حسابرسی ابزاری برای احقاق حقوق شرکای اجتماعی

چهارشنبه 1 نوامبر 2017 در 20:45


ساسان مهرانی در این نشست در پاسخ به پرسشی در خصوص ماهیت موسسه حسابرسی تامین اجتماعی گفت: این موسسه با هدف تـامین نیازهای اساسی سازمان تامین اجتماعی اعم از بخش ها، واحدهای تابعه و غیره و نیز امور خارج از سـازمان با اولـویت بخشی به انجـام امـور مربـوط به سـازمان در زمینه حسابرسی داخلی، بازرسـی و ارائه خدمات مالی و مشاوره مدیریت تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکای تامین اجتماعی تمام شاغلان، کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان هستند بر ضرورت ایفای حقوق آنان تاکید کرد و گفت: ماده ۴٧ قانون تامین اجتماعی در راستای احقاق حقوق ذی نفعان در قانون تامین اجتماعی گنجانده شده است و به محض درخواست شعبه ای و ابلاغ موضوع به موسسه حسابررسی ، بررسی و دریافت گزارشات و مستندات در دستور کار قرار می گیرد و در نهایت بر اساس نتایج بررسی ها تصمیم گیری می شود.
به گزارش تامین ٢۴، مهرانی با تاکید بر اینکه حیات سازمان در گروه حیات واحدهای تجاری است، افزود: آروزی ما رونق اقتصادی و استمرار فعالیت واحدهای اقتصادی است چرا که کارفرماها شرکای اجتماعی ما محسوب می شوند و اگر فعالیت آنها محدود و یا متوقف شود سازمان از دو جهت آسیب می بیند؛ هم حق بیمه دریافت نمی کند و هم باید بیمه بیکاری پرداخت کند و به همین سبب بازرسی از کارگاه های کوچک راسا توسط شعبه وکارگاه های بزرگ نیز در معرض بارزسی دفاتر قانونی قرار می گیرند.
مهرانی در پاسخ به چرایی طولانی شدن فرایند حسابررسی ها گفت: در سال ٩۴ که عهده دار مسوولیت در موسسه حسابرسی شده ام ٢٧ هزار پرونده انباشته شده از سال ١٣٨۵ وجود داشت و ما در آغاز امر به روز رسانی پرونده ها را در اولویت کار قرار دادیم و کار استمرار یافت و در مجموع حسابررسی ها در نهایت بیش از یکسال طول نمی کشد و گاه زودتر نیز ممکن است به سرانجام برسد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بهره گیری موسسه حسابررسی از فضای مجازی و اینترنت گفت: واقعیت این است که به شکل سنتی نمی توان به این مهم پرداخت و اجرای اظهار نامه های بیمه ای را حتما پیگیری خواهیم کرد که شرکت ها اطلاعات را مستقیم ثبت و بدهی شان را محاسبه کنند و به این ترتیب از شمول رسیدگی خارج شوند.
مهرانی در خصوص کنترل های داخلی در دفاتر حسابرسی گفت: با اقداماتی می توان به کاهش فسادها دست یافت گرچه به صفر رساندن ممکن نیست، دفاتر حسابررسی باید از سیستم های کنترلی شدید و دقیقی برخوردار باشند و کنترل های کیفی در این حوزه بسیار مهم است. به محض دریافت گزارش باید از جنبه های مختلف کنترل شود.
وی اختصاص نام کاربری به کارفرمایان در یک کانال ارتباطی را مکانسیمی مثبت در کنترل ها عنوان کرد و افزود: با اختصاص این رمز کاربری، کارفرماها در فرایند حسابررسی مشارکت داده می شود و ریز و درشت مسایل را مستقیم گزارش می کنند و در نهایت نیز فیزیک و مدارک گزارشات دریافت می شود که حقانیت ادعاها با مستندات بررسی می شود که حقی از کسی پایمال نشود.
منبع: سایت خبری تامین ٢۴

 

اظهار نظر