چهارشنبه 3 آگوست 2022 در 19:13


دبیر علمی جشنواره جهانی شعر آیینی با اشاره به استقبال از این رویداد ادبی اظهار کرد: استقبال به حدی بود که داور برای بررسی آثار نداشتیم و از شاعران پیشکسوت خواهش کردیم، از جشنواره انصراف دهند و در اجرای جشنواره ما را یاری برسانند.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی، دبیر «جشنواره جهانی شعر آیینی»، در نشست خبری این رویداد که امروز چهارشنبه ۱۲ مردادماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، با بیان این‌که شعر یک رسالت قرآنی است، گفت: ایمان، عمل صالح، ذکر کثیر پروردگار و انتصار از رسالت‌هایی است که خداوند بر دوش شاعران گذاشته است؛ ایمان، عمل صالح و ذکر را همه ما انجام می‌دهیم، اما انتصار بعد از ظلم یکی از رسالت‌هایی است که خداوند با توجه به قریحه ادبی و شعری شاعران، توان انتقام‌جویی و تظلم‌خواهی و کمک به اهل بیت و مظلومان برای شاعران به صورت ویژه در نظر گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با بیان این‌که در صدر اسلام شعر با عنوان تنها رسانه موجود، مورد توجه و اهمیت اهل بیت (ع) قرار داشت، گفت: آن زمان مسابقه ادبی برگزار می‌شد که هر سال ۷ شعر برگزیده را انتخاب می‌کردند، بر لوح‌هایی می‌نوشتند و بر دیوار کعبه می‌آویختند تا سال بعد. می‌توان گفت، سلیبریتی‌های آن زمان، شاعران بودند .ائمه (ع) حتی به شاعرانی که شاید کارنامه اخلاقی درستی نداشتند، توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند از نظر مالی نیز به شاعران کمک می‌کردند. اگر این نگرش را با وضعیت شعر و شاعران امروز مقایسه کنیم، می‌بینیم که کم‌توجهی به شعر و شاعران وجود دارد.

او با تاکید بر این بر جای خالی شعر در هیات‌های جهانی، گفت: در هیات‌های انگلیسی‌زبان که بودیم همیشه دنبال شعر می‌گشتیم اما شعری موجود نبود. شاید یکی و دو شعر. مراسم‌های روضه و هیئت بدون آخوند می‌شود اما بدون نوحه و شعر نمی‌شود. در پی فقر شدید ادبی و شعری به این فکر افتادیم که چطور می‌شود برای جلسات هیات شعر داشته باشیم و شاعران شعر تولید کنند. این مشکل را طرح کردیم و به این نتیجه رسیدیم جشنواره‌ای را برگزار کنیم تا انگیزه ای شود که شاعران به زبان انگلیسی شعر تولید کنند.

 

دبیر جشنواره شعر جهانی شعر آیینی با اشاره به برگزاری این جشنواره در دو بخش زبان فارسی و انگلیسی، ادامه داد: اگر مشکل ما این بود که در زبان انگلیسی شعر نداشتیم، در زبان فارسی شعرهای بسیاری داشتیم اما شعرهای مناسب نداشتیم که جنبه حماسه در آن وجود داشته باشد یا زیبایی عرفانی عاشورا را به نمایش بگذارد، انتصار بعد از ظلم در این شعرها کم بود و بیشتر جنبه مصیبت داشت، بنابراین این جشنواره را در دو بخش زبان فارسی و زبان انگلیسی برگزار کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی با بیان این‌که این جشنواره سه سال پیش در مرکز اسلامی آفریقای جنوبی آغاز شد، ادامه داد: به دلیل کرونا و مشکلات مالی اختتامیه این جشنواره به تاخیر افتاد و الان موفق شدیم با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری اختتامیه جشنواره را در نهم شهریور ماه برگزار کنیم.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از سخنان خود، گفت:در شعرهای ما بیشتر به تاریخ عاشورا می‌پرداختند. در این جشنواره بیشتر تفکرات حسینی و ترجمان به روزی از واقعه عاشورا را بیان کرده‌اند، چندین ترکیب‌بند ۱۴ بندی به دست ما رسیده است که می‌توان گفت، بهترین آثار عاشورایی و فاخر ترین آثار را دوستان به بهانه این جشنواره سرودند.

