همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی برگزار شد

جمعه 23 آگوست 2019 در 12:30


ایستگاه اخبار:همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی که صبح امروز در تالار همایش‌های بین‌المللی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار شد.

مدیر شیلات استان تهران گفت: در چند سال اخیر براساس سیاست‌های اتخاذ شده سازمان شیلات ایران و به تبع در جهاد کشاورزی و شیلات تهران دنبال می‌کنیم افرایش سرانه مصرف آبزیان است.

مهندس نظری نیز در ‌همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی که صبح امروز در تالار همایش‌های بین‌المللی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار شد، اظهارکرد: شیلات علاوه بر اینکه بحث تولید انواع آبزیان پرورشی و دریایی را دنبال می‌کند رسالت دیگری بویژه در شهر تهران به عهده دارد که آن هم افزایش سرانه مصرف آبزیان است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در تهران و کشور بسیار پایین است، ادامه داد: برای شهر تهران با این جمعیت عدد ۱۰.۴ درصد مصرف بسیار پایین است. در چند سال اخیر براساس سیاست‌های اتخاذ شده سازمان شیلات ایران و به تبع در جهاد کشاورزی و شیلات تهران دنبال می‌کنیم افرایش سرانه مصرف آبزیان است.

نظری افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلات در مصرف آبزیان نگرانی طبخ آبزیان مختلف است اقدامات زیادی از جمله آشنایی مردم بویژه بانوان با روش‌های طبخ آبزیان صورت گرفت.

مدیر شیلات استان تهران گفت: شعار «ماهی غذای سلامتی» چندین سال است که در شیلات مطرح می‌شود و از مشاوران تغذیه می‌خواهیم تا به بیماران خود رژیم غذایی دارای آبزیان را توصیه کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه مردم بیشتر از آبزیان استفاده کند چندین بازارچه تخصصی آبزیان در میادین مختلف در حال افتتاح است و اولین بازارچه تخصصی در میدان جلال راه اندازی شد و خدمات مختلفی برای آشنایی مردم و آبزیان ارایه داده می‌شود.

نظری اضافه کرد: شیلات استان تهران نماینده استان‌های مختلف کشور است و عرضه محصولات آنها در تهران و استان‌های دیگر را بر عهده دارد. در خود استان تهران نیز امسال حدود ۷ هزار تن ماهی‌های سردابی‌ مانند قزل آلا تولید خواهد شد.

**بررسی مولفه‌ها در تامین مواد غذایی الزامی ‌‎است

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: در مبحث صنایع غذایی باید سه مولفه مهم ایمنی، کیفیت و اصالت ماده غذایی را بررسی کنیم.

ایمانی دبیر علمی‌‎‌همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی که صبح امروز در تالار همایش‌های بین‌المللی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار شد، اظهار کرد: در مبحث صنایع غذایی آبزیان و چه یا سایر مواد غذایی باید سه مولفه مهم ایمنی، کیفیت و اصالت ماده غذایی را بررسی کنیم، اینها به عنوان تمامیت یک ماده غذایی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر کنسرو ماهی تن تولید می‌شود باید از ماهی تن در فرآوری این ماده استفاده شده باشد و بتوانند اصالت آن را در آزمایشگاه‌ها ثابت کنند. تامین غذای سالم و کافی همیشه دغدغه بشر بوده است.

ایمانی اظهار کرد: زمانی دغدغه بشر این بود که نمی‌‎تواند برای مردم غذای کافی را فراهم کند و این منجر به انقلاب سبز شد، انقلاب سبز هم ما را نجات داد و هم در گیر کرد. درگیری این بود برای انقلاب سبز از کمک‌هایی استفاده کردیم که عمدتا ساهته دست خود ما بود.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: کودهای شیمیایی، سموم و آفت کش‌ها را وارد چرخه تولید مواد غذایی کردیم و بعد از مدتی دانشمندان به فکر این افتادند که چطور باید آن را کنترل کنند.

ایمانی اضافه کرد: هر کشوری نیازمند نظام کیفیت و استانداردسازی است و هر نظام استانداردسازی چهار رکن اساسی تدوین استانداردها، اندازه شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق را دارد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: این ارکان در نظام استانداردسازی به ما کمک می‌کند تا یک نظام دقیق، علمی‌‎و فنی برای کنترل فرآورده‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای استانداردسازی در دنیا رویکرد اجباری است، یعنی ما به تولیدکنندگان بگوییم که شما موظف به رعایت چه استانداردهایی هستند.

