آغاز سومین المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور از جمعه/ استان تهران، میزبان مسابقات ۱۰ رشته ورزشی

پنج‌شنبه 29 سپتامبر 2022 در 13:48


مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران با اشاره با اینکه میزبان ۱۰ رشته روزشی از سومین مسابقات المپیاد ورزشی کشور هستیم، گفت: این مسابقات با حضور ۵ هزار نفر از روز جمعه آغاز خواهد شد.
علی جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در نشست خبری امروز ظهر که با موضوع سومین المپیاد ورزشی استعدادهای برتر کشور برگزار شد، اظهار کرد: بعد از کرونا و با همت وزارت ورزش روز جمعه در استادیوم آزادی جهت کشف استعدادهای ورزشی کشور برای رویدادهای ورزشی مانند المپیک پاریس و سایر مسابقات بین المللی سومین دوره المپیاد ورزش و جوانان کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات در ۲۲ رشته برگزار می‌شود، گفت: ۱۰ رشته گلف، کشتی آزاد و فرنگی، تیراندازی، تیراندازی باکمان، شنا، واترپلو، قایقرانی، وزنه برداری و اسکیت به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود، در این رویداد جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر در قالب دختران و پسران ورزشکار حضور دارند که این افراد بعد از برگزاری لایه‌های مختلف مسابقات درقالب گروه‌های استانی انتخاب و به این المپیاد رسیده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران افزود: این رویداد بعد از تعطیلی چندساله به علت کرونا امسال با هم افزایی و همکاری دستگاه‌های متولی در استان در حال اجرا است، نکته قابل توجه اینکه اکثر جمعیت حاضر در مسابقات از دانش آموزان هستند.

جوادی در خصوص اعتبار برگزاری المپیاد بیان کرد: طبق بررسی‌ها حدود یک سوم منابع تا الان تامین شده است و در تلاش هستیم برای برگزاری مراسمی درخور این رویداد در استان تهران از حمایت‌های مالی مختلف مانند اسپانسرینگ استفاده کنیم.

وی در خصوص نگه‌داری از اماکن ورزشی استان تهران بیان کرد: دولت می‌تواند در قالب طرح‌هایی برخی از امکان ورزشی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، دولت به صورت اختصاصی ظرفیت نگه‌داری از همه امکانات ورزشی را ندارد و ما برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل از امکان ورزش استان تهران نگه‌داری کنیم از طریق بررسی و مصاحبه آنها را به افراد واگذار می‌کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران ادامه داد: برخی امکانی که قهرمانانی در آن پرورش یافتند و ماهیت قهرمان پروری خود را حفظ کرده اند به هیئت‌ها واگذار شده است.

ساخت دهکده المپیک در ورزشگاه تختی

جوادی در خصوص ورزشگاه شهید دستگردی گفت: مجموعه ورزشی شهید دستگردی در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان تهران نیست و ما به دنبال ایجاد یه دهکده المپیک با کمک بخش خصوصی در ورزشگاه تختی هستیم که خانواده‌ها بتوانند در شهر تهران از یک فضای ورزشی و تفریحی مناسبی برخوردار شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا تعداد ورزشکاران پایتخت در تیم ملی حضور کم رنگی دارند بیان کرد: بعد از احصاء ورزشکاران در سطوح مختلف متوجه این ضعف در استان شدیم که متاسفانه بر اثر کم توجهی و نداشتن الگوی پیشرفت و برنامه ریزی در طی ۱۲ سال‌ گذشته هیئت ها دچار روزمرگی شده بودند.

برنامه‌ریزی برای افزایش ملی‌پوشان پایتختی

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در خصوص کمک‌های مالی به هیئت‌های ورزشی خاطر نشان کرد: هر دوماه یکبار کمک مالی به هیئت‌ها صورت می‌گیرد که طی این مدت سه بار این کار انجام داده‌ایم، در عوض از آن ها نقشه راه، چشم انداز و برنامه خواستیم تا تعداد اعضای ورزشکاران استان در تیم‌های ملی تا المپیک پاریس به حداکثر برسد.

جوادی ادامه داد: در این راستا جلسه‌ای با پیشکسوتان ورزشی داشتیم تا از ظرفیت آنها برای ارتقاء سطح ورزش در استان بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه ما حمایت خود را از هیئت‌های ورزشی خواهیم داشت، افزود: از روسای هیئت‌ها انتظار داریم که همراهی داشته باشند و نگذارند استعدادهای استان به دلیل بی‌توجهی نابود شوند، اگر همراهی درستی توسط هیئت‌ها انجام نگیرد با آنها به صورت قانونی برخورد می‌کنیم.