قاسم صرافان، شاعر و دبیر علمی جشنواره نیز در این نشست اظهار کرد: این جشنواره با هدف انگیزه‌سازی برای شاعرانی که در دو حوزه زبان انگلیسی وزبان فارسی شعر می‌گویند شکل گرفت که با قدرت بیشتری درباره اهل بیت (ع) قلم بزنند. نیاز به حرکت و جریانی در خصوص شعر آیینی حس می‌شد. برای فیلم و موسیقی جشنواره و فستیوال‌های زیادی داشتیم اما برای ادبیات و به ویژه ادبیات آیینی نداشتیم و نیاز به آن محسوس بود. برای همین این جشنواره را برگزار کردیم و این اتفاق درباره شعر آیینی افتاده است.

او با بیان این که این جشنواره با استقبال زیاد شاعران همراه بود گفت: این استقبال به نحوی بود که داور برای بررسی آثار نداشتیم. همه شاعران در این جشنواره شرکت کرده بودند حتی من نیز که سال‌ها در هیچ جشنواره ای شرکت نمی‌کنم برای این جشنواره شعر فرستادم که بعد به دلیل کارهای اجرایی شعر خود را بیرون کشیدم. ما از تعدادی از پیشکسوتان واستادان شعر خواهش کردیم که شعرهای خود را از جشنواره بیرون بکشند و در داوری به ما کمک کنند.

صرافان افزود: داوری این جشنواره در چند مرحله انجام شد ۴۶۰ شعر از مرحله اولیه داوری گذشت که در نهایت ۷۷ شعر به مرحله نیمه نهایی رسیدند که پس از بررسی تخصصی ۱۵ داور، مجموعا ۱۶ اثر به مرحله نهایی رسید که این ۱۶ اثر در مراسم اختتامیه معرفی و نفرات برگزیده جوایز دراین مراسم معرفی خواهند شد.

به گفته صرافان ۷۷ شعر راه یافته به مرحله نیمه نهایی در مجموعه‌ای ۲۰۰ صفحه‌ای با عنوان «بر آستان» در حال چاپ است که روز اختتامیه از آن رونمایی خواهد شد.

در ادامه نشست، علی فروزان‌فر، دبیر اجرایی جشنواره نیز در سخنانی گفت: مراسم اختتامیه جشنواره روز نهم شهریور ماه از ساعت ۱۷ در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد. فراخوان آثار در دو بخش انگلیسی و فارسی بود و داوری ها نیز در دو بخش جداگانه خواهد بود. ولی تمرکز اصلی ما در داخل کشور بر شعرهای فارسی است اما جشنواره سمت و سوی بین المللی دارد.

او سپس افزود: جوایزی که برای جشنواره در نظر گرفته شده بود ۱۱ هزار و ۵۰۰ یورو طبق فراخوان اولیه پرداخت خواهد شد. و معادل ریالی آن نیز برای شاعران در نظر گرفته می ‌شود. تندیس جشنواره نیز تندیس ویژه و خاص جشنواره با عنوان آستان طراحی شده است.

به گفته او در روز اختتامیه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر ارشاد و احتمالا یکی از روسای سران قوا سخنرانی خواهند داشت.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی، دبیر جشنواره در بخش پایانی این نشست گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد جشنواره این است که این جشنواره به معنای واقعی بین‌المللی است و با کلمه جهانی، جشنواره جهانی نشده است. ۶۰۰ اثر از ۲۶ کشور در جهان در این جشنواره شرکت کردند. یکی از انگیزه‌های شرکت این است که به لحاظ مالی این جشنواره بزرگترین جشنواره ادبی کشورمان در حوزه شعر است که هم انگیزه‌ای برای شاعران باشد هم کرامت شاعران.

به گفته او به نفر اول ۵ هزار یورو، به نفر دوم ۲ هزارو ۵۰۰ یورو، به نفر سوم ۱۲۵ هزار و به نفرات چهارم تا ششم نیز جوایزی در نظر گرفته شده است

او همچنین عنوان کرد در حاشیه جشنواره از علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه به عنوان شاعران آیینی تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی همچنین گفت، شعر برگزیده در یک لوح سنگی با خط خوش خطاطی شده و در یکی از پارک‌های تهران نصب خواهد شد. همچنین نمایشگاهی از آثار برگزیده در موزه حرم اباعبدالله‌الحسین علیه السلام خواهیم داشت.

انتهای پیام

اظهار نظر