برگزاري نشست تخصصی هنرمندان صنايع دستی در غارموزه وزيری

شنبه 17 سپتامبر 2022 در 17:08


نشست تخصصی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با اعضای کارگروه صنایع دستی شبکه سمن های میراثی در تاریخ چهارشبنه، بیست و سه شهریور هزار و چهارصد و یک در محل غارموزه وزیری برگزار شد.

این نشست با هماهنگی سرکار خانم راما وزیری مدیر غارموزه وزیری و دبیر کارگروه صنایع دستی استان تهران با شرکت هنرمندان و انجمن های صنایع دستی برگزار شد.
به گزارش بهنام سعادتیان در این جلسه پروانه حیدری معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: بعد از دو سال که در سمت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث استان تهران بوده ام، اولین باری است که در محل غارموزه وزیری با هنرمندان صنایع دستی دیدار کرده ام. حیدری ادامه داد: در بحث صنایع دستی شیوه کار و روش درستی را انتخاب نکرده ایم و بحث دانش بنیان ها را در صنایع دستی تا به حال نداشته ایم و باید با کمک اساتید و هنرمندان صنایع دستی، صنعت دانش بنیان را با تحقیق و پژوهش کامل بررسی کرده و با حفظ سنت ها و اصالت ها، تکنیک های جدید را ابداع کنیم.
وی افزود: باید در بحث هنرهای صنایع دستی بجای کریستال، بیشتر از سفال استفاده کنیم تا مردم و مخاطبان احساس نیاز بیشتری در این خصوص پیدا کنند و در واقع باید با هماهنگی هنرمندان یک تشکل صنفی را ایجاد کنیم و مشکلات هنرمندان صنایع دستی را حل کنیم.
حیدری یادآور شد: بحث صدور مجوز ها و تسهیلات به هنرمدان و بحث بیمه ها به هنرمندان صنایع دستی در جلساتی که در اداره کل برگزار شده است، فعال شده است و تشکیل اتاق فکر صنایع دستی. برگزاری جشنواره های هنری و نمایشگاه های تخصصی و پیگیری سایر مطالبات هنرمندان صنایع دستی از جمله مواردی است که در آینده به ان رسیدگی خواهد شد.
راما هوشمند وزیری هنرمند و مدیر غارموزه وزیری نیز اظهار داشت رتبه بندی کارگاه های هنری هر رشته صنایع دستی برای اولین بار با رتبه درجه ٣ به هنرمندان داده میشود و بعد از پنج سال با توجه به عملکرد خوب کارگاه و بهینه سازی آن تمدید جواز کارگاه به رتبه بعدی (رتبه ٢) ارتقا می یابد و این عامل بسیار موثری در احترام به هنرمندان پیشکسوت و قدیمی تر صنایع دستی است.
منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه داران ایران نیز در این جلسه یادآور شد: به نظر من مهم ترین مسئله ای که بایستی دست اندر کاران صنایع دستی و هنرمندان صنایع دستی آن را دنبال کنند، ایجاد تشکل های مردم نهاد است که بتوانند به درستی مطالبه گری کنند و در واقع عدم وجود NGOها و سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه صنایع دستی مهم ترین سد راه مطالبه گری این عزیزان است.
لطفی اضافه کرد: مورد مهم دیگر که باعث رونق و توسعه صنایع دستی است، این است که هنرمندان صنایع دستی بایستی از طریق تشکل ها به دنبال سرمایه گزاری جهت فروش اقلام صنایع دستی چه در ایران و چه در خارج از کشور باشند اما متاسفانه تا به حال نتوانسته ایم شاهد حضور موسسات سرمایه گزار بزرگ در زمینه بازاریابی و فروش این اقلام باشیم.
سحر خادمیان از هنرمندان و از شاگردان اسبق شادروان ناصر هوشمند وزیری نیز گفت: در حدود ده سال است که در نمایشگاه های مختلف حضور داشته ام و درخواست اکید من از مسئولان میراث فرهنگی این است که بیشتر به هنرمندان صنایع دستی بها دهند و حمایت های لازم را از هنرمندان انجام دهند که هنرمندان دغدغه ای نداشته باشند و در این رشته پایدار بمانند و به شغل های دیگری روی نیاورند .
وی ادامه داد: هم اکنون با مدیریت راما هوشمند وزیری مدیر غارموزه وزیری در زمینه زیورالات و اشیا تزئینی کار میکنم.
شهرام امیری فعال هنری در حاشیه این نشست دوستانه گفت:مشکل امروز جامعه ما موازی کاری است وی که در بیش از ٣٠٠ نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده است و جز برگزیدگان فستیوال های هنری بوده است ادامه داد: دغدغه اصلی من خدمت به هنرمندان صنایع دستی و رفع مشکلات موجود در این زمینه بوده و از جمله رویاهای من این است که صنایع دستی را در کشور به مرحله ای برسانم که جایگزین فروش نفت در کشور شود.
وی تاکید کرد باید در صنایع دستی اساتید فن مرتبط با این رشته فعالیت کرده و مشکل اصلی ما هم همین است که افراد غیر مرتبط در این رشته باعث بسیاری از مشکلات در این صنعت هنری شده اند.
هما منشی ازقندی از هنرمندان طبیعت گرایی است که با ظرافت خاص هنری خویش با استفاده از پشم حیوانات به کارهای سنتی دوخت کفش، کیف و هنرهای ظریف دیگر پرداخته است.
وی جز کارآفرینان برتر در کشور بوده است و به صورت خود جوش در گردهمایی شرکت کرده است و در زمینه احیای صنعت نمد مالی سنتی مدرن مشغول آموزش به هنرمندان صنایع دستی بوده است.
ازقندی اظهار داشت: تا به حال مردم استقبال خوبی از کارهای هنری من داشته اند چون در تهیه محصولات هنری خود از الیاف طبیعی استفاده کرده ام.
زهرا مهری از هنرمندان سفالیگر صنایع دستی نیز در پایان درمورد بیمه هنرمندان صنایع دستی و مشکلات عدیده آنها سخنانی را اظهار داشت که مورد توجه و تشویق مدعوین و حاظرین در جلسه قرار گرفت.

اظهار نظر