دعوت دانشگاه شاهد از محققان برای فعالیت پژوهشی در زمینه آسیب‌های اجتماعی/223 مقاله به همایش آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد

سه‌شنبه 10 جولای 2018 در 18:27


رئیس دانشگاه شاهد گفت: از محققان برای فعالیت پژوهشی در زمینه آسیب‌های اجتماعی دعوت و حمایت می‌کنیم.

ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در نشست خبری صبح امروز گفت: در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی همچنان که حوزه‌های نظریه‌پردازی در حوزه و دانشگاه در تبیین و ارائه عملیاتی جامعه الگو مبتنی بر آموزه‌های اسلام بسیار کم بوده‌اند در مواجهه با انحرافات و آسیب‌های اجتماعی هم ورود قابل مشاهده‌ای نداشته‌اند.

وی افزود: با مرور وضعیت اجتماعی در کشورهای مدعی تمدن غرب، ملاحظه می‌شود علاوه بر گسترش و تعمیق آسیب‌های اجتماعی، برخی انحرافات در این جوامع شکل هنجاری به خود گرفته و از جمله دلایل ناکارآمدی و نشانه‌های سقوط تمدن غربی به شمار می‌رود.

ثقفی اظهار داشت: جهان امروز شاهد تلاش غرب برای هنجارسازی بخشی از انحرافات در سایر کشورهاست و از سوی دیگر غرب برای مقابله با ‌آنچه آنها نیز آسیب‌ اجتماعی تلقی می‌کند، نسخه‌ها و روش‌هایی که در خود آن جوامع نتوانسته‌اند توفیقی کسب کنند را تحت عنوان نظریه و روش‌های علمی به خورد سایر کشورهایی می‌دهند که با تسامح بسیار و نگاه خوش‌بینانه، به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی عدم پاسخ‌دهی آنها قابل پیش‌بینی بود.

رئیس دانشگاه شاهد گفت: متأسفانه باید پذیرفت همه ما در تداوم انقلاب اسلامی که نقطه عطفی در نهضت انتظار و با آرمان تحقق تمدن نوین اسلامی ظهور پیدا کرد، عرصه نظر و عمل را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی که یقیناً از موانع تمدن‌سازی هستند خالی گذاشتیم.

وی اضافه کرد: روشن است که عقلانیت، تکیه به نظریات و تکرار روش‌هایی که قبلاً اثربخش نبوده و ناکارآمدی آنها در عمل به اثبات رسیده است را مردود می‌شمارد. پس راه‌حل کجاست؟ خداوند متعال نقش انبیاء الهی و اولیاء و اوصیاء را نشان دادن طریق هدایت و جلوگیری از انحراف بشر قرار داد. ما باور قطعی داریم که اسلام عزیز را‌ه‌حل مشکلات بشر را برای همه زمان‌ها در خود دارد. کافی است باورمند و عالمانه و محققانه در مسیر کشف راه‌حل‌ها قرار گیریم.

ثقفی گفت: با چنین رویکردی، دانشگاه شاهد بر اساس مطالبه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر استخراج راه‌حلها برگرفته از اسلام، سلسله اقداماتی را با پیگیری و حمایت وزارت کشور آغاز کرد. همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام با کارکرد پیشگیری و همچنین مقابله با این آسیب‌ها، به عنوان یکی از اقدامات آغازین شکل گرفت. این همایش با حمایت و پشتیبانی وزارت کشور و مشارکت صمیمانه برخی مراکز آموزشی و تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی آماده برگزاری است.

وی گفت: این دانشگاه از همین فرصت استفاده کرده و از همه دانشمندان و محققان علوم اسلامی دعوت به همکاری برای انجام پژوهش‌ در این زمینه می‌کند و حتی حمایت مالی از این محققان صورت می‌گیرد.

رئیس همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی گفت: امیدواریم همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) فرموده‌اند نیروهای انقلابی در این عرصه با حضور جهادی خود اعم از فکری، تبیینی، تبلیغی و مالی مسیر را برای حضور آحاد مردم در این جهاد مقدس باز کنند که طبق وعده الهی، حضور مردم عنایت پروردگار را به دنبال خواهد داشت.

 

اظهار نظر