هدف برگزاری جشنواره عمار کاملاً عملیاتی است

سه‌شنبه 24 دسامبر 2019 در 19:35


ایستگاه اخبار:دبیر جشنواره فیلم عمار تأکید کرد که رویکرد و هدف برگزاری این رویداد فرهنگی کاملاً عملیاتی است.

امین سردارآبادی دبیر اجرایی دهمین جشنواره مردمی عمار، در ابتدای نشست خبری این رویداد فرهنگی گفت: در سال گذشته در بخش اکران مردمی فیلم‌های عابدان کهن، انیمیشن شهر هزار کبوتر و فیلم کوتاه سوزن از پربیننده‌ترین آثار مردمی بودند. به طور کلی ۲۵ درصد افزایش در تولید آثار داشته ایم و مخاطبان نیز از آثار جشنواره عمار استقبال بهتری داشته اند. امسال ۲۶۸۳ اثر دریافت کردیم که ۶۲۸ مستند، ۴۰۱ فیلمنامه و ۳۷۶ فیلم داستانی است.

وی افزود: امسال یازدهم دی ماه در سالن سرچشمه (بهارستان) افتتاحیه جشنواره را برگزار می‌کنیم و جشنواره به طور رسمی از دوازدهم دی در سینما فلسطین آغاز و تا بیستم ادامه دارد.
اعلام محورها و اولویت‌های دهمین جشنواره فیلم عمار

در ادامه، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: این جشنواره به نقطه شوق انگیز و قابل اتکایی رسیده است. روزی که جشنواره عمار در سال ۸۹ با ۱۹ فیلم آغاز به کار کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد به اینجا برسیم و فیلمسازان انقلاب اسلامی جایی برای حضور و بروز در این عرصه داشته باشند. امسال هم در بخش‌های گوناگون با استقبال بالایی روبرو شده ایم و هیئت انتخاب کار خود را به خوبی پیش می‌برد. امسال جشنواره در محورهای همت مومنانه در حوزه جنگ اقتصادی، ملت قهرمان، پایش یا پالایش اجتماعی، حافظه ملی، رویای ایرانی فیلم خواهد داشت. در بخش ملت قهرمان، عماری‌های عمدتاً جوان قاعده را شکستند و دوربین را برداشته و به قهرمانان بها دادند و برای آن‌ها فیلم ساختند. یا در بخش رویای ایرانی با اینکه در کشور پیشرفت‌های زیادی می‌بینیم، اما متاسفانه سهمی در سینمای ایران ندارند؛ اما ما در جشنواره عمار این موفقیت‌ها را نشان خواهیم داد و حرکت‌های آن آغاز شده است.

جلیلی در خصوص بخش قرآنی جشنواره عمار هم گفت: هر فیلمی که توصیه به عمل صالح، صبر و احقاق حق کند، قرآنی است؛ پس همه جشنواره عمار قرآنی است.
جشنواره عمار دکوراتیو نیست

در ادامه، نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار اظهار کرد: تفاوت عمار با بقیه جشنواره‌ها کاملاً مشخص است؛ چند سال پیش دنبال بهانه‌ای بودم که چرا نباید مردم در حمایت از حق خود اعتراض کنند، بدون اینکه مشکلی برایشان ایجاد شود. خوشبختانه ساخت فیلم «داد» این تابو را شکست و بحث اعتراض مسالمت آمیز را مطرح کرد. زمینه این اتفاق را هم جشنواره عمار رقم زد.

وی افزود: مستندسازی بی‌ترمز و جهادی در جشنواره عمار صورت گرفته و کم کم به تلویزیون ورود کرده است و این تفاوت جشنواره عمار با دیگر جشنواره‌هاست. این رویداد فرهنگی یک جشنواره‌ دکوراتیو نیست و کاملاً عملیاتی است.

