دریافت ١۵٠ میلیارد تومان مالیات از صاحبان خودروهای لوکس/ جریمه ماهانه خانه‌های خالی درصورت عدم پرداخت مالیات

دوشنبه 22 آگوست 2022 در 21:20


رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالکان خانه‌های خالی تا پایان شهریور ماه سال جاری باید مالیات را پرداخت کنند در غیر این صورت ماهانه ۲.۵ درصد مبلغ مالیات تعیین شده باید جریمه پرداخت کنند.

داود منظور در نشست خبری با اشاره به اقدامات سازمان امورمالیاتی در دولت سیزدهم اظهار کرد: رویکرد ما در مالیات ستاتی، کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

وی به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اشاره کرد و گفت: مالیات دارایی های مازاد از سال ٩۵ به بعد از بانک هایی که تسهیلات مربوطه را پرداخت نمی کنند دریافت می شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی پلیس اقتصاد است و بر حسن اجرای بخش‌های خدمات دهنده به مردم رسیدگی می‌کند.

منظور در خصوص مالیات خانه ها و خودروهای لوکس گفت: این مالیتن چندین سال در بودجه‌های سنواتی آمده بود ولی نتیجه‌ای نداشت، اما امسال برای اولین بار مالیات‌های مربوطه شناسایی شد و اقدام به مطالبه و وصول شده است.

وی افزود: لیست ۵۲۰ هزار خانه خالی از وزارت راه دریافت شد و رقم مالیاتی آنها ۱۰ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان محاسبه شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تا به امروز بالغ بر ۱۰۰ هزار مالک از این ۵۲۰ هزار ملک خانه خالی اعتراض کرده اند واعتراضات را به وزارت راه منعکس کرده‌ایم تا بررسی شود.

منظور در ادامه گفت: مالکان خانه‌های خالی تا پایان شهریور ماه سال جاری باید مالیات را پرداخت کنند در غیر این صورت ماهانه ۲.۵ درصد مبلغ مالیات تعیین شده باید جریمه پرداخت کنند که در زمان نقل و انتقال خانه دریافت می شود.

وی در خصوص رقم مالیات دریافتی خودروهای لوکس گفت: تا روز گذشته ١۵٠ میلیارد تومان مالیات از صاحبان خودروهای لوکس دریافت شده است.
تمامی سلبریتی‌ها پرونده مالیاتی دارند

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در قانون بودجه امسال برای هنرمندان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان معاف از مالیات پیشبینی شده است؛ بنابراین در نظام مالیاتی برای ما فرقی نمی‌کند که هر شخص چه شغلی دارد؛ هر شخصی که هست در پایان سال باید مالیات دهد.

وی افزود: امسال استقبال سلبریتی‌ها و فعالان فضای مجازی از پرداخت مالیات زیاد شده، علت آن هم نظارت بیشتر ما است. ما فعالیت‌های اقتصادی تمام آحاد از جمله سلبریتی‌ها را رصد می‌کنیم. اگر آن‌ها هم مثل بقیه مردم مالیات ندهند مشمول جرائم مالیاتی می‌شوند.

منظور با بیان اینکه عدم پرداخت مالیات و کتمان درآمدها برای بررسی درست مالیات جرم محسوب می‌شود، گفت: کتمان مالیات براساس قانون یک جرم کیفری است و نه تنها از افراد اصل مالیات را به همراه جریمه دریافت می‌کنیم بلکه برای فرد متخلف پرونده کیفری تشکیل می‌شود و میزان پرونده‌های تشکیل شده قابل توجه بوده و اخیرا در یک پرونده فرار مالیاتی مربوط به ١٠ نفر، حکم زندان صادر شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به برخورد با فرارهای مالیاتی تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون ٢۵٠٠ نفر که فرار از پرداخت مالیات داشتند را ممنوع الخروج کرده‌ایم که باعث شده از همین طریق هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان وصول مالیات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال حساب‌های تجاری و شخصی از هم جدا می‌شوند، گفت: علاوه بر این تفکیک؛ حساب های مشکوک به تجاری هر چند که شخصی باشند را هم به منزله حساب تجاری می‌دانیم یعنی اگر تراکنش و گردش یک حساب شخصی بالا باشد همان برخوردی که با حساب تجاری داریم با آن حساب خواهیم داشت.

