انتظارات رئیس انجمن مجموعه داران ایران از وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

چهارشنبه 1 سپتامبر 2021 در 13:14


منوچهر لطفی علاوه بر مرور اهداف شکل‌گیری سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با حوزه‌های ۳ گانه زیرمجموعه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظارات این سازمان‌ها از وزیر جدید را تشریح کرد.

_ انتخاب معاونین وزارتخانه و مدیران کل و مسولین دوائر از متخصصان شاغل در وزارتخانه انجام شود
_ انتخاب مسئولین وزارتخانه از بین افراد خوشنام و دست پاک انجام شود
_ادامه کمک های بلاعوض به مجموعه داران و موزه داران خصوصی که به نوعی در کرونا متضرر شدند

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال‌های اخیر تلاش کرد در قالب وظایف اداره کل موزه‌های کشور از مجموعه‌داران خصوصی حمایت کرده و زمینه ایجاد موزه‌های شخصی را فراهم کند تا افراد بیشتری به گردآوری نماد‌های فرهنگی و اقتصادی کشورمان روی بیاورند. این امر باعث شد که تعدادی از افراد جامعه تلاش کنند از میراث فرهنگی و تاریخی ملموس و ناملموس کشورمان بیش از پیش مراقبت و حفاظت کنند.

مجموعه‌داران در سال‌های اخیر به نوعی میراث‌بانان افتخاری ایران بودند. این افراد تلاش می‌کنند به مسیر فرهنگی خود ادامه دهند، اما این امر نیازمند همراهی هر چه بیشتر مسئولان مربوطه است.

عزت‌الله ضرغامی در روز‌های اخیر به پیشنهاد رئیس جمهور و با اخذ رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی جایگزین علی اصغر مونسان اولین وزیر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد.

ما در این گزارش به سراغ منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران رفتیم تا از او بپرسیم نظرش درباره تکیه زدن ضرغامی به کرسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چیست؟

لطفی گفت: قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم بایستی بگویم‌ای کاش رئیس جمهور محترم پیش از اعلام فرد پیشنهادی خودش برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نظر سازمان‌های مردم‌نهاد، متخصصان و ان‌جی‌او‌های همراه و مرتبط با ۳ حوزه زیرمجموعه وزارتخانه مذکور را جویا می‌شد و به اصطلاح از آن‌ها نظرسنجی می‌کرد، زیرا گستردگی کار هر کدام از حوزه‌های ۳ گانه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وسعت کار یک وزارتخانه است بنابراین برخی از کارشناسان خبره این حوزه‌ها به هیچ عنوان صلاح نمی‌دانند که حوزه‌های نام برده در قالب یک وزارتخانه اداره شوند.

او افزود: ما در ابتدا بایستی این ذهنیت را داشته باشیم که انتخاب مهندس ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک انتخاب سیاسی است در صورتی که ما با یک وزارتخانه تخصصی مواجه هستیم. این وزارتخانه عهده‌دار رسیدگی به وضعیت و حل مسائل ۳ حوزه تخصصی منفک بوده و در اکثر مواقع ارتباط این حوزه‌ها با یکدیگر بسیار کم و ضعیف است.

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران بیان کرد: مهندس ضرغامی با پیشینه بسیار موفق در مدیریت‌های قبلی خود توانایی کافی را برای اداره هر وزارتخانه‌ای دارد، ولی ما به عنوان تشکل‌های مردم‌نهاد اگرچه به آشنایی ضرغامی با موضوعات مربوط به فرهنگ، هنر و رسانه واقفیم، اما انتظار داشتیم فردی برای سکانداری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب شود که در حوزه‌های ۳ گانه فعالیت وزارتخانه مذکور تخصص و تجربه کاری داشته باشد.

لطفی تأکید کرد:از نظر من کار وزیر تازه‌نفس وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اداره این وزارتخانه بسیار دشوار خواهد بود و ما آرزو می‌کنیم او همچون گذشته در کارهایش موفق شود.

چه انتظاراتی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم دارید؟

من از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار دارم مدیر‌هایی که به کار گمارده می‌شوند، از خارج از وزارتخانه نباشند، زیرا استفاده و بهره‌گیری تخصص کارشناسان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند گامی مثبت در جهت رسیدگی به وضعیت حوزه‌های ۳ گانه زیرمجموعه این وزارتخانه باشد.

انتظار دیگر من از وزیر جدید این است که در انتخاب معاونان و مدیران کل استان‌ها از افراد خوشنام و دست‌پاک بهره بگیرد. در این زمینه نهاد‌های مردم‌نهاد آماده ارائه مشاوره هستند.

هم‌اکنون حدود ۸۸۰ سازمان مردم‌نهاد مرتبط با وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در وزارت کشور ثبت شده‌اند. این سازمان‌های مردم‌نهاد در همه نقاط کشور وجود دارند. وظیفه اصلی آن‌ها دیده‌بانی است. آن‌ها در چهارچوب قانون و به دور از هر منافع سیاسی و مالی عادت به مطالبه‌گری دارند و در جهت هماهنگ‌سازی مردم با اهداف وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گام برمی‌دارند بنابراین تأثیر بسزایی روی کیفیت اقدامات وزارتخانه مذکور دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهتر است به این موضوع توجه کنند که سازمان‌های مردم‌نهاد با اهداف ذکر شده خود ظرفیت زیادی برای کمک کردن به وزارتخانه زیر نظر او دارند.

شما که مجموعه‌دار و رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران هستید، در رابطه با آینده حوزه مجموعه‌داری چه انتظاری از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم دارد؟

من باید به عرضتان برسانم مجموعه‌داران امروز با آگاهی خود به عنوان میراث‌بانان افتخاری کشور تلاش می‌کنند که آثار فرهنگی و هنری ملموس این مرز و بوم را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها به بهترین شکل نگهداری و حفاظت کنند. این افراد چند دهه از عمرشان را صرف این کار کرده‌اند و مجموعه‌های باارزشی را گردآوری کرده‌اند.

در سال‌های اخیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل موزه‌های کشور به مجموعه‌داران کمک کرده‌اند که بتوانند موزه‌های خصوصی را افتتاح کنند. تا کنون چیزی نزدیک به ۳۰۰ موزه خصوصی با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأسیس شده‌اند و ما امیدواریم که تعداد آن‌ها در آینده به ۱۰۰۰ موزه برسد.

اعضای انجمن مجموعه‌داران احساس می‌کنند تأسیس موزه‌های خصوصی در سطح کشور علاوه بر اینکه به جذب گردشگر کمک می‌کند، نوعی حمایت از هنرمندان فعال در بخش‌های مختلف صنایع دستی به حساب می‌آید بنابراین انتظار داریم که مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تدبیر وزیر جدید تداوم یابد.

مؤسسان موزه‌های خصوصی و مجموعه‌داران در دوره کرونا با توجه به هزینه قابل توجه رسیدگی به این موزه‌ها، سختی‌های زیادی را متحمل شدند. در دوره وزارت علی‌اصغر مونسان وزیر اسبق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمک‌های بلاعوضی به آن‌ها شد و ما امیدواریم که وزیر فعلی وزارتخانه مذکور نیز اعطای این کمک‌های بلاعوض را ادامه بدهند.

در آخر باید بگویم من برای آقای ضرغامی آرزوی موفقیت در کار‌ها و تندرستی می‌کنم.

 

 

اظهار نظر