ایمانی مینی به اشاره به موضوع حلال که همان رکن سوم یعنی اصالت است، افزود: سازمان ملی استاندارد توانسته بیشتر ۵ هزار استاندارد ملی در حوزه مواد غذایی و میکروبیولوژی بنویسد، ایران رتبه ۲۱ ام سازمان بین‌المللی استاندارد و یک کرسی از ۱۵ کرسی هیات مدیره این سازمان را در اختیار دارد.

**سرانه مصرف آبزیان در ایران یک سوم متوسط جهانی است

عضو هیات علمی‌دانشگاه تهران گفت: سرانه مصرف آبزیان در کشوری مانند ژاپن سالیانه ۷۰، در بین خانوارهای ایرانی کمتر از ۱۰ و در اکثر کشورهای دنیا این میزان بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم می‌رسد.

دکتر ایمانی دبیر علمی‌همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی که صبح امروز در تالار همایش‌های بین‌المللی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار شد با بیان اینکه این همایش برای تبیین نقش محصولات دریایی در سلامت و رژیم درمانی برگزار شده است، افزود: آمارها در ایران نشان می‌دهد مصرف محصولات دریایی بویژه ماهی در سبد خانوار بسیار کم است، آن چیزی که آمارها نشان می‌دهد در کشوری مانند ژاپن سالیانه ۷۰ کیلوگرم ماهی مصرف می‌شود که این میزان در بین خانوارهای ایرانی سالیانه کمتر از ۱۰ کیلوگرم و در اکثر کشورهای دنیا این میزان بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نقش محصولات دریایی در سبد خانوار بسیار کم رنگ است، ادامه داد: یکی از مشکلات ما در رژیم درمانی این است که فرهنگ غذایی ما با رژیم دریایی سازگار نیست.

ایمانی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده محصولات دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، تصریح کرد: در رژیم غذایی‌ ما این نوع ماده غذایی بسیار کمتر دیده می‌شود، نقش اسیدهای چرب امگا۳ در کاهش سطح تری‌گلیسرید کاملا ثابت شده است. اگر به مقالات مربوط به کبد چرب را هم نگاه کنیم درمی‌یابیم اولین چیزی که توصیه می‌شود کاهش وزن و دیگری استفاده از امگا ۳ است.

دبیر علمی‌این همایش اضافه کرد: در اکثر کشورهای دنیا پیشگیری اولویت بر درمان دارد، متاسفانه در کشور ما اول درمان و بعد پیشگیری صورت می‌گیرد، ما می‌خواهیم این فرهنگ سازی صورت بگیرد که مردم اول روی پیشگیری تمرکز کنند.

وی تصریح کرد: یعنی با انتخاب رژیم غذایی مناسب و مشاوره درست متخصصان تغذیه می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌های مزمن در آینده جلوگیری کنیم. یکی از مهمترین نقش‌های امگا ۳ بهبود بیماری‌های آرتریت روماتوئید یا آرتروز شدید است.

ایمانی اضافه کرد: تخصص تغذیه در کشورهای پیشرفته جهان به صورت شاخه بندی و رشته‌های مختلف تدریس می‌شود و امیدوارم در ایران هم این اتفاق با کمک وزارت بهداشت و درمان رخ دهد.

دبیر علمی‌این همایش افزود: اگر فرهنگ سازی نکنیم و نتوانیم غذای دریایی را در سبد کالایی مردم قرار دهیم ناچاریم از داروها و مکمل‌ها استفاده کنیم. اما متاسفانه به علت قیمت بالای مواد غذایی دریایی یا نبود مدیریت خرید باعث می‌شود که مصرف این مواد مغذی کاهش یابد.

وی اظهارکرد: بیماری‌های مزمن در کشور ما آمار بالایی دارد و نمی‌توانیم در پیشگیری کاری انجام دهیم، در کشورهای اروپایی مثل دانمارک یا آمریکای شمالی و کانادا همیشه در کنار یک تیم درمان یک مشاور تغذیه وجود دارد و باید در ایران هم این اتفاق بیفتد. درحال حاضر آمار پیوند کبد چرب در حال افزایش است و در حیطه پزشکی بسیاری از درمان‌ها می‌تواند بوسیله تغذیه صورت می‌گیرد.

اظهار نظر