سرو نقره ای بزرگ ترین رویداد طراحان گرافیک

سه‌شنبه 19 دسامبر 2017 در 19:29


نشست خبری پنجمین سرو نقره ای با حضور مصطفی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برگزار شد. نشست خبری پنجمین سرو نقره ای با حضور مصطفی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران٬ مسعود سپهر نایب رییس هیات مدیره٬ مجید بلوچ از اساتید پ‍یشکسوت گرافیک٬ ایمان صفایی دبیر سرو نقره ای پنجم وعلی بختیاری دبیربخش نمایشگاهی برگزار شد و در این مراسم پوسترسرو نقره ای رونمایی شد.

مصطفی اسداللهی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: سرو نقره ای بزرگ ترین رویداد طراحان گرافیک است که امسال همزمان با ۲۰ سالگی انجمن طراحان گرافیک شاهد برگزاری پنجمین دوره این رویداد هستیم.

او با بیان این مطلب که طراحی گرافیک مهم ترین رسانه تاثیر گذار در زندگی بشر است٬ افزود: ‍پس از متوقف شدن برگزاری دوسالانه گرافیک در مقطعی انجمن طراحان گرافیک تصمیم گرفتند که دوسالانه سرو نقره ای را برای نمایش آصار اعضای انجمن طراحان گرافیک ترتیب بدهند واولین سروهای نقره ای در سال ۱۳۸۹ برگزار شد و در هفت سال اخیر این رویداد به صورت متناوب هر دو سال یک بار برگزار شده است.

اسداللهی دربخش دیگر سخنانش با بیان این مطلب که انجمن طراحان گرافیک ۲۰ سال پیش راه اندازی شده است گفت: نقش مرتضی ممیز در راه اندازی این انجمن غیر قابل انکار است و بی شک همه ما طراحان گرافیک مدیون خدمات او هستیم. انجمن طراحان گرافیک با حضور جمعی ۵۰ نفره راه اندازی شد و امروز بیش از ۱۴۰۰ عضو دارد.

او افزود: یکی ازمهم ترین وظایف انجمن آموزش و بالا بردن سطح سواد کیفی اعضا است و در یک سال گذشته قریب به ۱۰ نشست و کارگاه تخصصی از سوی انجمن برگزار شده است و انجمن طراحان گرافیک از مهم ترین انجمن های تجسمی در سطح کشور به شمار می رود که اساسنامه این انجمن بسیار دقیق تدوین شده و مورد توجه سایر انجمن ها هم قرار گرفته است.

در ادامه ایمان صفایی دبیرسرو نقره ای پنجم گفت:‍پنجمین دوسالانه سرو نقره ای از یکم تا ۱۲ دی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و مراسم اختتامیه این رویداد ساعت ۱۷ روز ۱۵ دی ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد و دراین مراسم کتاب سرو نقره ای که توسط انتشارات آبان منتشر شده ٬ رونمایی خواهد شد.

او افزود: در دوره پنجم برای نخستین بارهیات انتخاب آثار را از سرو نقره ای حذف کرده ایم و این رویداد توسط خود اعضای انجمن انتخاب شده اند. البته دراین بخش مشاورانی چون علی بختیاری٬ پیمان پورحسین نیز داشته ایم. شورای سیاست نمایشگاه متشکل از اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک هستند.

صفایی با بیان این مطلب که در سرو نقره ای ۲۲۶ طراح با ۵۵۲ اثر حضور دارند٬ گفت: سرو نقره پنجم را در۱۳ بخش ترتیب داده بودیم اما بخش که ۱۳ طراحی محیطی بود به دلیل عدم استقبال طراحان حذف شد. در این دوره ۱۲ سرو نقره اهدا می شود. همچنین سرو نقره ای به بهترین استدیو٬ بهترین سفارش دهنده و بهترین فرایند تولید اهدا خواهد شد و جایزه دو میلیونی نیز به یک طراح جوان اهدا خواهد شد.

