برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه قرآن کریم با شعار«قرآن، کتاب رشد و رویش» در اردیبهشت ۹۹/ دعوت از ۲۲ کشور برای حضور در نمایشگاه

یکشنبه 26 ژانویه 2020 در 21:58


فقهی زاده با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه قرآن در اردیبهشت ماه سال آینده گفت: شعار این دوره از نمایشگاه «قرآن، کتاب رشد و رویش» خواهد بود.

نشست خبری بیست و هشتمین دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن امروز یکشنبه ششم بهمن در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بر پایه این گزارش، «عبدالهادی فقهی زاده» طی سخنانی با اشاره به برنامه های این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: اردیبهشت ماه سال آینده زمان برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی است؛ این دوره از نمایشگاه قرآن روز سه شنبه شانزدهم اردیبهشت شروع به کار می کند و تا دو هفته بعد از آن یعنی ۳۰ اردیبهشت سال ۹۹ ادامه دارد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روز اول برپایی نمایشگاه اختصاص به مراسم افتتاحیه دارد، اما زمان بازدید عموم حداقل ۱۴ روز است. هرچند که در تلاش ایم تا به طول مدت برگزاری اضافه و اگر شرایطی فراهم باشد، یک تا دو روز بیشتر به این مدت بیفزاییم.

وی افزود: گمان داشتیم که بتوانیم از یازدهم ماه رمضان نمایشگاه را آغاز کنیم اما با توجه به تلاقی نمایشگاه کتاب برنامه ریزی فعلی صورت پذیرفت.

کمیته کودک و نوجوان، کمیته ویژه نمایشگاه قرآن

فقهی زاده با اشاره به اینکه شعار این دوره از نمایشگاه (قرآن، کتاب رشد و رویش) خواهد بود، خاطر نشان کرد: ما مطابق سال های گذشته کمیته های مختلفی را برای این دوره از نمایشگاه خواهیم داشت. امسال کمیته ویژه ما کمیته کودک و نوجوان است که با درون مایه اخلاق، معنویت، سبک زندگی و … خواهد بود. هدف ما در برنامه های محتوایی این کمیته مهم و موثر کاستن از گسست های اجتماعی و فرهنگی است. درون مایه کمیته کودک و نوجوان برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب است لذا به این مسئله توجه ویژه ای داشته ایم؛ ضمن اینکه در کمیته های مختلف نیز به جوانب متعدد بیانیه توجه شده است.

وی با اشاره به اهداف و راهبردهای کلان در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی قران کریم گفت: عملیات طراحی و اجرایی نمایشگاه از آبان گذشته آغاز شد و این تلاش ها همچنان ادامه دارد. نخستین هدف و راهبرد ما در نمایشگاه توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه های قرآن و عترت است؛ هدف دیگر حمایت از اقتصاد فرهنگ هنر قرآنی، ایجاد زمینه تعامل موثر با مراکز و فعالان قرآنی در داخل و خارج از کشور، صرفه جویی در هزینه ها و تلاش برای بهره وری بیشتر، تلاش برای مشارکت مضاعف در تامین برخی هزینه های نمایشگاه، گسترش بخش بین الملل و ایجاد زمینه کافی برای حضور موسسات مردمی و سازمان های بیشتر از دیگر راهبردها و اهداف نمایشگاه است.

دعوت از ۲۲ کشور برای حضور در نمایشگاه قرآن

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال از کشورهای مختلف اسلامی برای حضور در نمایشگاه قرآن دعوت به عمل آمده است، تصریح کرد: سال گذشته میهمان ویژه ما کشور پاکستان بود، امسال در تلاش بودیم که میهمان ویژه کشور عمان باشد اما به دلیل آنکه مصادف با درگذشت پادشاه این کشور شد، قدری تصمیم گیری در این مورد به تاخیر افتاد؛ با این حال امیدواریم محدودیت منابع اعتباری مانع حضور کشورهای بیشتر در نمایشگاه نشود. سال گذشته ۱۷ کشور در نمایشگاه حضور داشتند و امسال از ۲۲ کشور دعوت به عمل آمده است.

