جزئیات همایش «سردار آسمانی» تشریح شد/ پاسداشت مقام سپهبد سلیمانی

سه‌شنبه 28 ژانویه 2020 در 11:13


نشست رسانه ای همایش تئاتر «سردار آسمانی» با حضور امیرحسین شفیعی دبیر این رویداد برگزار و جزئیات این همایش توسط وی تشریح شد.

نشست رسانه‌ای همایش ملی تئاتر «سردار آسمانی» پاسداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت صبح امروز ۷ بهمن‌ماه با حضور امیرحسین شفیعی دبیر همایش، جوادتمدنی مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از اهالی رسانه در تماشاخانه سرو برگزار شد.

در این نشست جواد تمدنی در ابتدا ضمن تشکر از زحمات اصحاب رسانه در بازتاب رسانه ای این همایش ملی بر لزوم استمرار این همکاری دوجانبه تا اختتامیه این مراسم تاکید کرد.

در ادامه امیرحسین شفیعی ضمن اشاره به اینکه پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، مردم واکنش‌های مختلفی داشتند، گفت: گاهی هنرمندان برخی رشته‌ها می‌توانند با خلق اثر، واکنش نشان دهند اما تولید تئاتر زمان‌بر است و هنرمندان تئاتر خیابانی که هنری مردمی است، سریع‌تر می‌توانند اثری را آماده اجرا کنند. همایش ملی تئاتر «سردار آسمانی» نیز با بخش خیابانی کار خود را آغاز کرد. این همایش با حضور ۱۶ گروه نمایشی از ۱۲ استان از دهم بهمن‌ماه کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: با اینکه بازار انصراف گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر داغ بود، تشکر می‌کنم از هنرمندانی که با باور و انرژی خود ایستادند و سی و هفت اثر را به دبیرخانه این همایش ارسال کردند.

این کارگردان با بیان اینکه همایش ملی تئاتر «سردار آسمانی» در سه بخش برگزار می‌شود، عنوان کرد: این همایش در سه بخش اصلی، ویژه و مساجد با حضور شانزده اثر برگزار می‌شود. سه اثر در بخش مساجد، یک اثر در بخش ویژه و دوازده اثر در بخش اصلی این همایش حضور دارند.

وی درباره مراسم افتتاحیه این رویداد یادآور شد: هنرمندان در ابتدای این مراسم ادای احترامی به مزار شهید سردار قاسم سلیمانی دارند و پس از آن قطعات نمایشی متناسب با زندگی و فعالیت‌های نظامی سردار اجرا خواهد شد، نقالی مرشد محسن میرزاعلی نیز در این مراسم اجرا می‌شود. همچنین در ادامه خانواده تئاتر از شهید حسین پورجعفری که در کنار شهید سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید، قدردانی خواهند کرد و ۲ تن از هنرمندان شاخص در این افتتاحیه سخنرانی می‌کنند.

شفیعی بیان کرد: همایش ملی «سردار آسمانی» با هدف ادای دین هنرمندان تئاتر کشور به ساحت مطهر سپهبد شهید سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد از ۱۰ تا ۲۳ بهمن ماه سال جاری در تهران و استان های کشور با حضور گروه های نمایشی برگزیده برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد:‌ پنج گروه از استان‌ها برای اجرا به تهران دعوت شدند. برای محل اجرا تلاش شده گستره بزرگی از دانشگاه تا آموزشگاه‌ها، مساجد و گلزار شهدا پیش بینی شده است اما در شهر تهران مجموعه تئاتر شهر، پل طبیعت، میدان امام حسین(ع)، ۱۰ مسجد تهران، پلازای هفت تیر، و ایوان انتظار مکان های برگزاری همایش هستند.

وی با اشاره به اینکه همکاری خوبی با دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر داشتیم، توضیح داد: قرار شد نوزدهم بهمن بخش خیابانی به صورت کامل اختصاص به آثار ویژه سردار سلیمانی پیدا کند. اما در روزهای بعدی بیست و بیست و یک بهمن ماه، مجموعه تئاتر شهر آثار مرتبط با سردار را ادامه خواهد داد. بیست و دوم بهمن ماه نیز که چهلم سردار محسوب می‌شود، ویژه برنامه‌ای از حد فاصله میدان انقلاب تا آزادی ترتیب دادیم که ۱۰ اثر نمایشی خیابانی به صورت تئاتررول اجرا خواهد شد.