رصد وضعیت جسمی دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در خصوص کم تحرکی و چاقی دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی این است که اگر می‌خواهیم ورزش پیشرفت کند باید ورزش را در دل آموزش و پروش گسترش داد که در همین راستا مجموعه ای را برای رصد وضعیت جسمی دانش آموزان راه اندازه کردیم که همکاری با اداره آموزش و پرورش برای ایجاد پایگاه قهرمانی را افزایش دهیم.

جوادی در خصوص حضور فدراسیون‌ها و نقش آن‌ها در این رویداد بیان کرد: برگزاری این المپیاد در رشته‌های مختلف در تهران با مشارکت فدراسیون‌ها برگزار می‌شود و هدف این است که خروجی ورزش کشور را با فدراسیون‌ها پیوند بزنیم تا افراد با استعداد شناسایی شوند، اعتقاد داریم که در کشور سبد کامل‌تری از این ظرفیتی که فدراسیون‌ها به آن رسیده‌اند وجود دارد و باید شناسایی شوند.

فاز اول ورزشگاه تختی ۶ ماه بعد افتتاح می‌شود

وی افزود: طبق برآورد ما مجموعه ورزشگاه تختی حدود چهارسال دیگر افتتاح می‌شود دنبال آن هستیم با تامین بودجه سرعت آن را افزایش دهیم برنامه داریم که بعد از افتتاح هرفاز از آن بهره برداری شود که انتظار می رود فاز اول حدود شش ماه دیگر به بهره برداری برسد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران با اشاره به این که بیشترین اعتبارات عمرانی طی سال های گذشته با حمایت شخص استاندار و رییس هییت ورزش های استان جذب شده، بیان کرد: طبق برنامه اداره کل ورزش و جوانان ابتدا شهرستان‌های کم برخوردار از سرانه ورزشی برخوردار خواهند شد.

استان تهران، محروم‌ترین استان در سرانه ورزشی

جوادی افزود: با جلسات تخصصی با بخش‌های مختلف تمام اعتبارات عمرانی ورزش را جذب کردیم و بالغ بر ۵۰ پروژه‌ فعال که بیش از ۱۰ سال از آن می‌گذشت و رها شده بوده در حال تکمیل است.

وی گفت: استان تهران محروم‌ترین استان در سرانه ورزشی طبق رشد جمعیتی است لذا به دنبال توسعه سرانه ورزشی هستیم و توانستیم بالغ بر ۱۲۰میلیارد تامین اعتبار کنیم و همچنین دو برابر آن قرارداد عمرانی امضا کردیم.

جوادی در پایان با اشاره به اینکه طرح آموزش مالکان اماکن ورزشی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح جامع آموزش مالکان امکان ورزشی با هدف شناساندن ظرفیت‌های ورزشی جهت افزایش دانش آن‌هابرگزار می‌شود تا بعد از برگزاری این دوره یک فضای جدید مانند اشتغال آفرینی و افزایش ظرفیت ورزشی استان را درپی داشته باشد.

در ادامه نشست کرمعلی ایرجی معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بیان کرد: برخلاف دوره های قبل که شرکت کنندگان در گروه‌های سنی مختلفی بودند در این دوره شرکت کنندگان المپیاد در رده سنی ۱۳ تا۱۶ سال هستند و با بررسی های انجام شده گروه سنی و رشته هایی انتخاب شده که در المپیک شانس مدال آوری بیشتری دارند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته، استعدادهایی هستند که از این مسابقات بیرون می‌آیند، دلیل برگزاری این مسابقات در این بازه زمانی شیوع مجدد کرونا در شهریور ماه بود و در دوره‌های بعدی حتماً به این سمت خواهیم رفت که این مسابقات در تابستان برگزار و همچنین وزارت ورزش تمهیدی در نظر گرفته تا مسابقات در بازه زمانی یک ماه برگزار شود.

معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان تهران با بیان اینکه در دو المپیاد قبلی تهران حائز رتبه اول شده است، اظهار کرد: میانگین حضور تعداد ورزشکاران استان تهران در تیم‌های ملی حدود ۳۰ الی۴۰درصد است که بعضاً بالای ۵۰ درصد می‌رسد.

انتهای پیام/

اظهار نظر