فقهی زاده با بیان اینکه اعتبارات امسال نسبت به سال ۹۷ تقلیل داشت، گفت: با این وجود نمایشگاه بیست و هفتم را به اذعان شاهدان به بهترین شکل برگزار کردیم و امیدواریم سال آینده نیز این مسئله تکرار شود، اگرچه چندان به اعتبارات معاونت قرآن اضافه نشده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه برگزار کردن استانداردهایی دارد و با تنوع سلایق و برداشت های متنوع و استفاده از تجربیات گذشته سعی داریم، رویکرد متفاوتی در نمایشگاه داشته باشیم، هر چند که شاید شکل نمایشگاه تکراری باشد، اما حتی با این وجود ما در کمیته طرح و برنامه نمایشگاه در سال گذشته به گونه ای عمل کردیم که حداقل ۵۰ درصد طرح ها با شرط نوآوری و روزآمدی اجرا شوند و امسال نیز همین راهبرد را پی گرفته ایم.

فقهی زاده افزود: موارد مربوط به اطلاع رسانی نمایشگاه همانند سال گذشته در سایت ایکفا ارایه می شود. همچنین کمیته مستقل محتوایی نیز اختصاص به بحث فضای مجازی یافته است.

وی در مورد مکان برگزاری نمایشگاه قرآن و زمان برگزاری آن گفت: بنا بود نمایشگاه کتاب در زمان دیگری برگزار شود، اما نهایتا بنا به تصمیم شورای سیاستگزاری این نمایشگاه در همان اردیبهشت ماه برگزار می شود؛ از سوی دیگر از نظر مکانی جایی بهتر از مصلی تهران برای برگزاری نمایشگاه قرآن نبود؛ بنابراین با وجود اینکه قصد داشتیم زمان برگزاری نمایشگاه قرآن از هشتم رمضان تا بیست و پنجم ماه مبارک باشد، یعنی دقیقا ۱۷ روز اما بنا به دلایل متعدد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با این مسئله موافقت نکرد، لذا مجبور شدیم سه روز دیرتر نمایشگاه قرآن را برپا کنیم، اما با این وجود امیدواریم شرایطی فراهم شود که نمایشگاه به بهترین شکل برگزار شود.

فقهی زاده گفت: سایت اطلاع رسانی نمایشگاه (ایکفا) از همین امروز فعال است. همچنین در حال رایزنی برای شکل گیری ستاد خبری نمایشگاه هستیم. سال گذشته اطلاع رسانی و ستاد خبری نمایشگاه قرآن بر عهده خبرگزاری ایکنا بود اما امسال هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.

اختصاص بخشی از نمایشگاه قرآن به سردار شهید سلیمانی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اختصاص بخشی از نمایشگاه قرآن به سردار شهید سلیمانی گفت: این انتظار عمومی است و ما نیز برنامه ریزی داشته ایم که بخشی از نمایشگاه به شکل مجزا به بزرگداشت و تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص یابد.

وی در مورد برنامه تجلیل از خادمان قرآنی نیز اظهار کرد: امیدواریم با حضور رییس جمهور این برنامه نیز برگزار شود؛ با این حال اگر امکان حضور رییس جمهور در این برنامه میسر نشد، این برنامه به صورت تجمیعی برگزار می شود.

فقهی زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت اظهار کرد: این آزمون روز جمعه یازدهم بهمن ماه برگزار می شود، البته آزمون کتبی آن در پایان دی ماه برگزار شده بود و بناست، آزمون شفاهی اوایل اسفند برگزار شود. اما امتحان کتبی که اصلی ترین مرحله آزمون است، روز جمعه در دو نوبت و در ۳۵۰ شهر و شهرستان و بیش از ۴۷۰ حوزه امتحانی در اقصی نقاط کشور انجام می شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این آزمون مشابه سال های گذشته در چهار گروه امتحانی شامل ترجمه و مفاهیم، معارف اهل بیت(ع)، حفظ، سبک زندگی و سیره معصومان(ع) برگزار می شود؛‌ ضمن اینکه ۱۰ رشته به حفظ اختصاص دارد. یعنی سه چهارم فقط در رشته حفظ شرکت کرده اند که ما آن را چندان مقبول نمی دانیم و امیدواریم با گفتمان سازی علمی ای که صورت می گیرد از رشته های مفاهیم نیز استقبال شود.

اظهار نظر