فرهاد فخرالدینی: نوشتن کتاب سود مالی ندارد / مشایخی: ارکستراسیون قِلق دارد

سه‌شنبه 7 نوامبر 2017 در 16:15


مراسم رونمایی کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» تالیف علی اکبر قربانی ظهر امروز سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ در دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ برگزار شد.

فرهاد فخرالدینی، نادر مشایخی، وحید تاج و علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی از مهمانان این برنامه بودند.

تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ در ابتدای این مراسم، ضمن خوشامدگویی به حاضران، گفت: خوشحالم به واسطه حضور استادان بزرگی که امروز اینجا هستند و به واسطه ی حضور شاگردانشان امروز در اینجا هستیم.

نوشتن کتاب سود مالی ندارد / دانش‌تان را در کارگاهی به نام ارکستر تجربه کنید

فرهاد فخرالدینی که از مهمانان ویژه ی این مراسم بود، در سخنانی گفت: این روزها جایی نمی روم و معمولا در خانه هستم. اما خوشحالم که می بینم جوانان ما راهی را می روند که باید بروند. ما پیشینه ی درخشانی در عرصه موسیقی داریم که تداوم این راه از خوشبختی های ماست.

او ادامه داد: موسیقی از زیباترین هنرهای روزگار و پدیده ای الهی است. فلاسفه و دانشمندان ما بخشی را به موسیقی اختصاص داده اند. در زمان هایی به موسیقی بی مهری شده است. از قرن نهم هجری و از دوران صفویه موسیقی به ناحق به زیر ضربه رفت.

فخرالدینی با اشاره به کتاب هایی که با موضوع موسیقی و در طول دوران نوشته شده است، گفت: کتاب های ارزشمندی که درباره ی موسیقی داریم از حدود هزار سال پیش نگاشته شده اند. شاید مهمترین کتاب‌ها از آنِ صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه ای باشد. این ها به صورت علمی با موسیقی برخورد کرده اند. یعنی موسیقی یک علم است که توام با خلاقیت است. شما باید هم دانش موسیقی داشته باشید و هم خلاق باشید تا بتوانید اثری درخور تولید کنید.

رهبر سابق ارکستر ملی گفت: آقای قربانی همواره در حال کار کردن هستند. نوشتن کتاب سود مالی ندارد. با تیراژ کمی که در مملکت ما برای کتاب ها وجود دارد، خبری از سود مالی نیست. امیدواریمان این است که شما جوانان این راه موسیقی را ادامه می دهید و به نتیجه می رسانید.

او ادامه داد: بیان مطالب علمی و فنی به زبان ساده کار دشواری است. در این کار آقای قربانی موفق بوده اند. ایشان در ارکستر فعالیت مستمر داشته اند. من حدود ۵۰ سال است که در موسیقی و در ارکستر کار کرده ام و آقای قربانی هم، زمان زیادی در کنار خودم کار کرده است.

این آهنگساز خطاب به دانشجویان رشته موسیقی گفت: تجربه هایی که در ارکستر به دست می آورید قابل مقایسه با آن چیزی نیست که در کلاس های درس می آموزید. امیدوارم شما عزیزان بتوانید دانش خود را در کارگاهی که ارکستر نامیده می شود، تجربه کنید.

فخرالدینی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: سازهای زهی که تصویرشان بر روی جلد کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» آمده است، قلب ارکستر هستند. بعد نوبت سازهای چوبی، بادی و برنجی و ضربی است. اگر شناختی از موسیقی ایرانی هم داشته باشید، در نهایت به صدادهی های متفاوتی می رسید. باید صاحب اثر باشید و آثار خوبی بسازید و مردمی که از موسیقی محرومشان کرده اند را با موسیقی شاد کنید.

۲۰۰ نسخه از «ارکستراسیون به زبان ساده» را می‌خریم

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در ادامه این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: تبریک می گویم به آقای قربانی برای این کار مهم. امیدواریم به زودی زود شاهد حضور مجدد استاد فخرالدینی در کنار ارکستر ملی باشیم و شاهد هنرنمایی ایشان در ارکستر باشیم.

او ادامه داد: ۲۰۰ نسخه از کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» را خریداری می کنیم و در اختیار نوازندگان ارکستر ملی قرار می دهیم.