شفیعی یادآور شد: نهادهای مشارکت کننده این رویداد اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، شرکت اراضی عباس آباد، دبیرخانه کانون مساجد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با هستند. در کرمان هم ادارات و نهادهای فرهنگی به ویژه سپاه ثارالله و بنیاد شهید دست یاری دادند.
شاید برخی تصور کنند برای این همایش پول‌های کلان خرج شده اما بودجه این رویداد ۱۵۰ میلیون تومان است. آنچه باعث می‌شود بچه‌ها با این شرایط مالی کار کنند، عشق و علاقه به سردار سلیمانی است وگرنه این رقم کمی است

دبیر همایش «سردار آسمانی» اظهار کرد: شاید برخی تصور کنند برای این همایش پول‌های کلان خرج شده اما بودجه این رویداد ۱۵۰ میلیون تومان است که این مبلغ هم از نهادهایی که مطرح کردیم، جذب شده است. آنچه باعث می‌شود بچه‌ها با این شرایط مالی کار کنند، عشق و علاقه به سردار است وگرنه این رقم کمی است.

وی افزود: شاید برخی تصور کنند بعد از شهادت سردار شتابزدگی برای خلق کار هنری باشد اما اینها واکنش احساسی و کوتاه مدت است. اما موضوع بلند مدتی که تمرکز کردیم تولید آثار ارزشمند است به همین منظور محفلی به نام «خاطره نمایش» طراحی کردیم. ما اطلاعات کمی از زندگی سردار در اختیار داریم اما امروز نیاز به بازگویی خاطرات داریم، این محفل با حضور سه تن از نزدیکان سردار سلیمانی برگزار می‌شود تا جنبه‌های مختلف زندگی او برای درام نویسان و گروه‌های نمایشی علاقه مند به موضوع مقاومت و سردار سلیمانی مشخص شود.

وی افزود: برنامه «خاطره نمایش» نوزده بهمن ساعت ۱۰ صبح در تالار اسوه برگزار می‌شود و برنامه ویژه دبیرخانه انتشار ۲ اثر است و سپس در همین تماشاخانه سرو آثار به اجرای عمومی می‌رسد. همچنین پنج اثر ویژه برای اجرا در مساجد نیز از همین محفل خاطره نمایش مشخص خواهد شد.

شفیعی درباره علت تعجیل در اجرای همایش چهلم سردار را وقایع اجتماعی مختلف که ممکن است باعث فراموشی شهادت سردار شود و همینطور چهلم ایشان مطرح کرد و گفت:‌ به نظر من اجراهای نمایشی کیفی درباره سردار سلیمانی در طول سال آتی می‌تواند صورت بگیرد اما ما با فرصت کمی که داشتیم سعی کردیم با گروه‌ها و کارگردان‌ها صحبت کنیم و موضوعات مختلف درباره سردار را با آنها در میان بگذاریم.

شفیعی همچنین متذکر شد: ما قرار نیست یک جشنواره به جشنواره‌های کشور اضافه کنیم این یک ادای دین به مقام شهید است. ما در این رویداد به دنبال جریان سازی هستیم تا بگوییم فقط انصرافی‌ها از فجر هنرمند نیستند، هنرمندان دیگری هم هستند که در این شرایط فعالیت می‌کنند. این رویداد اگر قرار است ادامه یابد در قالب جشنواره تئاتر مقاومت به عنوان بخشی برای سردار سلیمانی تعبیه می‌شود که این اتفاق هم خواهد افتاد.

شفیعی با تأکید بر اینکه تصمیم دارند در پیاده روی اربعین نیز برنامه‌هایی از این دست برای شهادت سردار داشته باشند،‌ گفت: من نگرانی از بابت بودجه ندارم شاید شعار باشد اما بچه ها با جان و دل کار می‌کنند و این رویداد از علایق و درونیات هنرمندان شکل می‌گیرد.

این مدیر فرهنگی در پایان سخنانش نیز با تاکید بر ارائه کارهای ماندگار در حوزه اجرای نمایش مرتبط با سردار سلیمانی بیان کرد: قصد داریم در طولانی مدت با نوشته شدن متن های توام با تحقیق و پژوهش نمایش های صحنه ای با کیفیتی روی صحنه ببریم و در همین راستا برنامه ای با عنوان محفل «خاطره نمایش» با حضور چند تن از نزدیکان سردار سلیمانی در تالار اسوه در ۱۹ بهمن برگزار می کنیم تا درام نویسان با وجوهات کمتر شناخته شده شخصیت شهید سلیمانی آشنا بشوند. در همین راستا دبیرخانه ۳ اثر منتخب را به چاپ می رساند و برای تولید در تماشاخانه سرو مورد حمایت هم قرار خواهد داد..