انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری زمین دپوی خط 10 مترو تهران/بهره‌برداری از بخشی از خط ۱۰تا پایان 1404

سه‌شنبه 16 آگوست 2022 در 23:10


شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری زمین دپوی خط ۱۰ مترو تهران از بهره‌برداری از بخشی از خط ۱۰مترو تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد.

شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری زمین دپوی خط ۱۰ مترو تهران در منطقه ۲۲ که با حضور وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه ۲۲ و مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران برگزار شد گفت: یکی از اجزای اصلی خطوط مترو دپوی خطوط است که مقدمات کار را فراهم می کند. خط ۱۰ مترو پیشتر توسط شهردار تهران کلنگ زنی شده بود و عملیات اجرایی آن وارد فاز حفاری شده‌بود و امروز نیز با انعقاد این تفاهم نامه یکی از مهم ترین اجزای آن یعنی دپوی آن تامین می‌شود.

وی افزود: دپو محلی است که قطارها در هنگامی که خارج از سرویس هستند درآنجا متوقف می شوند و به لحاظ فنی شرایطی فراهم می کنند که فاصله رسیدن به ایستگاه ها و در حقیقت سرفاصله ها کاهش پیدا می کند. با این دپو سرفاصله قطارها در خط ۱۰ کاهش پیدا می کند و ظرفیت جابجایی مسافر در این خط بالاتر می رود. امیدواریم شهروندان منطقه ۲۲ از ۳۵ ایستگاه این خط پس از بهره برداری استفاده کنند و در جهت آسایش و تسهیل تردد در منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: زمینی که امروز در قالب این تفاهم‌نامه برای افزایش طول خط ۱۰ در نظر گرفته شده بیش از ۲۸٫۵ هکتار است و اقدامات لازم با همکاری قرارگاه خاتم، شهرداری منطقه ۲۲ و شرکت متروی تهران انجام می‌شود. این تفاهم‌نامه گام بزرگی در ایجاد زیرساخت‌های مؤثر برای حمل و نقل عمومی شهروندان محسوب می‌شود.

در ادامه این مراسم مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به انعقاد تفاهمنامه و عملیات اجرایی خط ۱۰ گفت: این خط از منطقه ۲۲ شروع می‌شود و منتهی‌الیه آن می‌رسد به شمال منطقه ۴، یکی از مهمترین موضوعاتی که در ابتدا و انتهای خط داریم این‌است که بتوانیم تعیین تکلیف بکنیم. خط ۱۰ متروی تهران طی چهار سال آینده به مرور و به صورت فازبندی به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن اینکه طول خط براساس بررسی‌های اولیه ۴۳ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه در نظر گرفته شده است که با انعقاد تفاهم‌نامه امروز طول خط ۴۷ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۳۶ مورد خواهد رسید که از این خط ۱۲ ایستگاه در منطقه ۲۲ قرار دارد.

وی درباره اتمام سایرخطوط مترو گفت: در خط هفت ۳ ایستگاه داریم که هنوز تمام نشده است. یعنی وارد فاز بهره‌برداری نشده‌ایم. تلاشمان این است که تا پایان سال دو ایستگاه را انجام بدهیم و یک ایستگاه دیگر را در سال آینده به بهره‌برداری برسانیم که این ایستگاه‌ها عبارتند از میدان کتاب، دادمان و ورزشگاه تختی.

وی افزود: اگر این سه ایستگاه را وارد فاز بهره‌برداری بکنیم به این معنا نیست که خط هفت کارش تمام شده است. ایستگاه‌های بهره‌برداری شده نواقص خود را دارد که به مرور باید رفع بشود. امسال تمرکز ما این است که ۸ ایستگاه در خط ۶ با تمرکز بخش میانی آن( حد فاصل میدان امام حسین تا دانشگاه تربیت مدرس ) به بهره‌برداری برسانیم.

در ادامه وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه ۲۲ نیز گفت: کمبودهایی در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی در این منطقه از تهران وجود دارد که در تلاش هستیم در راه‌ اندازی مودهای حمل و نقلی مشکلات این بخش را کاهش دهیم. امروز واگذاری زمینی به مساحت ۲۵٫۸ هکتار به جهت افزوده شدن این بخش به خط ۱۰ متروی تهران با انعقاد تفاهم‌نامه مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: اجرای این طرح توسط دوستان مترو در حوزه ترافیک با قرارگاه خاتم اجرا خواهد شد. ضمن اینکه منطقه از نظر جغرافیایی یک منطقه خاص است. طول این منطقه نزدیک به ۲۰ کیلومتر است اتوبان‌های شهید همدانی و شهید خرازی و شهید فهمیده سه اتوبانی است که مبادی ورودی غرب تهران به منطقه ۲۲ است. پیش‌بینی این است که تا پایان این دوره از مدیریت شهری تا سال ۱۴۰۴ قسمتی از خط ۱۰ اجرا بشود.

اظهار نظر