طالب زاده درباره تلاش برای ساخت فیلم‌های سینمایی و در نظر گرفتن کیفیت آثار جشنواره گفت: کیفیت و انتخاب موضوع در رأس تولید یک اثر است و اگر دقت کنید هرسال که پیش می‌رویم، عماری ها در این موضوع‌ها بهتر عمل می کنند. تلاش می‌شود که هر سال کیفیت آثار بیشتر شود؛ از سویی برخی از فیلم‌ها زیرنویس می‌شوند و استفاده برون مرزی هم از آن می کنیم.

در بخش دیگر این نشست خبری، جلیلی در مورد لزوم توجه به کیفیت آثار سینمایی گفت: فضای سینمای ایران در این رابطه بسیار غفلت کرده است؛ در دهه شصت تلاش شد وجه صنعتی سینما قربانی وجه دیگر نشود. کیفیت سینمای ایران وقتی پیشرفت خواهد کرد که توجه به بعد رسانه‌ای آن بیشتر شود و خوشبختانه طی سال‌های اخیر قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده است و جشنواره عمار هم از این قاعده پیروی خواهد کرد.
وزارت ارشاد بودجه جشنواره عمار را قطع کرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تامین بودجه و بحث مالی جشنواره عمار بیان کرد: جایزه جشنواره عمار حتی یک ربع سکه هم نیست؛ سال گذشته که این جایزه ۷۰۰ هزار تومان بود تا روز اختتامیه آماده نشد! اگر می‌خواستیم از روز اول برای رسیدن به یک تراز از بخش مالی پیش برویم، قطعاً همان اول کار شکست می‌خوردیم. در برخی سالها به لحاظ بودجه از نهادهای مختلف فرهنگی حمایت می شدیم؛ البته ارشاد از زمانی دیگر به ما بودجه نداد و نمی‌دانم آیا بودجه دیگر جشنواره‌ها را هم قطع کرده است؟! به هر حال با همه سختی ها، خوشبختانه از نمایش و فروش فیلم‌های حاضر در جشنواره، گردش مالی خوبی به وجود آمده است و پیش بینی می‌شود بهتر هم بشود.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار عنوان کرد: عمار تلاش می‌کند بخش عمده‌ای از مخاطبانی که با سینما قهر کردند را به سینما بکشاند؛ امسال دو نکوداشت اصلی داریم و در این باب از محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت و دست اندرکاران سریال «گاندو» تجلیل می‌کنیم.
برخی می‌گویند فرزندان انقلاب در حوزه فیلمنامه نویسی حرفی برای گفتن ندارند!

جلیلی گفت: بحث ادبیات دراماتیک انقلاب اسلامی و فیلمنامه نویسی از موضوع‌های مهم جشنواره است. برخی از دستگاه‌هایی که بودجه هنگفت در اختیار دارند ادعا می‌کنند که فرزندان انقلاب اسلامی در حوزه فیلمنامه نویسی حرفی برای گفتن ندارند!

اما در پایان، عباس هادیان دبیر بخش فیلمنامه نویسی جشنواره عمار درباره این ادعا گفت: موضوع فیلمنامه نویسی جزو بحث‌های چالشی در جشنواره‌ها و مکان‌های مختلف است. جشنواره عمار در دوره دوم برای این بخش فراخوان زد و ۹ فیلمنامه رسید؛ دوره سوم ۱۲۸ فیلمنامه و از دوره چهارم مسابقه فیلمنامه نویسی شکل گرفت. این دوره تعداد فیلمنامه‌های رسیده به ۴۰۰ اثر و در کل به ۲۱۹۱ اثر در ۱۰ دوره برگزاری جشنواره رسیده است.

او افزود: موضوع فیلمنامه‌ها از تاریخ معاصر تا فرهنگ دهه شصت و امروز را شامل می‌شود و این نشان می‌دهد به لحاظ کمی و کیفی قطعاً پیشرفت داشته‌ایم.

اظهار نظر