او ادامه داد: امسال در بخش طراحی نشانه ۱۰۸ نفر با ۱۸۳ اثر٬ در بخش طراحی هویت بصری ۳۸ نفر با ۳۹ اثر٬ دربخش طراحی جلد ۳۴ نفر با ۶۱ اثر٬ طراحی صفحه آرایی ۲۷ نفر با ۴۵ اثر٬ ‍پروژه نشر ۲۲ نفر با ۲۹ اثر٬ تبلیغات و طراحی گرافیک ۲۱ نفر با ۳۱ اثر٬ کمپین تبلیغاتی شش نفر با هفت اثر٬ بسته بندی ۲۸ نفر با ۴۸ اثر٬ طراحی وب سایت پنج نفر با هشت اثر٬ طراحی عنوان٬ اینفوگرافی و موشن گرافی ۱۰ نفر با ۱۷ اثر٬ طراحی حروف هشت نفر با ۱۰ اثرحضور دارند.

به گفته صفایی در طول برگزاری نمایشگاه سرو نقره ای نشست های تخصصی متعددی در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد که در یکی از نشست ها فرشید مثقالی٬ امید امامیان٬ هیربد لطیفیان٬ رضا بختیاری فرد سخن خواهند گفت. همچنین به مناسبت ۲۰ سالگی انجمن طراحان گرافیک نشست تخصصی برگزار خواهد شد. در بخش جنبی این رویداد نیز نمایشگاه پلاکاردهای سر در سینمای ایران با دبیری علی بختیاری در گالری سلام برگزار خواهد شد.

علی بختیاری دبیر بخش جنبی سرو نقره ای پنجم گفت: درنشست هایی که با ایمان صفایی و تعدادی ازگرافیست ها برای برگزاری سرو نقره ای پنجم داشتیم این موضوع مطرح شد که قسمتی ازفعالیت طراحان گرافیک نادیده گرفته می شود که بخشی از آن طراحی سر درسینماها است. از این رو من با تحقیق درباره این پروژه تصمیم گرفتیم که مجموعه ای از طراحی های سر درسینما ها را در قالب نمایشگاه مستقلی در گالری تازه تاسیس سلام به نمایش بگذاریم.

او افزود: این آثار از میان آثاری که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۸۱ خلق شده اند انتخاب شده اند و به احتمال زیاد حدود ۲۲ طراحی سر در سینما به نمایش در خواهند آمد.

درادامه مسعود سپهر، نایب رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک گفت: انجمن طراحان گرافیک امسال ۲۰ ساله شد و انجمن طراحان گرافیک دراین سال ها به مروربه تعداد اعضایش افزوده شده است وانجمن دراین سال ها توانسته موجد شکل گیری اتفاقات فرخنده ای در عرصه گرافیک باشد و نمایشگاه های داخلی و خارجی متعددی نیز برپا کند.پس از آن مسعود سپهر با اشاره به اینکه امسال انجمن طراحان گرافیک ایران ۲۰ ساله شده است گفت: همه ما می‌دانیم که چه راه دشواری را برای گردهم آوردن هنرمندان طی کردیم و این ۲۰ ساله شدن مانند ۱۰۰ ساله شدن سازمان‌های دیگر اهمیت دارد. این انجمن با عضویت ۷۰ نفر تاسیس شد و بزرگِ ما مرتضی ممیز بود که اگر شخصی مانند او در جمع حضور نداشت نمی‌توانستیم سنگ اول انجمن را بگذاریم.

سپهر ادامه داد: انجمن در این سال‌ها رشد کرد و فراز و فرودهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را از سر گذراند. هدف انجمن این بود که به شغل طراحی گرافیک که از نیازمندی‌های زندگی شهری است سر و سامان دهد و تعرفه کار طراحان گرافیک را ترویج کند و در این کار هم موفق بود. در این سال‌ها چندین نمایشگاه کوچک داخلی و چند دوسالانه باشکوه بین‌المللی برگزار کردیم و مستندات حرفه‌ای زیادی را منتشر کردیم. این انجمن تنها جایی بود که علاقه داشت آرشیو گرافیک ایران را گردآوری کند و این کار را به خوبی انجام داد.

در ادامه مجید بلوچ یکی از استادان پیشکسوت گرافیک ایران که مسوولیت گردآوری ارشیو گرافیک ایران را نیز برعهده دارد٬ گفت: در گردآوری این آرشیو یک تیم حدود ۱۰۰ نفره با من همکاری کرده اند و آثار طراحان گرافیک را با دشواری گردآوری کرده ایم و امروز می توانیم بگویم مجموعه ای که در اختیار داریم در منطقه بی نظیر است. با همکاری سازمان زیباسازی نیز فضایی در اختیار انجمن گذاشته شد تا موزه طراحی گرافیک راه اندازی شود.

اظهار نظر