کار ارکستراسیون قِلق دارد

نادر مشایخی رهبر ارکستر و آهنگساز، از مهمانان ویژه‌ی این مراسم بود. او در سخنانی گفت: در ارکستراسیون مشکلی عمده و اساسی هست و آن هم اینکه رنگ های موسیقی را نمی توان تعریف کرد و باید آنها را شنید. این کتاب(ارکستراسیون به زبان ساده) سعی کرده این مشکل را حل کند. کتاب های ارکستراسیون حالت تئوری دارند و عملی نیستند. اما آقای قربانی در این کتاب به گونه ای عملی هم سعی در بیان مطالب کرده است.

او ادامه داد: کار ارکستراسیون قلق دارد و قربانی در این کتاب، این قلق ها را به بهترین نحو به خواننده منتقل می کند. جالب این است که مثال هایی که در کتاب هست، فراتر از یک مثال هستند.

مشایخی تاکید کرد: هر کسی که می خواهد کار ارکستر بکند باید این کتاب را بخواند. این کتاب سادگی خاصی در نگارش دارد. آهنگسازی ۵۰ درصدش به قریحه و ذوق برمی گردد و مابقی دانش و کاربلدی است.

او ادامه داد: بچه هایی که از دانشگاه بیرون می آیند، خیلی با استعداد هستند و انرژی دارند اما بعدها می فهمند که آنچه در دانشگاه آموخته اند به کارشان نمی آید و بعد از آن باید به دنبال یادگرفتن و تجربه کردن بروند.

مشایخی در پایان گفت: ای کاش روی جلد کتاب درج میشد که این کتاب سی دی دارد.

در ادامه گروهی از دانشجویان دانشگاه به سرپرستی بهنام ابوالقاسم و خوانندگی وحید تاج آثاری از موسیقی ارکسترال را اجرا کردند.

سعی کردم برای ارکستراسیون فرمول پیدا کنم

علی اکبر قربانی نویسنده کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» آخرین سخنران این مراسم بود. او در سخنانی گفت: موسیقی در نهایت باید شنیده شود و حرف زدن درباره موسیقی خیلی چیزی به آن اضافه نمی شود. آلن بلکین میگوید در آموزش هر مبحثی معلمان زیادی می بینید اما در آن میان یک یا دو معلم تاثیر بسیاری بر روی شما می گذارند. استاد فخرالدینی از آن جمله هستند که به گردن من حق بسیار دارند.

او ادامه داد: ما کتاب های ارزشمندی در این باره داریم. کورساکوف از آن آهنگسازانی است که هر کسی کتاب ارکستراسیون نوشته از او یاد کرده است. نوشتن این کتاب از سوی من برای رویکردی است که دارم و برای رسیدن به یک مِتُد آموزشی است. من سعی کردم راه کار و فرمول برای ارکستراسیون پیدا کنم و این که چقدر موفق بوده ام به قضاوت خوانندگان بماند.

قربانی در ادامه صحبت هایش به خاطره ای اشاره کرد و گفت: یادم هست که ۱۸ سال پیش که دانشجوی استاد فخرالدینی بودم اثری نوشته بودم که نزد استاد بردم و ایشان دید و تعریف کرد و گفت که این اثر را با ارکستر ملی اجرا می کنیم. از آن زمان فعالیتم با ارکستر ملی شروع شد. تجربه ای که در آنجا به دست آوردم برایم بسیار مهم بود. تجربه هایی که در ارکستر به دست آوردم در هیچ دانشگاهی قابل دستیابی نیست.

استاد فخرالدینی این امکان را به من و خیلی از دوستان جوان دادند. ماحصل آن ارکستر که سال ها فعالیت کرد، خوانندگان و آهنگسازانِ خوبی بود. اگر امروز توانسته ام کتابی بنویسم، به خاطر لطفی بوده که استاد فخرالدینی نسبت به من داشته اند.

در پایان این برنامه کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» توسط استادان حاضر در برنامه رونمایی شد.

همچنین در بخشی از این مراسم خانم تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ سازی از ساخته های یکی از دانشجویان دانشگاه را به فرهاد فخرالدینی اهدا کرد.

دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تنها دانشگاهی است که صاحب ارکستر سمفونیک دارد. این ارکستر به همت علی اکبر قربانی شکل گرفته است.

اظهار نظر