منظور ادامه داد : هر چند که قانون به سازمان امور مالیاتی این اجازه را داده که تراکنش‌های حساب‌های متصل به کارت‌خوان را ملاک مالیات بداند اما سازمان تنها واریز به کارت‌خوان را در نظر گرفت بدون آنکه تراکنش‌ها را مورد محاسبه قرار دهد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان و پز افزود: ١٨ میلیون و ۵٠٠ هزار دستگاه کارتخوان را ساماندهی کردیم که در این روند ٩ میلیون دستگاه پز با درخواست مالک غیر فعال شد و ٩ میلیون دستگاه دیگر هم متصل به حساب های تجاری در نظر گرفتیم.

وی در خصوص میزان معوقات مالیاتی گفت: در نظام مالیاتی معوقات خط قرمز ما است چرا که بابت آن باید پاسخگوی دیوان باشیم اما در حال حاضر ٧٠ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت نشده و معوقات را داریم که جریمه عدم پرداخت هم به آن اضافه می‌شود.

منظور گفت: علت معوقات ٧٠ هزار میلیارد تومانی مالیات این است که امکان شناسایی افراد را نداریم و بخش عمده‌ای این معوقات متاسفانه مربوط به شرکت‌های صوری و کاغذی است به طوریکه ۴٠ درصد از ٧٠ هزار میلیارد تومان معوقات مربوط به شرکت‌های صوری است یعنی شرکت‌هایی که به نام افراد کارتن خواب و متکدی ثبت کردند و به نام آنها حساب باز کردند و کارتخوان تهیه کردند و به ازای آن از این افراد وکالت گرفته‌اند و ما برای وصول مالیات از آنها با عده‌ای کارتن خواب و متکدی مواجه هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی به شکل گیری دو پایه مالیاتی جدید اشاره و تصریح کرد: یکی از این مالیات‌ها، مالیات بر عایدی سرمایه است که در گذشته به صورت طرح در مجلس مطرح و کلیات آن تصویب و برای بررسی جزئیات به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی نیز در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شد و نهایتاً جزئیات این طرح به تصویب کمیسیون اقتصادی رسید که در نوبت ورود به صحن قرار دارد. براساس زمان بندی وارد صحن و در آینده نزدیک، این طرح به قانون تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در صورت تصویب به کاهش سوداگری از ۴ قلم کالای ملک، خودرو، سکه و ارز کمک خواهد کرد و از سوداگری در این بخش از اقتصاد جلوگیری می‌کند.

منظور ادامه داد: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه بستر مخصوصی تحت عنوان بستر اجرایی قانون پیش بینی شده است تا همه معاملات حتی معاملات C to C (معاملات بین دو نفری) با صورت حساب الکترونیکی که ذیل قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است، ثبت شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قانون پایانه‌های فروشگاهی عمدتاً به معاملات بین شرکت‌ها ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی است اما با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، معاملات میان دو نفر نیز مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی درپاسخ به این پرسش که آیا کسی می‌تواند قیمت‌های مندرج در این سامانه را کم اظهاری ثبت کند، گفت: از آنجایی که نرخ مندرج در این سامانه ملاک قیمت فروش خواهد شد، خود مودی حاضر به کم اظهاری و درج قیمت کم در سامانه نیست چون در هنگام فروش متضرر می‌شود.

منظور پایه معاملاتی دیگر را مالیات بر مجموعه درآمد دانست و اظهار داشت: در حال حاضر نظام مالیاتی کشور منبع محور است که به فرد محور تغییر می‌کند. به این معنا که هر فرد و خانوار کل درآمدهای خود اعم از حقوق و مزایا، اجاره مسکن، سود سپرده و… و. را اعلام می‌کند. هزینه‌های انجام شده در طول سال از آن کسر می‌شود. همچنین برای درآمدهای هر فرد سقف مالیاتی مشخص شده که اگر بیشتر از این سقف درآمد داشت، از آن مالیات گرفته شود.

به گفته منظور، پیش نویس این لایحه تهیه و در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی است. اگر به تصویب هیئت دولت برسد، به مجلس ارسال خواهد شد. با تصویب این دو پایه مالیاتی به سمت عادلانه تر شدن مالیات‌ها حرکت می‌کنیم.

وی در باره مالیات سلبریتی ها، ورزشکاران، هنرمندان و اینفلوئنسرهای فضای مجازی اظهار داشت: برای ما تفاوتی ندارد که از همه افراد مالیات دریافت کنیم. چه ورزشکار باشند و چه هنرمند. اما در قانون بودجه امسال برای بازیگران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. همچنین برای همه سلبریتی ها پرونده مالیاتی تشکیل دادیم و تمامی آنها اظهارنامه ارائه دادند.

اظهار نظر